REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kogo dotyczą kontrole i zasady ADR?

Marian Markiewicz
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie firmy muszą stosować przepisy ADR. Kto może przeprowadzać kontrole i jak to, niestety wygląda w praktyce – pisze Marian Markiewicz, ekspert w zakresie bezpieczeństwa transportu.

Ideą wprowadzenia przepisów prawa dotyczących zasad przewozu ładunków niebezpiecznych miała być poprawa naszego bezpieczeństwa.

REKLAMA

Niestety w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. W Polsce jest ok. 30 tys. podmiotów uczestniczących w operacjach transportowych z udziałem towarów niebezpiecznych. Na tak dużą grupę przypada 16 urzędników przyjmujących Sprawozdania Roczne z ich działalności. Trudno się oprzeć wrażeniu, ze system nadzoru nie działa prawidłowo.

Kto powinien kontrolować przewóz towarów niebezpiecznych

Dbałość o bezpieczeństwo mają zapewnić instytucje wyszczególnione w Ustawie o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz.U. z 2002 r. Nr 199, poz. 1671). Ustawa ta w art. 29 wskazuje instytucje kontrolujące ADR w Polsce. Kontrolę przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem, wykonują:

  • inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego – na drogach, parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej – na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • policjanci – na drogach i parkingach;
  • funkcjonariusze Straży Granicznej - na drogach i parkingach;
  • inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy – na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • funkcjonariusze służby celnej;
  •  żołnierze Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organów porządkowych – w stosunku do pojazdów Sił Zbrojnych;
  • uprawnieni pracownicy Państwowej Agencji Atomistyki – na parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • uprawnieni pracownicy Transportowego Dozoru Technicznego – na parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • uprawnieni pracownicy Inspekcji Ochrony Środowiska – na parkingach oraz na terenie przedsiębiorcy posiadającego towary niebezpieczne;
  • uprawnieni pracownicy zarządów dróg - w miejscach określonych w ich Uprawnieniach.

W praktyce nie ma komu kontrolować

Instytucji wyznaczonych do kontroli jest sporo, ale jak wygląda w tych instytucjach wykonywanie obowiązku kontroli wynikającym z ww. ustawy o ADR-ach?

REKLAMA

Otóż okazuje się, że niewiele służb ma na etacie osoby posiadające uprawnienia Państwowe do kontroli ładunków niebezpiecznych. Praktycznie takie uprawnienia posiadają pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego i Państwowej Straży Pożarnej, natomiast pozostałe instytucje są ,,fikcją prawną"?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytając o to, jak wygląda kontrola, w odpowiedzi można usłyszeć, iż instytucje te posiłkują się innymi organami posiadającymi uprawnione osoby. Zadając kolejne pytanie - ile było takich wspólnych kontroli, nie można doczekać się odpowiedzi.

Część firm transportowych poza kontrolą

Idąc dalej i pytając czy kontrolowane są przedsiębiorstwa dokonujące operacji logistycznych z użyciem towarów niebezpiecznych natychmiast jest odesłanie do Inspekcji Transportu Drogowego, która to ma umocowania do przeprowadzenia kontroli na drodze i na terenie przedsiębiorstwa, ale nie załadowcy i rozładowcy, odbiorcy towaru niebezpiecznego!

Zgodnie w umową europejską o ADR (punkt 1.8.3.1) KAŻDE PRZEDSIĘBIORSTWO, którego działalność obejmuje transport towarów niebezpiecznych albo związane z nim pakowanie, załadunek, napełnianie lub rozładunek, powinno wyznaczyć jednego lub więcej doradców do spraw bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych, odpowiedzialnego za wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom.

Karta charakterystyki 

Tak więc, czy za odbiorcę uważa się przedsiębiorstwo, które odbiera ładunek z towarami niebezpiecznymi po jego przybyciu, które jest na dokumencie przewozowym, czy na terenie którego dokonuje się operacji logistycznych z użyciem ADR?

REKLAMA

Ta kwestia jest najtrudniejsza do określenia i rozpoznania przez organy kontrolne, gdyż transport może być nieprawidłowo, albo wcale nie oznakowany tablicami barwy pomarańczowej, na opakowaniach może brakować lub być zamieszczona nieprawidłowa nalepka, może brakować aktualnych atestów opakowań, albo są zamieszczone złe zapisy które mogą zacierać obraz z jaką dostawą mamy doczynienia, itp., itd..

Jednym z niezawodnych sposobów określenia towaru niebezpiecznego jest KARTA CHARAKTERYSTYKI pkt.14 , która to określa czy towar podlega ADR czy też nie, a najpewniej zapytać Doradcy DGSA, który to powie jak postępować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA