REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT przy leasingu samochodów po 1 stycznia 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Konarska
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy po 1 stycznia 2011 roku nadal przysługuje firmom prawo odliczania całego VATu od rat leasingowych samochodów ciężarowych i tych "z kratką"? Czy pozostaje prawo do odliczenia całości podatku przy wykupie tych samochodów? Jaką stawkę podatku należy zastosować w przypadku późniejszej sprzedaży samochodów?

Odpowiedź na Pana pytanie jest odmienna w stosunku do każdego z użytkowanych pojazdów.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku samochodu „typowo ciężarowego” po 1 stycznia 2011 roku firmom przysługuje nadal prawo do odliczenia całości VAT naliczonego z tytułu rat leasingowych. Warunkiem jest, żeby dopuszczalna masa całkowita pojazdu przekraczała 3,5 tony (art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym), lub spełniał któryś z kryteriów określonych w art. 3 ust. 2 cytowanej ustawy (przepis ten pozwala na odliczenie całości VAT od niektórych typów pojazdów, np. pojazdów klasyfikowanych jako wielozadaniowy, van, pojazdów z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków, pojazdów specjalnych w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym). W stosunku do tego samochodu przysługuje również prawo do odliczenia całości podatku od towarów i usług przy wykupie pojazdu od leasingodawcy. W przypadku sprzedaży tego samochodu należy opodatkować sprzedaż podstawową stawką VAT (obecnie 23%).

Jeżeli chodzi o samochód „z kratką”, w stosunku do którego do końca 2010 roku istniało prawo odliczania całego VATu naliczonego z tytułu rat leasingowych, to prawo to przysługuje nadal pod warunkiem, że umowa leasingowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 roku. Takie prawo daje art. 6 ustawy z dnia 16 grudnia o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym. W przypadku, gdy umowa leasingowa nie została zarejestrowana, zgodnie z art. 3 ust. 6 cytowanej ustawy zmieniającej, firmie przysługuje prawo do odliczenia 60% kwoty podatku naliczonego od raty leasingowej, jednak suma podatku odliczonego w całym okresie użytkowania samochodu nie może przekroczyć 6.000 zł.

W przypadku wykupu samochodu od leasingodawcy, gdy wykup ten nastąpi przed 1 stycznia 2013 roku, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej firmie przysługuje prawo do odliczenia jedynie 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej niż 6.000 zł, bez względu na to, czy umowa leasingowa została zarejestrowana w urzędzie skarbowym czy nie. Art. 6 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym pozwala bowiem na odliczenie całości VAT w przypadku zarejestrowanych umów, wyłącznie w odniesieniu do czynszu (raty leasingowej) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy. Wątpliwości w tym miejscu mogłoby rodzić sformułowanie „inne płatności wynikające z zawartej umowy”, jednakże Ministerstwo Finansów w wydawanych interpretacjach wyraża pogląd, że wykup przedmiotu leasingu jest odrębną czynnością - dostawą towaru - nie związaną z samą umową leasingu (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 listopada 2010 roku sygn. IBPP2/443-713/10/BW). Należy zatem przyjąć, że wyrażone w art.6 ustawy zmieniającej prawo do odliczenia całości VAT w przypadku rejestracji umów leasingowych nie dotyczy wykupu leasingowanych samochodów.

REKLAMA

W sytuacji późniejszej sprzedaży samochodu „z kratką”, to zgodnie z §13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług firmie przysługuje prawo do zastosowania zwolnienia w VAT w sytuacji, gdy jest to towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, a więc ich okres używania po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel wyniesie co najmniej pół roku. Ministerstwo Finansów w wydawanych interpretacjach podatkowych nie pozwala niestety zaliczać do tego półrocznego okresu czasu, w którym podatnik użytkuje pojazdy w ramach umowy leasingu (takie stanowisko zostało wyrażone na przykład we wspomnianej już interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygnaturze IBPP2/443-713/10/BW). Okres ten należy więc liczyć od momentu wykupu pojazdu od leasingodawcy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA