REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kogo dotyczą kontrole i zasady ADR?

Marian Markiewicz
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie firmy muszą stosować przepisy ADR. Kto może przeprowadzać kontrole i jak to, niestety wygląda w praktyce – pisze Marian Markiewicz, ekspert w zakresie bezpieczeństwa transportu.

Ideą wprowadzenia przepisów prawa dotyczących zasad przewozu ładunków niebezpiecznych miała być poprawa naszego bezpieczeństwa.

REKLAMA

Niestety w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. W Polsce jest ok. 30 tys. podmiotów uczestniczących w operacjach transportowych z udziałem towarów niebezpiecznych. Na tak dużą grupę przypada 16 urzędników przyjmujących Sprawozdania Roczne z ich działalności. Trudno się oprzeć wrażeniu, ze system nadzoru nie działa prawidłowo.

Kto powinien kontrolować przewóz towarów niebezpiecznych

Dbałość o bezpieczeństwo mają zapewnić instytucje wyszczególnione w Ustawie o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz.U. z 2002 r. Nr 199, poz. 1671). Ustawa ta w art. 29 wskazuje instytucje kontrolujące ADR w Polsce. Kontrolę przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem, wykonują:

  • inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego – na drogach, parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej – na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • policjanci – na drogach i parkingach;
  • funkcjonariusze Straży Granicznej - na drogach i parkingach;
  • inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy – na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • funkcjonariusze służby celnej;
  •  żołnierze Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organów porządkowych – w stosunku do pojazdów Sił Zbrojnych;
  • uprawnieni pracownicy Państwowej Agencji Atomistyki – na parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • uprawnieni pracownicy Transportowego Dozoru Technicznego – na parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • uprawnieni pracownicy Inspekcji Ochrony Środowiska – na parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • uprawnieni pracownicy zarządów dróg - w miejscach określonych w ich Uprawnieniach.

W praktyce nie ma komu kontrolować

Instytucji wyznaczonych do kontroli jest sporo, ale jak wygląda w tych instytucjach wykonywanie obowiązku kontroli wynikającym z ww. ustawy o ADR-ach?

REKLAMA

Otóż okazuje się, że niewiele służb ma na etacie osoby posiadające uprawnienia Państwowe do kontroli ładunków niebezpiecznych. Praktycznie takie uprawnienia posiadają pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego i Państwowej Straży Pożarnej, natomiast pozostałe instytucje są ,,fikcją prawną"?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytając o to, jak wygląda kontrola, w odpowiedzi można usłyszeć, iż instytucje te posiłkują się innymi organami posiadającymi uprawnione osoby. Zadając kolejne pytanie - ile było takich wspólnych kontroli, nie można doczekać się odpowiedzi.

Część firm transportowych poza kontrolą

Idąc dalej i pytając czy kontrolowane są przedsiębiorstwa dokonujące operacji logistycznych z użyciem towarów niebezpiecznych natychmiast jest odesłanie do Inspekcji Transportu Drogowego, która to ma umocowania do przeprowadzenia kontroli na drodze i na terenie przedsiębiorstwa, ale nie załadowcy i rozładowcy, odbiorcy towaru niebezpiecznego!

Zgodnie w umową europejską o ADR (punkt 1.8.3.1) KAŻDE PRZEDSIĘBIORSTWO, którego działalność obejmuje transport towarów niebezpiecznych albo związane z nim pakowanie, załadunek, napełnianie lub rozładunek, powinno wyznaczyć jednego lub więcej doradców do spraw bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych, odpowiedzialnego za wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom.

Karta charakterystyki 

Tak więc, czy za odbiorcę uważa się przedsiębiorstwo, które odbiera ładunek z towarami niebezpiecznymi po jego przybyciu, które jest na dokumencie przewozowym, czy na terenie którego dokonuje się operacji logistycznych z użyciem ADR?

REKLAMA

Ta kwestia jest najtrudniejsza do określenia i rozpoznania przez organy kontrolne, gdyż transport może być nieprawidłowo, albo wcale nie oznakowany tablicami barwy pomarańczowej, na opakowaniach może brakować lub być zamieszczona nieprawidłowa nalepka, może brakować aktualnych atestów opakowań, albo są zamieszczone złe zapisy które mogą zacierać obraz z jaką dostawą mamy doczynienia, itp., itd..

Jednym z niezawodnych sposobów określenia towaru niebezpiecznego jest KARTA CHARAKTERYSTYKI pkt.14 , która to określa czy towar podlega ADR czy też nie, a najpewniej zapytać Doradcy DGSA, który to powie jak postępować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA