REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić miejsce pracy kierowcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób określić miejsce pracy kierowcy stale obsługującego określony obszar kraju. Pracownik bardzo rzadko pojawia się w siedzibie firmy. W trasie bywa kilka dni. 

Miejscem pracy pracownika jest obszar, który on obsługuje. Można zatem określić jego miejsce pracy np. jako obszar województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Bydgoszcz nie powinna być uznana jako miejsce pracy, gdyż stanowi ona jedynie miejsce zamieszkania pracownika, co w żaden sposób nie jest powiązane z obszarem świadczenia pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce pracy może zostać określone jako punkt, jednostka administracyjna czy pewien obszar (wyrok Sądu Najwyższego z 1 kwietnia 1985 r., I PR 19/85). Zawsze jednak miejsce pracy powinno zostać określone:

  • konkretnie (w wyroku z 16 grudnia 2008 r., I PK 96/08, OSNP 2010/11-12/138 Sąd Najwyższy uznał za niedopuszczalne zawieranie w umowach zapisów, zgodnie z którymi pracownicy wyrażaliby bezwarunkową zgodę na czasową zmianę miejsca pracy w każdym wypadku uzasadnionym potrzebami pracodawcy, tj. bez określenia miejscowości, w której praca miałaby być świadczona, jak również okresu, którego te zmiany dotyczą),
  • w sposób rzeczywisty, tj. w bezpośrednim powiązaniu z zakresem terytorialnym zwykłej, codziennej pracy pracownika.

Określając miejsce pracy pracownika trzeba odnieść się do rzeczywistego obszaru jego pracy. Osoba ta naprawia sprzęt w siedzibie klienta firmy lub w innym wskazanym przez niego miejscu. Z pytania wynika, że pracownik nie wykonuje pracy w sposób powtarzalny w określonym punkcie, ale jego praca jest bezpośrednio związana z przemieszczaniem się. Nie ma on jakiegokolwiek miejsca (punktu), który można uznać za miejsce rozpoczynania pracy czy miejsce, z którego – po wykonaniu innych czynności służbowych, np. serwisowania maszyn w magazynie pracodawcy – wyjeżdżałby do klientów w razie powstania takiej potrzeby. Za takie miejsce nie można uznać ani Bydgoszczy (miejscowość zamieszkania pracownika znajdująca się w obszarze obsługiwanym przez pracownika, ale niestanowiąca miejscowości, w której pracownik w sposób powtarzalny, regularny wykonuje czynności służbowe), ani Warszawy (siedziba pracodawcy, w której pracownik nie świadczy pracy).

Miejsce pracy pracownika powinno być określone w umowie o pracę jako obszar, który pracownik obsługuje. Należy przy tym pamiętać, by zapis w umowie o pracę pozwalał na jasne wyznaczenie granic tego miejsca, co najlepiej zrobić odnosząc się do podziału administracyjnego państwa, np.: „miejscem pracy pracownika jest obszar województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego”. Samo odniesienie do „północnej części Polski” nie wskazuje na dokładne granice miejsca pracy. Jeżeli jednak ten obszar jest doprecyzowany w przepisach wewnątrzzakładowych, to mogą Państwo określić miejsce pracy pracownika w następujący sposób: „miejscem pracy jest obszar północnej Polski określony zgodnie ze statutem spółki”.

REKLAMA


Miejsce pracy pracownika powinno zostać określone w sposób jasny i konkretny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do pracownika możemy odnieść treść uchwały Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08, OSNP 2009/13-14/166), w której wskazano, że „kierowca transportu międzynarodowego odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy i na określonym w umowie obszarze jako miejsce świadczenia pracy, nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 k.p.” Uchwała ta dotyczy nie tylko kierowców (w obecnym stanie prawnym jej odniesienie do kierowców straciło zresztą znaczenie), ale także innych pracowników „mobilnych”, do których na pewno można zaliczyć serwisantów. Istotne w tym zakresie jest także uzasadnienie uchwały. Zdaniem SN: „mówiąc o obszarowo określonym miejscu świadczenia pracy trzeba jednak poczynić pewne zastrzeżenie. Mianowicie miejsce świadczenia pracy pracownika mobilnego oznaczające pewien obszar jego aktywności zawodowej musi odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy. Ma zatem być to obszar, w którym pracownicy mobilni będą na stałe zobowiązani do przemieszczania się, będą wykonywać przewozy na tym właśnie obszarze. Niezsynchronizowane z rodzajem pracy oznaczenie miejsca pracy może prowadzić do oceny, iż postanowienie dotyczące miejsca pracy jest nieważne z mocy art. 58 § 3 k.c. w zw. z art. 300 k.p.”

Miejsce pracy pracownika ma istotne znaczenie w zakresie m.in. określenia, kiedy mamy do czynienia z podróżą służbową, a co za tym idzie, kiedy musimy wypłacić świadczenia z tego tytułu. Delegacją jest bowiem wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy (art. 775 § 1 Kodeksu pracy). Inne pojęcie podróży służbowej obowiązuje tylko w stosunku do kierowców. Dla kierowców podróżą służbową jest bowiem wykonywanie przewozu drogowego poza siedzibą pracodawcy, jego filią, przedstawicielstwem lub oddziałem. Drugim przypadkiem, kiedy dojdzie do podróży służbowej kierowcy, będzie jego wyjazd poza siedzibę, filię, przedstawicielstwo lub oddział w celu wykonania przewozu drogowego (art. 2 pkt 7 ustawy o czasie pracy kierowcy). Zatem tylko w odniesieniu do kierowców nie ma znaczenia, jak zostało ustalone miejsce pracy, aby stwierdzić, czy doszło do podróży służbowej, ponieważ w przypadku tej grupy pracowników zależy to od miejsca, w jakim znajduje się siedziba firmy lub jej filia, oddział czy przedstawicielstwo.

Podstawa prawna

  • art. 29 § 1 pkt 2, art. 775 Kodeksu pracy,
  • art. 2 pkt 7 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA