REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy realizacja prawa zastawu na przesyłce kontrahenta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pabiańska
Podatki w usługach transportowych
Podatki w usługach transportowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy świadczący usługi transportowe, w celu zabezpieczenia roszczeń o zapłatę wynagrodzenia za zrealizowaną usługę mają możliwość ustanowienia zastawu na przewożonych przesyłkach. Wtedy też, w sytuacji gdy kontrahent nie ureguluje wymaganych należności, podmioty te mogą podjąć kroki zmierzające do sprzedaży zajętych ruchomości w drodze egzekucji komorniczej.

Powstaje jednak wątpliwość czy ww. transakcja winna zostać rozliczona na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Przeanalizujmy poniższy przykład:

Spółka prowadząca działalność logistyczną, mimo ustanowienia zastawu na przesyłce, nie uzyskała od kontrahenta (podatnika podatku VAT czynnego) spłaty wierzytelności. W związku z powyższym, podatnik po uzyskaniu od sądu nakazu zapłaty zaległych płatności (za zabezpieczenie których zajął przewożoną przesyłkę) zwrócił się z do komornika z wnioskiem o wszczęcie egzekucji z przedmiotu zastawu. Ostatecznie, komornik sprzedał zajęte ruchomości na drodze licytacji publicznej. W opinii Spółki, sprzedaż komornicza nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rynek usług transportowych

Czy podatnik ma rację?

Wątpliwości jakie w przedstawionej sytuacji się pojawiają - związane są przede wszystkim z pozycją komornika jako strony transakcji. Wiele podmiotów uważa, że komornik nie jest podatnikiem podatku VAT, a tym samym – sprzedaż komornicza stanowi czynność neutralną na gruncie analizowanego podatku. Organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) nie są przecież uznawane za podatnika VAT w zakresie zadań nałożonych przez przepisy, dla realizacji których zostały powołane. Natomiast komornik jest funkcjonariuszem publicznym, wykonującym czynności egzekucyjne w sprawach cywilnych, jak również inne czynności przekazane na podstawie odrębnych przepisów (vide: art. 1 oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niemniej jednak, przepis art. 18 ustawy o VAT jednoznacznie wskazuje, że komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne są płatnikami podatku VAT od dokonywanej w trybie egzekucji dostawy towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

W rezultacie, w świetle literalnego brzmienia zacytowanego przepisu, stanowisko spółki zgodnie z którym sprzedaż komornicza nie podlega VAT - uznać należy za nieprawidłowe. Otóż, komornik wykonujący czynności egzekucyjne w stosunku do dłużnika (podatnika VAT), na podstawie których Spółka uzyska zaspokojenie roszczeń wynikających z zawartej umowy przewozu, zobowiązany będzie odprowadzić podatek od towarów i usług powstały z tytułu tej sprzedaży (niejako za dłużnika). Co więcej, winien on wystawić w imieniu dłużnika i na jego rachunek faktury potwierdzające dokonanie sprzedaży zastawionych towarów.

Na marginesie warto jednak zauważyć, że komornik nie jest zobowiązany odprowadzić podatek VAT w każdej sytuacji. Jak bowiem czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 kwietnia 2011 r. (sygn. BPP1/443-647/11/ES): „komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika.

Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku”. Jednakże to w wyjątkowych sytuacjach nastąpi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA