REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kogo dotyczą kontrole i zasady ADR?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marian Markiewicz
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie firmy muszą stosować przepisy ADR. Kto może przeprowadzać kontrole i jak to, niestety wygląda w praktyce – pisze Marian Markiewicz, ekspert w zakresie bezpieczeństwa transportu.

Ideą wprowadzenia przepisów prawa dotyczących zasad przewozu ładunków niebezpiecznych miała być poprawa naszego bezpieczeństwa.

REKLAMA

Niestety w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. W Polsce jest ok. 30 tys. podmiotów uczestniczących w operacjach transportowych z udziałem towarów niebezpiecznych. Na tak dużą grupę przypada 16 urzędników przyjmujących Sprawozdania Roczne z ich działalności. Trudno się oprzeć wrażeniu, ze system nadzoru nie działa prawidłowo.

Kto powinien kontrolować przewóz towarów niebezpiecznych

Dbałość o bezpieczeństwo mają zapewnić instytucje wyszczególnione w Ustawie o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz.U. z 2002 r. Nr 199, poz. 1671). Ustawa ta w art. 29 wskazuje instytucje kontrolujące ADR w Polsce. Kontrolę przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem, wykonują:

  • inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego – na drogach, parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej – na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • policjanci – na drogach i parkingach;
  • funkcjonariusze Straży Granicznej - na drogach i parkingach;
  • inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy – na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • funkcjonariusze służby celnej;
  •  żołnierze Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organów porządkowych – w stosunku do pojazdów Sił Zbrojnych;
  • uprawnieni pracownicy Państwowej Agencji Atomistyki – na parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • uprawnieni pracownicy Transportowego Dozoru Technicznego – na parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • uprawnieni pracownicy Inspekcji Ochrony Środowiska – na parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • uprawnieni pracownicy zarządów dróg - w miejscach określonych w ich Uprawnieniach.

W praktyce nie ma komu kontrolować

Instytucji wyznaczonych do kontroli jest sporo, ale jak wygląda w tych instytucjach wykonywanie obowiązku kontroli wynikającym z ww. ustawy o ADR-ach?

REKLAMA

Otóż okazuje się, że niewiele służb ma na etacie osoby posiadające uprawnienia Państwowe do kontroli ładunków niebezpiecznych. Praktycznie takie uprawnienia posiadają pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego i Państwowej Straży Pożarnej, natomiast pozostałe instytucje są ,,fikcją prawną"?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytając o to, jak wygląda kontrola, w odpowiedzi można usłyszeć, iż instytucje te posiłkują się innymi organami posiadającymi uprawnione osoby. Zadając kolejne pytanie - ile było takich wspólnych kontroli, nie można doczekać się odpowiedzi.

Część firm transportowych poza kontrolą

Idąc dalej i pytając czy kontrolowane są przedsiębiorstwa dokonujące operacji logistycznych z użyciem towarów niebezpiecznych natychmiast jest odesłanie do Inspekcji Transportu Drogowego, która to ma umocowania do przeprowadzenia kontroli na drodze i na terenie przedsiębiorstwa, ale nie załadowcy i rozładowcy, odbiorcy towaru niebezpiecznego!

Zgodnie w umową europejską o ADR (punkt 1.8.3.1) KAŻDE PRZEDSIĘBIORSTWO, którego działalność obejmuje transport towarów niebezpiecznych albo związane z nim pakowanie, załadunek, napełnianie lub rozładunek, powinno wyznaczyć jednego lub więcej doradców do spraw bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych, odpowiedzialnego za wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom.

Karta charakterystyki 

Tak więc, czy za odbiorcę uważa się przedsiębiorstwo, które odbiera ładunek z towarami niebezpiecznymi po jego przybyciu, które jest na dokumencie przewozowym, czy na terenie którego dokonuje się operacji logistycznych z użyciem ADR?

REKLAMA

Ta kwestia jest najtrudniejsza do określenia i rozpoznania przez organy kontrolne, gdyż transport może być nieprawidłowo, albo wcale nie oznakowany tablicami barwy pomarańczowej, na opakowaniach może brakować lub być zamieszczona nieprawidłowa nalepka, może brakować aktualnych atestów opakowań, albo są zamieszczone złe zapisy które mogą zacierać obraz z jaką dostawą mamy doczynienia, itp., itd..

Jednym z niezawodnych sposobów określenia towaru niebezpiecznego jest KARTA CHARAKTERYSTYKI pkt.14 , która to określa czy towar podlega ADR czy też nie, a najpewniej zapytać Doradcy DGSA, który to powie jak postępować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA