REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest obowiązek podatkowy przy braku zapłaty za usługę transportową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pabiańska
Jaki podatek przy braku zapłaty za usługi transportowe
Jaki podatek przy braku zapłaty za usługi transportowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy nieotrzymanie zapłaty z tytułu świadczonych usług transportowych i spedycyjnych skutkuje koniecznością rozpoznania momentu obowiązku podatkowego dokładnie w 30. dniu od daty wykonania usługi?

Często zdarza się, że podatnik świadcząc usługi transportowe, spedycyjne czy przeładunkowe nie otrzymuje od kontrahenta zapłaty lub części należności za wykonanie usługi. Nierzadko również płatność następuje w terminie do 30 dni od dnia wykonania usługi. Kiedy wobec tego podatnik powinien rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Zapłata za usługi transportowe

Polski ustawodawca wprowadził ogólną zasadę, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli czynność powinna być udokumentowana fakturą, wówczas obowiązek ten powstaje z chwilą jej wystawienia nie później jednak niż w 7 dniu od dokonania czynności (art. 19 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o VAT).

Stosownie jednak do brzmienia art.19 ust. 13 pkt 2 lit. a i b cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jak również usług spedycyjnych i przeładunkowych. Tym samym, ustawodawca w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla określonych czynności, wśród których wymienił również usługi transportowe, przeładunkowe i spedycyjne.

Powołując się na literalne brzmienie cytowanego przepisu przyjąć należy, iż jego treść nie wyłącza możliwości powstania obowiązku podatkowego przed upływem 30. dnia od dnia wykonania usługi. Tym samym, sformułowanie „nie później jednak niż 30 dnia” wyznacza jedynie pewien przedział czasowy (bez wskazania konkretnego dnia), bowiem ustawodawca nie użył w cyt. przepisie zwrotu: „w 30. dniu od dnia”. Konsekwentnie, usługodawca ma możliwość wyboru momentu rozpoznania obowiązku podatkowego w przedziale czasu obejmującym okres od 1 do 30 dnia od wykonania świadczenia.

REKLAMA

Tak też uznał NSA w orzeczeniu z dnia 4 listopada 2011 r. (sygn. I FSK 873/10), w pierwszej kolejności podkreślając jednak, że art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT nieprawidłowo implementuje przepisy unijne do krajowego porządku prawnego. Brzmienie art. 66 lit. b Dyrektywy 112 ogranicza bowiem możliwość ustalania obowiązku podatkowego w określonym (zdefiniowanym) terminie od dnia zdarzenia – jedynie do sytuacji, gdy faktura nie została wystawiona (bądź też wystawiona została z opóźnieniem), zaś „ustalenie dotyczące 30. dnia od dnia wykonania usługi (w braku płatności), bez względu na to czy i kiedy została wystawiona faktura - wykracza poza ramy stworzone przez Dyrektywę”. W rezultacie, NSA zważył, że obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług transportowych i spedycyjnych, w przypadku braku zapłaty ze strony kontrahenta, powstaje w odpowiednim przedziale czasowym, to jest w dowolnym dniu od dnia wykonania usługi do 30. dnia od daty jej wykonania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że wyrok ten stanowi istotny przełom w dotychczasowej linii orzeczniczej, bowiem do tej pory sądy uznawały, że stwierdzenie „nie później jednak niż” z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT, nie uprawnia podatnika do stosowania przepisów prawa podatkowego w drodze dowolnego wyboru i ustalania dogodnego dla siebie momentu powstania obowiązku podatkowego.

Powoływano się przy tym między innymi na fakt, że wystawienie faktury dokumentującej wykonanie usług transportowych nie decyduje o momencie powstania obowiązku podatkowego, zaś przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i lit. b ustawy o VAT, określający szczególny moment rozpoznania obowiązku podatkowego, ma pierwszeństwo stosowania nad przepisem ogólnym.

Swoje wywody sądy niejednokrotnie opierały również na wykładni funkcjonalnej przepisów unijnych, wskazując, że polski ustawodawca skorzystał z delegacji zawartej w treści art. 66 Dyrektywy 112 (tak też: NSA wyrok z dnia 17 października 2007 r. sygn. akt I FSK 1380/06; WSA w Gliwicach, wyrok z dnia 29 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/GL 872/07; WSA w Łodzi, wyrok z dnia 27 kwietnia 2011 r., sygn. I SA/Łd 1223/10).

Podatki w transporcie

Pomimo tej rozbieżności, na akceptację zdaniem Autora zasługuje pogląd NSA z 4 listopada 2011 r. (choć może on być niepodzielany przez organy podatkowe), uwzględniający wykładnię prawa krajowego poprzez wyższość przepisów prawa unijnego. Tym bardziej, że stanowisko zaprezentowane we wskazanym wyroku niewątpliwie znacznie ułatwia i uelastycznienia zasady dotyczące powstania obowiązku podatkowego.

Podatnicy świadczący usługi transportowe, przeładunkowe i spedycyjne mogą bowiem rozpoznać obowiązek podatkowy w dowolnym momencie, pod warunkiem, że nastąpi to w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi (w przypadku braku płatności, bądź płatności po tym terminie). Możliwy jest zatem wybór pomiędzy wcześniejszą realizacją obowiązku podatkowego, a dokonaniem tego - dokładnie w 30. dniu od dnia wykonania usługi. Nieprawidłowym będzie jedynie rozpoznanie momentu powstania obowiązku po ww. terminie.

Na zakończenie warto dodać, że przedstawiona w cyt. orzeczeniu NSA zasada rozpoznawania obowiązku podatkowego odnosi się nie tylko do usług transportowych, przeładunkowych i spedycyjnych, ale również znajdzie zastosowanie do usług budowlano-montażowych, budowlanych, najmu, dzierżawy i leasingu i usług o podobnym charakterze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA