REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie opodatkować VATem załadunek oraz rozładunek towaru?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zawierają specjalne regulacje w zakresie ustalania kraju opodatkowania VAT usług pomocniczych do usług transportowych. Przy czym przywołane specjalne regulacji dotyczą sytuacji gdy usługa pomocnicza do usługi transportowej wykonywana jest na rzecz tzw. „niepodatnika”.

Kto to jest "niepodatnik"

Zanim je sobie przybliżymy konieczne jest zdefiniowanie pojęcia „podatnik” oraz „niepodatnik”. Musimy bowiem wiedzieć w jakim przypadku należy ww. regulacje zastosować. Pojęcie to znajduje się w treści art. 28 a ustawy o podatku od towarów i usług i obejmuje ono w szczególności podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce lub poza jej granicami (w krajach UE bądź w krajach nienależących do UE). Za niepodatnika uznać trzeba natomiast podmiot, który żadnej działalności gospodarczej nie prowadzi (np. osoba fizyczna, ambasada, konsulat, organizacja międzynarodowa).

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 28 h pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek lub podobnych usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane.

W przypadku więc świadczenia na rzecz tzw. niepodatnika usług pomocniczych do usług transportowych w zakresie:

  •  załadunku,
  •  rozładunku,
  •  przeładunku bądź
  •  usług o podobnym charakterze

krajem opodatkowania transakcji będzie ten kraj, w którym usługi są faktycznie wykonywane.

REKLAMA

Przykład 1:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polska Firma dokonała na terytorium Słowacji rozładunku przetransportowanych mebli. Usługa została wykonana na zlecenie ambasady polskiej w Słowacji (tzw. niepodatnika). W tej sytuacji usługa ta winna zostać opodatkowana na terytorium Słowacji.

Usługi pomocnicze jako element usług transportowej

Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku, gdy usługi pomocnicze do usług transportowych świadczone są na rzecz niepodatnika w ramach usługi transportu towarów, to wówczas usługi te opodatkowane zostaną na zasadach właściwych dla samego transportu towarów (jako element świadczenia o charakterze kompleksowym).

Jeśli więc przykładowo załadunek towaru nie jest wyodrębniony z usługi transportu towarów na rzecz niepodatnika, to wówczas usługa ta zostanie opodatkowania na zasadach właściwych dla usługi transportu towarów (usługi o zasadniczym charakterze).

W przypadku usług transportu towarów na rzecz niepodatnika regułą jest, że konieczność opodatkowania występuje w miejscu, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Natomiast, gdy transport towaru odbywa się pomiędzy dwoma krajami należącymi do UE, usługa transportowa świadczona na rzecz niepodatnika winna być opodatkowana w miejscu rozpoczęcia transportu towaru.

Oznacza to więc, że w przypadku transportu towarów na rzecz niepodatnika pomiędzy dwoma krajami należącymi do UE w ramach którego świadczone są także usługi pomocnicze do usług transportowych całość świadczenia zostanie opodatkowana w kraju w którym transport towarów się rozpoczyna.

Przykład 2:

Firma polska działając na zlecenie niepodatnika przetransportowała meble z terytorium Polski na terytorium Czech. W ramach świadczonej usługi transportowej dokonano również załadunku i rozładunku mebli. W tej sytuacji całość usługi transportowej wraz z usługami pomocniczymi z nia związanymi zostaną opodatkowane w miejscu rozpoczęcia transportu (Polska).

Istotne jest to, że określone wyżej zasady mają zastosowanie tylko do usług świadczonych na rzecz niepodatnika. Jeśli bowiem nabywcą usług pomocniczych do usług transportowych będzie przedsiębiorca, wówczas usługi te będą opodatkowane w kraju siedziby nabywcy (ewentualnie stałym miejscu prowadzenia działalności nabywcy).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA