REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić miejsce pracy kierowcy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób określić miejsce pracy kierowcy stale obsługującego określony obszar kraju. Pracownik bardzo rzadko pojawia się w siedzibie firmy. W trasie bywa kilka dni. 

Miejscem pracy pracownika jest obszar, który on obsługuje. Można zatem określić jego miejsce pracy np. jako obszar województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Bydgoszcz nie powinna być uznana jako miejsce pracy, gdyż stanowi ona jedynie miejsce zamieszkania pracownika, co w żaden sposób nie jest powiązane z obszarem świadczenia pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce pracy może zostać określone jako punkt, jednostka administracyjna czy pewien obszar (wyrok Sądu Najwyższego z 1 kwietnia 1985 r., I PR 19/85). Zawsze jednak miejsce pracy powinno zostać określone:

  • konkretnie (w wyroku z 16 grudnia 2008 r., I PK 96/08, OSNP 2010/11-12/138 Sąd Najwyższy uznał za niedopuszczalne zawieranie w umowach zapisów, zgodnie z którymi pracownicy wyrażaliby bezwarunkową zgodę na czasową zmianę miejsca pracy w każdym wypadku uzasadnionym potrzebami pracodawcy, tj. bez określenia miejscowości, w której praca miałaby być świadczona, jak również okresu, którego te zmiany dotyczą),
  • w sposób rzeczywisty, tj. w bezpośrednim powiązaniu z zakresem terytorialnym zwykłej, codziennej pracy pracownika.

Określając miejsce pracy pracownika trzeba odnieść się do rzeczywistego obszaru jego pracy. Osoba ta naprawia sprzęt w siedzibie klienta firmy lub w innym wskazanym przez niego miejscu. Z pytania wynika, że pracownik nie wykonuje pracy w sposób powtarzalny w określonym punkcie, ale jego praca jest bezpośrednio związana z przemieszczaniem się. Nie ma on jakiegokolwiek miejsca (punktu), który można uznać za miejsce rozpoczynania pracy czy miejsce, z którego – po wykonaniu innych czynności służbowych, np. serwisowania maszyn w magazynie pracodawcy – wyjeżdżałby do klientów w razie powstania takiej potrzeby. Za takie miejsce nie można uznać ani Bydgoszczy (miejscowość zamieszkania pracownika znajdująca się w obszarze obsługiwanym przez pracownika, ale niestanowiąca miejscowości, w której pracownik w sposób powtarzalny, regularny wykonuje czynności służbowe), ani Warszawy (siedziba pracodawcy, w której pracownik nie świadczy pracy).

Miejsce pracy pracownika powinno być określone w umowie o pracę jako obszar, który pracownik obsługuje. Należy przy tym pamiętać, by zapis w umowie o pracę pozwalał na jasne wyznaczenie granic tego miejsca, co najlepiej zrobić odnosząc się do podziału administracyjnego państwa, np.: „miejscem pracy pracownika jest obszar województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego”. Samo odniesienie do „północnej części Polski” nie wskazuje na dokładne granice miejsca pracy. Jeżeli jednak ten obszar jest doprecyzowany w przepisach wewnątrzzakładowych, to mogą Państwo określić miejsce pracy pracownika w następujący sposób: „miejscem pracy jest obszar północnej Polski określony zgodnie ze statutem spółki”.

REKLAMA


Miejsce pracy pracownika powinno zostać określone w sposób jasny i konkretny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do pracownika możemy odnieść treść uchwały Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08, OSNP 2009/13-14/166), w której wskazano, że „kierowca transportu międzynarodowego odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy i na określonym w umowie obszarze jako miejsce świadczenia pracy, nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 k.p.” Uchwała ta dotyczy nie tylko kierowców (w obecnym stanie prawnym jej odniesienie do kierowców straciło zresztą znaczenie), ale także innych pracowników „mobilnych”, do których na pewno można zaliczyć serwisantów. Istotne w tym zakresie jest także uzasadnienie uchwały. Zdaniem SN: „mówiąc o obszarowo określonym miejscu świadczenia pracy trzeba jednak poczynić pewne zastrzeżenie. Mianowicie miejsce świadczenia pracy pracownika mobilnego oznaczające pewien obszar jego aktywności zawodowej musi odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy. Ma zatem być to obszar, w którym pracownicy mobilni będą na stałe zobowiązani do przemieszczania się, będą wykonywać przewozy na tym właśnie obszarze. Niezsynchronizowane z rodzajem pracy oznaczenie miejsca pracy może prowadzić do oceny, iż postanowienie dotyczące miejsca pracy jest nieważne z mocy art. 58 § 3 k.c. w zw. z art. 300 k.p.”

Miejsce pracy pracownika ma istotne znaczenie w zakresie m.in. określenia, kiedy mamy do czynienia z podróżą służbową, a co za tym idzie, kiedy musimy wypłacić świadczenia z tego tytułu. Delegacją jest bowiem wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy (art. 775 § 1 Kodeksu pracy). Inne pojęcie podróży służbowej obowiązuje tylko w stosunku do kierowców. Dla kierowców podróżą służbową jest bowiem wykonywanie przewozu drogowego poza siedzibą pracodawcy, jego filią, przedstawicielstwem lub oddziałem. Drugim przypadkiem, kiedy dojdzie do podróży służbowej kierowcy, będzie jego wyjazd poza siedzibę, filię, przedstawicielstwo lub oddział w celu wykonania przewozu drogowego (art. 2 pkt 7 ustawy o czasie pracy kierowcy). Zatem tylko w odniesieniu do kierowców nie ma znaczenia, jak zostało ustalone miejsce pracy, aby stwierdzić, czy doszło do podróży służbowej, ponieważ w przypadku tej grupy pracowników zależy to od miejsca, w jakim znajduje się siedziba firmy lub jej filia, oddział czy przedstawicielstwo.

Podstawa prawna

  • art. 29 § 1 pkt 2, art. 775 Kodeksu pracy,
  • art. 2 pkt 7 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879 ze zm.).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA