REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sukces przewoźników kolejowych. Prezes UTK nie zatwierdził nowych stawek za tory

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie zatwierdził projektu stawek opłaty za korzystanie z torów. Tego chcieli przewoźnicy, którzy uważali, że proponowane przez PKP PLK stawki są wygórowane.

Chodzi o opłatę, którą przewoźnicy kolejowi płacą spółce PKP PLK, która zarządza większością linii kolejowych. Na początku marca br. spółka PKP PLK przedłożyła prezesowi UTK do zatwierdzenia projekt stawek, które miały obowiązywać od grudnia br. wraz z wprowadzeniem nowego rocznego rozkładu jazdy.

REKLAMA

Jak poinformował urząd na swojej stronie internetowej, zostało przeprowadzone postępowanie administracyjne, które zakończyło się wydaniem decyzji odmawiającej zatwierdzenia stawek. 

Transport kolejowy - Nowe stawki za dostęp do torów

"W toku przeprowadzonego postępowania wskazano, że przedstawiony przez PKP PLK projekt stawek cechuje nieuzasadniony wzrost średniej stawki sieciowej, tj. o 8,9 proc. za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej oraz nierównomierne określenie wysokości stawek dla przedziałów masy brutto pociągów i kategorii linii kolejowych" - poinformował UTK. Prezes UTK odmówił również zatwierdzenia stawek jednostkowych za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów.


PKP PLK może się odwołać od decyzji do Sądu Okręgowego w Warszawie. Spółka ma na to 14 dni od daty doręczenia decyzji. Jak poinformował PAP rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki, spółka jeszcze nie zdecydowała, czy skorzysta z tej możliwości. 

Apel przewoźników kolejowych

"Analizujemy na razie skutki oddalenia naszego wniosku" - powiedział rzecznik. Dodał, że wyniki analizy będą przedstawiane właścicielom spółki (nadzór właścicielski sprawuje PKP SA - PAP) i dopiero wtedy mogą zapaść jakieś decyzje. Jeszcze w marcu kilku przewoźników kolejowych zwróciło się do prezesa UTK, by nie zatwierdzał proponowanych przez PKP PLK stawek. PKP Intercity wskazywało, że gdyby weszły one w życie, to koszty przewoźnika na niektórych liniach, np. Kraków-Przemyśl, Kraków-Katowice czy Warszawa-Białystok, drastycznie by wzrosły. Spółka CTL Logistics argumentowała, że już teraz opłata za korzystanie z infrastruktury to jedna trzecia kosztów ponoszonych przez przewoźnika, a dalszy wzrost stawek zmniejszy konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do transportu drogowego. Przewoźnicy podkreślali, że choć obowiązujące w Polsce stawki należą do  najwyższych w Europie, to po polskich torach jeździ się wolno, a sytuacji nie poprawiają też liczne remonty linii kolejowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA