REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić miejsce pracy kierowcy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób określić miejsce pracy kierowcy stale obsługującego określony obszar kraju. Pracownik bardzo rzadko pojawia się w siedzibie firmy. W trasie bywa kilka dni. 

Miejscem pracy pracownika jest obszar, który on obsługuje. Można zatem określić jego miejsce pracy np. jako obszar województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Bydgoszcz nie powinna być uznana jako miejsce pracy, gdyż stanowi ona jedynie miejsce zamieszkania pracownika, co w żaden sposób nie jest powiązane z obszarem świadczenia pracy.

REKLAMA

Miejsce pracy może zostać określone jako punkt, jednostka administracyjna czy pewien obszar (wyrok Sądu Najwyższego z 1 kwietnia 1985 r., I PR 19/85). Zawsze jednak miejsce pracy powinno zostać określone:

  • konkretnie (w wyroku z 16 grudnia 2008 r., I PK 96/08, OSNP 2010/11-12/138 Sąd Najwyższy uznał za niedopuszczalne zawieranie w umowach zapisów, zgodnie z którymi pracownicy wyrażaliby bezwarunkową zgodę na czasową zmianę miejsca pracy w każdym wypadku uzasadnionym potrzebami pracodawcy, tj. bez określenia miejscowości, w której praca miałaby być świadczona, jak również okresu, którego te zmiany dotyczą),
  • w sposób rzeczywisty, tj. w bezpośrednim powiązaniu z zakresem terytorialnym zwykłej, codziennej pracy pracownika.

REKLAMA

Określając miejsce pracy pracownika trzeba odnieść się do rzeczywistego obszaru jego pracy. Osoba ta naprawia sprzęt w siedzibie klienta firmy lub w innym wskazanym przez niego miejscu. Z pytania wynika, że pracownik nie wykonuje pracy w sposób powtarzalny w określonym punkcie, ale jego praca jest bezpośrednio związana z przemieszczaniem się. Nie ma on jakiegokolwiek miejsca (punktu), który można uznać za miejsce rozpoczynania pracy czy miejsce, z którego – po wykonaniu innych czynności służbowych, np. serwisowania maszyn w magazynie pracodawcy – wyjeżdżałby do klientów w razie powstania takiej potrzeby. Za takie miejsce nie można uznać ani Bydgoszczy (miejscowość zamieszkania pracownika znajdująca się w obszarze obsługiwanym przez pracownika, ale niestanowiąca miejscowości, w której pracownik w sposób powtarzalny, regularny wykonuje czynności służbowe), ani Warszawy (siedziba pracodawcy, w której pracownik nie świadczy pracy).

Miejsce pracy pracownika powinno być określone w umowie o pracę jako obszar, który pracownik obsługuje. Należy przy tym pamiętać, by zapis w umowie o pracę pozwalał na jasne wyznaczenie granic tego miejsca, co najlepiej zrobić odnosząc się do podziału administracyjnego państwa, np.: „miejscem pracy pracownika jest obszar województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego”. Samo odniesienie do „północnej części Polski” nie wskazuje na dokładne granice miejsca pracy. Jeżeli jednak ten obszar jest doprecyzowany w przepisach wewnątrzzakładowych, to mogą Państwo określić miejsce pracy pracownika w następujący sposób: „miejscem pracy jest obszar północnej Polski określony zgodnie ze statutem spółki”.


Miejsce pracy pracownika powinno zostać określone w sposób jasny i konkretny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do pracownika możemy odnieść treść uchwały Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08, OSNP 2009/13-14/166), w której wskazano, że „kierowca transportu międzynarodowego odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy i na określonym w umowie obszarze jako miejsce świadczenia pracy, nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 k.p.” Uchwała ta dotyczy nie tylko kierowców (w obecnym stanie prawnym jej odniesienie do kierowców straciło zresztą znaczenie), ale także innych pracowników „mobilnych”, do których na pewno można zaliczyć serwisantów. Istotne w tym zakresie jest także uzasadnienie uchwały. Zdaniem SN: „mówiąc o obszarowo określonym miejscu świadczenia pracy trzeba jednak poczynić pewne zastrzeżenie. Mianowicie miejsce świadczenia pracy pracownika mobilnego oznaczające pewien obszar jego aktywności zawodowej musi odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy. Ma zatem być to obszar, w którym pracownicy mobilni będą na stałe zobowiązani do przemieszczania się, będą wykonywać przewozy na tym właśnie obszarze. Niezsynchronizowane z rodzajem pracy oznaczenie miejsca pracy może prowadzić do oceny, iż postanowienie dotyczące miejsca pracy jest nieważne z mocy art. 58 § 3 k.c. w zw. z art. 300 k.p.”

Miejsce pracy pracownika ma istotne znaczenie w zakresie m.in. określenia, kiedy mamy do czynienia z podróżą służbową, a co za tym idzie, kiedy musimy wypłacić świadczenia z tego tytułu. Delegacją jest bowiem wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy (art. 775 § 1 Kodeksu pracy). Inne pojęcie podróży służbowej obowiązuje tylko w stosunku do kierowców. Dla kierowców podróżą służbową jest bowiem wykonywanie przewozu drogowego poza siedzibą pracodawcy, jego filią, przedstawicielstwem lub oddziałem. Drugim przypadkiem, kiedy dojdzie do podróży służbowej kierowcy, będzie jego wyjazd poza siedzibę, filię, przedstawicielstwo lub oddział w celu wykonania przewozu drogowego (art. 2 pkt 7 ustawy o czasie pracy kierowcy). Zatem tylko w odniesieniu do kierowców nie ma znaczenia, jak zostało ustalone miejsce pracy, aby stwierdzić, czy doszło do podróży służbowej, ponieważ w przypadku tej grupy pracowników zależy to od miejsca, w jakim znajduje się siedziba firmy lub jej filia, oddział czy przedstawicielstwo.

Podstawa prawna

  • art. 29 § 1 pkt 2, art. 775 Kodeksu pracy,
  • art. 2 pkt 7 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879 ze zm.).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA