REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość rynku transportowego to konsolidacja?

Subskrybuj nas na Youtube
Przyszłość rynku transportowego to konsolidacja? Fot. Fotolia
Przyszłość rynku transportowego to konsolidacja? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duzi przewoźnicy mają większe możliwości i łatwiej im przetrwać wszelkiego rodzaju kryzysy. Dlatego polską branżę transportową, analogicznie do firm działających w Europie Zachodniej, czeka konsolidacja.

Na Zachodzie już od lat 70-tych obserwuje się zjawisko konsolidacji firm transportowych. W krajach tzw. starej Unii liczba firm dysponujących więcej niż 10 pojazdami systematycznie rośnie. W Polsce wciąż funkcjonuje około 130 tysięcy firm transportowych. Konsolidacja postępuje bardzo wolno, co przekłada się nie tylko na kondycję wielu przewoźników, ale i negatywnie wpływa na standard świadczonych usług.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jednolity standard wpłat należności celnych

Rozdrobnieniu sprzyja prawo. Rozpoczęcie działalności w branży jest dużo łatwiejsze niż w innych sektorach. Niski jest próg wejścia, do wykonywania zawodu nie jest potrzebna licencja a jedynie zezwolenie i Certyfikat Kompetencji Zawodowych, którego zdobycie nie jest trudne. Ustawa dopuszcza sytuację, w której posiadaczem certyfikatu może być nie tylko właściciel przedsiębiorstwa, ale również jeden z jego pracowników. Aby zostać przewoźnikiem nie trzeba więc nawet przystępować do egzaminu, wystarczy zatrudnić osobę, która spełnia wymogi prawne.

Sytuację komplikuje fakt, że Polacy niespecjalnie lubią się zrzeszać i ze sobą współpracować. Jesteśmy raczej indywidualistami, w kooperacji widzimy więcej zagrożeń niż szans. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat odbyliśmy setki rozmów z przewoźnikami i choć część z nich pozytywnie odnosi się do współpracy, sporo podchodzi do niej z dystansem. Firmy transportowe podchodzą nieufnie do potencjalnych partnerów biznesowych, bo często mają za sobą negatywne doświadczenia z tym związane. Konsolidacja nie jest też prostym procesem, przepisy do niej nie zachęcają. Zmiany mogłyby przyśpieszyć inicjatywy rządu takie jakie podjęto np. we Włoszech. Tam  obniżono VAT na paliwo, wprowadzono premie za kasowanie samochodów i odroczono podatki socjalne. U nas nie robi się nic, by przyśpieszyć proces konsolidacji.

REKLAMA

Zobacz też: Eksport za pośrednictwem innego kraju członkowskiego UE, a VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydaje się, że w takiej sytuacji optymalnym modelem jest koopetycja. Nie zmusza ona do współpracy, daje przewoźnikom możliwość wyboru. Dopiero na bazie pozytywnych doświadczeń płynących z koopetycji mogą oni myśleć myśleć o bliższej kooperacji: finansowej czy operacyjnej. Konsekwencją koopetycji będzie uporządkowanie i ucywilizowanie rynku na którym obecnie działa wiele nieuczciwych firm.  Przewoźnicy sami muszą sobie uświadomić, że razem może być łatwiej, taniej, lepiej.

Tekst: Karolina Gil, Dyrektor Sprzedaży Pall-Ex Polska

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA