REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić miejsce pracy kierowcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób określić miejsce pracy kierowcy stale obsługującego określony obszar kraju. Pracownik bardzo rzadko pojawia się w siedzibie firmy. W trasie bywa kilka dni. 

Miejscem pracy pracownika jest obszar, który on obsługuje. Można zatem określić jego miejsce pracy np. jako obszar województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Bydgoszcz nie powinna być uznana jako miejsce pracy, gdyż stanowi ona jedynie miejsce zamieszkania pracownika, co w żaden sposób nie jest powiązane z obszarem świadczenia pracy.

REKLAMA

Miejsce pracy może zostać określone jako punkt, jednostka administracyjna czy pewien obszar (wyrok Sądu Najwyższego z 1 kwietnia 1985 r., I PR 19/85). Zawsze jednak miejsce pracy powinno zostać określone:

  • konkretnie (w wyroku z 16 grudnia 2008 r., I PK 96/08, OSNP 2010/11-12/138 Sąd Najwyższy uznał za niedopuszczalne zawieranie w umowach zapisów, zgodnie z którymi pracownicy wyrażaliby bezwarunkową zgodę na czasową zmianę miejsca pracy w każdym wypadku uzasadnionym potrzebami pracodawcy, tj. bez określenia miejscowości, w której praca miałaby być świadczona, jak również okresu, którego te zmiany dotyczą),
  • w sposób rzeczywisty, tj. w bezpośrednim powiązaniu z zakresem terytorialnym zwykłej, codziennej pracy pracownika.

REKLAMA

Określając miejsce pracy pracownika trzeba odnieść się do rzeczywistego obszaru jego pracy. Osoba ta naprawia sprzęt w siedzibie klienta firmy lub w innym wskazanym przez niego miejscu. Z pytania wynika, że pracownik nie wykonuje pracy w sposób powtarzalny w określonym punkcie, ale jego praca jest bezpośrednio związana z przemieszczaniem się. Nie ma on jakiegokolwiek miejsca (punktu), który można uznać za miejsce rozpoczynania pracy czy miejsce, z którego – po wykonaniu innych czynności służbowych, np. serwisowania maszyn w magazynie pracodawcy – wyjeżdżałby do klientów w razie powstania takiej potrzeby. Za takie miejsce nie można uznać ani Bydgoszczy (miejscowość zamieszkania pracownika znajdująca się w obszarze obsługiwanym przez pracownika, ale niestanowiąca miejscowości, w której pracownik w sposób powtarzalny, regularny wykonuje czynności służbowe), ani Warszawy (siedziba pracodawcy, w której pracownik nie świadczy pracy).

Miejsce pracy pracownika powinno być określone w umowie o pracę jako obszar, który pracownik obsługuje. Należy przy tym pamiętać, by zapis w umowie o pracę pozwalał na jasne wyznaczenie granic tego miejsca, co najlepiej zrobić odnosząc się do podziału administracyjnego państwa, np.: „miejscem pracy pracownika jest obszar województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego”. Samo odniesienie do „północnej części Polski” nie wskazuje na dokładne granice miejsca pracy. Jeżeli jednak ten obszar jest doprecyzowany w przepisach wewnątrzzakładowych, to mogą Państwo określić miejsce pracy pracownika w następujący sposób: „miejscem pracy jest obszar północnej Polski określony zgodnie ze statutem spółki”.


Miejsce pracy pracownika powinno zostać określone w sposób jasny i konkretny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do pracownika możemy odnieść treść uchwały Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08, OSNP 2009/13-14/166), w której wskazano, że „kierowca transportu międzynarodowego odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy i na określonym w umowie obszarze jako miejsce świadczenia pracy, nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 k.p.” Uchwała ta dotyczy nie tylko kierowców (w obecnym stanie prawnym jej odniesienie do kierowców straciło zresztą znaczenie), ale także innych pracowników „mobilnych”, do których na pewno można zaliczyć serwisantów. Istotne w tym zakresie jest także uzasadnienie uchwały. Zdaniem SN: „mówiąc o obszarowo określonym miejscu świadczenia pracy trzeba jednak poczynić pewne zastrzeżenie. Mianowicie miejsce świadczenia pracy pracownika mobilnego oznaczające pewien obszar jego aktywności zawodowej musi odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy. Ma zatem być to obszar, w którym pracownicy mobilni będą na stałe zobowiązani do przemieszczania się, będą wykonywać przewozy na tym właśnie obszarze. Niezsynchronizowane z rodzajem pracy oznaczenie miejsca pracy może prowadzić do oceny, iż postanowienie dotyczące miejsca pracy jest nieważne z mocy art. 58 § 3 k.c. w zw. z art. 300 k.p.”

Miejsce pracy pracownika ma istotne znaczenie w zakresie m.in. określenia, kiedy mamy do czynienia z podróżą służbową, a co za tym idzie, kiedy musimy wypłacić świadczenia z tego tytułu. Delegacją jest bowiem wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy (art. 775 § 1 Kodeksu pracy). Inne pojęcie podróży służbowej obowiązuje tylko w stosunku do kierowców. Dla kierowców podróżą służbową jest bowiem wykonywanie przewozu drogowego poza siedzibą pracodawcy, jego filią, przedstawicielstwem lub oddziałem. Drugim przypadkiem, kiedy dojdzie do podróży służbowej kierowcy, będzie jego wyjazd poza siedzibę, filię, przedstawicielstwo lub oddział w celu wykonania przewozu drogowego (art. 2 pkt 7 ustawy o czasie pracy kierowcy). Zatem tylko w odniesieniu do kierowców nie ma znaczenia, jak zostało ustalone miejsce pracy, aby stwierdzić, czy doszło do podróży służbowej, ponieważ w przypadku tej grupy pracowników zależy to od miejsca, w jakim znajduje się siedziba firmy lub jej filia, oddział czy przedstawicielstwo.

Podstawa prawna

  • art. 29 § 1 pkt 2, art. 775 Kodeksu pracy,
  • art. 2 pkt 7 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879 ze zm.).
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA