Kiedy zmodernizują połączenie kolejowe do portu w Gdańsku?
REKLAMA
REKLAMA
Zmodernizowana linia kolejowa do portu w Gdańsku już w 2016 r.
W przyszłym roku nawet sześć razy więcej pociągów niż obecnie będzie mogło obsłużyć port w Gdańsku. PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach modernizacji towarowej linii kolejowej Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny budują nowy most przez Martwą Wisłę.
REKLAMA
Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA Mirosław Siemieniec poinformował w czwartek, że istniejący most ma tylko jeden tor, co ogranicza możliwości połączenia z portem. Nowa przeprawa o długości ok. 122 metrów będzie miała dwa tory. "Parametry konstrukcji pozwolą na przejazd składów z prędkością 100 km/h, także cięższych ładunków i znacząco zwiększy się przepustowość mostu; będzie mogło pojechać nawet 180 par pociągów na dobę, czyli sześciokrotnie więcej niż dotychczas" - tłumaczy. Skróci się też czas dojazdu do portu.
Zobacz też: Plany inwestycyjne Mazowsza, kiedy S7 do Płońska?
REKLAMA
Zwrócił uwagę, że obecnie wykorzystywany most, wsparty na trzech podporach, ogranicza szerokość toru wodnego na rzece do 11 metrów. Nowa konstrukcja, która zostanie oparta na dwóch przyczółkach bez podpór pośrednich, poprawi także warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Przepływające jednostki będą miały czterokrotnie większą szerokość toru niż dotychczas, do 50 metrów. Rzecznik podał, że bezpieczeństwo żeglugi zwiększy też wysokość nowej konstrukcji, podniesionej do ponad 21 metrów.
Poinformował, że teraz trwają prace przy montażu przyczółków nowego mostu. "Trzeba wbić przy każdej podporze 29 specjalnych betonowych pali o średnicy 1,5 metra i długości 30 metrów, które zapewnią stabilną konstrukcję" - tłumaczy.
Zobacz też: W Polsce powstanie więcej dróg 2 plus 1
Budowa mostu do Stoczni "Nauta"
Równocześnie w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej trwa budowa elementów stalowych mostu, które są transportowane do Stoczni „Nauta” w Gdyni. Tam są łączone w większe zespoły i drogą wodną trafią na plac budowy. Nowy obiekt ma być widoczny w terenie dzięki iluminacji.
REKLAMA
Budowa mostu jest jednym z kluczowych etapów modernizacji towarowej trasy kolejowej. Ponadto na trasie z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny (nr 226) ma powstać ponad 30 km nowych torów, ma być zamontowanych ponad 40 nowych rozjazdów oraz zbudowanych 5 wiaduktów i mostów. Projekt zakłada też modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.
Budowa mostu ma kosztować ok. 38 mln zł. Modernizacja całej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny jest realizowana w ramach projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk i kosztuje 370 mln zł. Projekt jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstania nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W 2014 roku w porcie w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków - ponad 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA