REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport stali – zasady opodatkowania VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Transport stali – zasady opodatkowania VAT.
Transport stali – zasady opodatkowania VAT.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka X zarejestrowana w Polsce dla celów VAT zamówiła wyroby stalowe (symbol PKWiU: 24.10.31.0) od innej polskiej spółki Y. Wyroby te, na podstawie złożonego zamówienia, zostały przetransportowane przez dostawcę do zakładu spółki X . Dostawę zrealizowano na warunkach DAP zgodnie z Incoterms 2010. Całość świadczenia została wykonana na podstawie jednej umowy. Sprzedawca Y wystawił fakturę na rzecz X, w której dostawa wyrobów stalowych została wykazana jako objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia, natomiast usługa transportowa została opodatkowana stawką 23%. Czy podatnik Y postąpił prawidłowo?

REKLAMA

Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT). Jednocześnie, podstawa ta obejmuje także koszty dodatkowe, takie jak koszty transportu, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy (art. 29a ust. 6 lit. b) ustawy o VAT).

REKLAMA

Oznacza to, że podstawa opodatkowania obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, w tym wszelkie koszty bezpośrednio związane z określoną dostawą towarów czy świadczeniem usług (tj. takie koszty, które wpływają bezpośrednio na wysokość kwoty należnej). Jak wynika ze stanu faktycznego, strony zawarły umowę, na podstawie której spółka Y dokonała dostawy wyrobów stalowych na rzecz podmiotu X oraz przetransportowała te towary do zakładu  nabywcy. Usługa transportowa została wykonana na rachunek sprzedawcy, gdyż zgodnie z warunkami dostawy (DAP), podmiot ten był odpowiedzialny za dostarczenie towarów do określonego w umowie miejsca. Przy czym, spółka Y obciążyła kontrahenta kosztami usługi transportu na podstawie wystawionej faktury. W związku z powyższym, należy zauważyć, że strony nie zawarły odrębnych umów na dostawę wyrobów stalowych i wykonanie usługi transportowej. Usługa transportowa nie stanowiła dla spółki X celu samego w sobie, lecz jedynie służyła realizacji zasadniczego świadczenia w postaci dostawy towarów stalowych (wraz z ich transportem wg zasad Incoterms 2010). Biorąc więc pod uwagę ww. argumenty, należy stwierdzić, iż wartość usługi transportowej powinna stanowić element kalkulacyjny podstawy opodatkowania dostawy wyrobów stalowych. 

Zobacz też: VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów

REKLAMA

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami (czyli podmiotami zobowiązanymi do rozliczenia podatku VAT) są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy (towary objęte mechanizmem odwrotnego rozliczenia), jeżeli dokonującym ich dostawy jest -  w uproszczeniu – przedsiębiorca (a sprzedaż nie jest zwolniona od podatku VAT).

Jeżeli wszystkie te warunki są spełnione łącznie, wówczas dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT (m.in. wyrobów stalowych) objęta jest mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jak wynika zaś ze stanu faktycznego spółka X zamówiła wyroby stalowe, oznaczone symbolem PKWiU 24.10.31.0, tj. towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Zakładając zatem, że w przedmiotowej sprawie są spełnione pozostałe wymagania określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że dostawa wyrobów stalowych dokonana przez spółkę Y słusznie została objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Stawka VAT dla usługi transportowej wykonywanej na terytorium kraju będącej częścią usługi transportu międzynarodowego

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, np. w interpretacji  z dnia 17.12.2014 r., sygn. IPTPP1/443-598/14-4/ŻR Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w stwierdził w podobnej sprawie: „W związku z powyższym, w przypadku gdy Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów objętych załącznikiem nr 11 opodatkowanych na zasadach określnych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, to należy wskazać, że świadczone przez Wnioskodawcę (zlecone osobom trzecim) usługi transportu tych towarów - jako elementu transakcji zasadniczej - powinny być także opodatkowane na tych samych zasadach co dostawa towarów objętych załącznikiem nr 11 do ustawy, tj. na zasadach o których mowa w powołanym wyżej art. 17 ust.1 pkt 7 ustawy, czyli z zastosowaniem "mechanizmu odwrotnego obciążenia". (podobnie w interpretacji  Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7.10.2014 r., sygn. IPPP3/443-610/14-4/RD oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4.03.2014 r., sygn. ILPP2/443-1181/13-2/JK).

Zobacz też: Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT

W związku z powyższym należy stwierdzić, że sprzedawca Y postąpił nieprawidłowo. Powinien był wystawić fakturę dokumentującą dokonanie kompleksowej transakcji objętej mechanizmem odwrotnego obciążenia: zarówno w zakresie dostawy wyrobów stalowych, jak i usługi transportowej. Oznacza to, że usługa transportowa nie powinna być wykazana jako odrębna pozycja na fakturze, podlegająca opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Właściwym postępowaniem byłoby natomiast wkalkulowanie kosztów transportu w cenę dostawy wyrobów stalowych i objęcie całej transakcji odwrotnym obciążeniem.

Tekst: Ewelina Kalita - Młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik - Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA