Perspektywy rozwoju logistyki w aglomeracji śląskiej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W gronie znawców rynku dyskutowano o trendach w branży, stojącymi przed nią wyzwaniami oraz otwierającymi się możliwościami. Jednogłośnie uznano, że Gliwice to bardzo dobry przykład na to, że przemyślana polityka miasta oraz umiejętność prowadzenia otwartego dialogu z przedsiębiorcami przyciągają inwestycje i sprzyjają ich sprawnej realizacji.
O znaczeniu konferencji logistycznej w Gliwicach świadczy poziom jej uczestników oraz prelegentów, a o jakości – fakt, że przebieg paneli dyskusyjnych był jeszcze długo komentowany w kuluarach po oficjalnym zakończeniu konferencji.
REKLAMA
Marek Zuber, ekonomista i analityk rynków finansowych w rozmowie z Pawłem Poncyliuszem byłym Wiceministrem Gospodarki, Wiceprezesem AVIO Polska rozmawiali o wpływie polityki na prowadzenie biznesu w Polsce. W kontekście ich dyskusji o zachowawczości polskich urzędników, należy uznać, że sposób uprawiania polityki przez władze Gliwic jest pozytywnym wyjątkiem na skalę kraju. Dzięki spójnej, długoterminowej strategii miasto przyciąga duże inwestycje, cieszy się bardzo dobrą opinią wśród przedsiębiorców, stale się rozwija i wykorzystuje swoje atuty, aby budować przewagę konkurencyjną.
REKLAMA
Po pierwsze lokalizacja i dobra komunikacja. Gliwice leżą u zbiegu autostrady A1 i A4. W Gliwicach krzyżują się transeuropejskie korytarze komunikacyjne łączące północ z południem oraz wschód z zachodem Europy. W pobliżu znajdują się cztery międzynarodowe lotniska: Katowice-Pyrzowice, Kraków-Balice, Wrocław oraz Ostrawa. Powołane przez miasto Śląskie Centrum Logistyki świadczy usługi oparte o transport intermodalny (kolejowy, wodny i drogowy).
To, co ułatwia planowanie inwestycji to fakt, że ponad 99 % powierzchni miasta objęta jest planami zagospodarowania przestrzennego. Ponadto miasto stara się stale dopasowywać swoje ofertę do potrzeb inwestorów. W 2014 ruszają m.in. prace związane z przygotowaniem terenów inwestycyjnych przy ul. Płażyńskiego (zaledwie 2 km od węzła autostrad A1 i A4).
Partnerem wspierającym przedsiębiorców w regionie jest Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Andrzej Pasek, Wiceprezes KSSE podkreślał, jak dużą rolę w przyciąganiu inwestycji odgrywa sprawność miasta w wywiązywaniu się ze swoich zobowiązań. Dzięki temu najwięksi gracze na rynku, jak chociażby General Motors Manufacturing Poland, nie bali się zainwestować w Gliwicach, a co więcej nadal rozwijają swoje inwestycje w regionie.
Uczestnicy panelu na temat potrzeb najemców dyskutowali m.in.: o pożądanym wsparciu miasta w procesie planowania i szukania terenów inwestycyjnych. Podkreślano potrzebę rozpoznawania rynku pod kątem potrzeb najemców, aby móc konstruować ofertę pod powierzchnie magazynowe różnej wielkości (zarówno te małe, jak i inwestycje wymagające kilkunastu hektarów). Dzięki takiej współpracy łatwiej byłoby dopasować plany zagospodarowania do potrzeb klientów.
Podczas konferencji rozmawiano o trendach w sektorze logistycznym, wśród których rozwój e-commerce oraz potrzeba coraz szybszych dostaw zamówionych towarów do klienta stanowi największe wyzwanie dla firm logistycznych.
"Obecnie myślimy o tym, jak szybko jesteśmy w stanie dostarczyć towar klientowi. W przyszłości będziemy zastanawiać się czy mamy możliwości, aby wykonać to zadanie w ciągu 24 godzin” – mówił Janusz Bielówka, dyrektor operacyjny, Die lila Logistik Polska.
Łukasz Lubański, dyrektor dystrybucji międzynarodowej regionu, Raben Polska, podkreślał, że jego firma w pełni uwierzyła w potencjał Gliwic i uczyniła z tego miejsca hub na cały region CEE. Stąd obsługują obecnie Czechy, Słowację, Węgry. Ich zaawansowany proces zamówień w połączeniu w dobrą lokalizacją miasta pozwalają dostarczać produkt do klienta w ciągu 24 godzin.
Trzecią edycję konferencji logistycznej w Gliwicach można zakończyć, cytując jednego z panelistów: „Gliwice są na dobrej drodze, dzięki czemu są skazane na sukces logistyczny”.
Źródło: materiały prasowe
REKLAMA
REKLAMA