Logistyka produktów wentylacyjnych, grzewczych i klimatyzacyjnych
REKLAMA
REKLAMA
W specjalnym transporcie, specjalne palety
REKLAMA
Artykuły z branży wentylacyjnej, grzewczej i klimatyzacyjnej mogą mieć wysoką wartość. „Duże, technicznie zaawansowane wyroby typu pompa ciepła wyprodukowana na specjalne zamówienie, pod konkretną inwestycję, mogą mieć wartość nawet kilkuset tysięcy złotych” – mówi Wojciech Cipiur, kierownik logistyki kontraktowej Dachser w Polsce. Wysoka wartość tych produktów oraz wyjątkowa wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne powodują, że ich transport musi być szczególnie zabezpieczony. W Dachser do przewozu wyjątkowych przesyłek stosowane są specjalnie palety, o wymiarach dopasowanych do ładunku. Przesyłki te mogą być dodatkowo zabezpieczone przed uszkodzeniami drewnianymi kątownikami oraz bandowaniem.
Sposób na sezonowość przesyłek
Sporym problemem dla branży jest sezonowość. Wyzwaniu temu muszą sprostać również operatorzy logistyczni pracujący dla tego segmentu rynku. „Obsługując od lat firmy z branży budowlanej, doskonale znamy specyfikę produktów i całego sektora” – mówi Juliusz Pakuński, project manager usługi Dachser DIY Logistics, kierowanej dla dostawców marketów budowlanych. „Znamy zarówno rynek dystrybucji tradycyjnej, czyli współpracę z hurtowniami i sklepami specjalistycznymi, jak i nowoczesnej, czyli realizację dostaw dla marketów sieciowych. Wypracowaliśmy szereg rozwiązań, które optymalizują koszty oraz usprawniają dystrybucję produktów, w tym również ich zwroty do magazynów” – wyjaśnia. W ramach Dachser DIY Logistics operator oferuje również merchandising na terenie sklepów, czyli m.in. wykładanie towaru na półki, organizację promocji oraz kontrolę zwrotów.
Outsourcing magazynowania
Duży dostawca usług logistycznych, posiadający wiele magazynów oraz współpracujący z klientami z różnych branż, może równoważyć wykorzystanie zasobów, łagodząc w ten sposób problemy związane z sezonowością. Zlecając magazynowanie operatorowi logistycznemu, producent czy dystrybutor nie musi martwić się, co zrobić z załogą magazynu w okresie braku zamówień.
Koszty transportu, a efektywność
Zauważalny trend na rynku usług logistycznych, dotyczący właściwie każdej branży, to nacisk na efektywność kosztową transportu. Dzięki odpowiednim systemom do zarządzania operacjami, Dachser optymalizuje procesy transportowe już na etapie przygotowywania zamówień w magazynie „Jeśli zarządzamy zarówno magazynem, jak i dystrybucją, jesteśmy w stanie tak zaplanować transport, aby jego koszty były jak najmniejsze” – mówi Juliusz Pakuński. System IT musi posiadać informacje o wadze produktów, ich dokładnych wymiarach lub ewentualnym zakwalifikowaniu do grupy produktów niebezpiecznych. Dzięki tym informacjom można dokładnie wyliczyć optymalny ładunek lub np. wykluczyć te produkty, które nie mogą danym transportem pojechać ze względu na ciężar, długość czy kwalifikację towaru niebezpiecznego. Dzięki zastosowaniu takiego systemu, również operacje magazynowe są planowane zgodnie z priorytetami transportowymi. W pierwszej kolejności są planowane kompletacje zamówień według ważności zamówienia, terminu odbioru, czy terminu załadunku w centrum dystrybucyjnym.
Wyraźnym trendem na rynku usług logistycznych jest rozdrobnienie zamówień – są one mniejsze i częstsze. Przedsiębiorcy nie chcą utrzymywać dużych zapasów z powodu wysokich kosztów oraz niepewnej przyszłości. Ta tendencja oraz nacisk na efektywność kosztową transportu powoduje, że operator logistyczny ma wyjątkowo trudne zadanie. „Dzięki naszym systemom IT, doświadczeniu oraz znakomitej organizacji, sprawnie organizujemy nawet najbardziej skomplikowany transport, optymalizując go pod względem kosztów oraz czasu dostawy” – wyjaśnia Juliusz Pakuński.
Źródło: Materiały prasowe Dachser
REKLAMA
REKLAMA