REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie Cargo – o czym należy pamiętać wykupując polisę?

Subskrybuj nas na Youtube
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

 Przed wyborem ubezpieczenia Cargo, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest ono w ogóle potrzebne i czym różni się od zwykłego ubezpieczenia OC przewoźnika bądź spedytora?

Właściciele ładunku często zadają sobie pytanie, czy ubezpieczać towar w czasie przewozu – czasami taka opcja jest też sugerowana przez spedytora (niektórzy uważają wręcz, że sugestia ubezpieczenia ładunku jest jednym z umownych obowiązków spedytora).

REKLAMA

Ubezpieczenie Cargo niewątpliwie warto wykupić. Pozwala ono uniknąć przykrych konsekwencji uszkodzenia, ubytku lub utrat towaru, nie tylko w transporcie drogowym, ale także lotniczym, kolejowym, morskim i śródlądowym.

REKLAMA

Tym samym polisa Cargo służy zabezpieczeniu interesów właściciela towarów, podczas gdy ubezpieczenie OC chroni interes przewoźnika i pozwala mu uwolnić się od odpowiedzialności. Dla uzyskania bowiem odszkodowania OC od przewoźnika, nie wystarczy samo udowodnienie szkody. Konieczne jest także wykazanie winy przewoźnika.

Natomiast w przypadku polisy Cargo, wystarczy że uprawniony do odszkodowania wykaże powstanie szkody. Bez znaczenia pozostaje więc fakt, czy podmiot dokonujący przewozu (lub spedycji) jest winny powstania szkody czy też nie.

Pamiętać przy tym należy, że odpowiedzialnością OC nie są objęte szkody spowodowane okolicznościami, za które przewoźnik bądź spedytor nie ponosi odpowiedzialności – tzn. takie, których nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec. Przykładem takich sytuacji są działania sił przyrody o charakterze siły wyższej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niestety, zakres odpowiedzialności z tytułu OC przewoźnika (spedytora) regulowany jest przepisami prawa przewozowego i nie ma możliwości jego rozszerzenia. Z kolei w przypadku ubezpieczenia Cargo, którego zakres można kształtować umownie, istnieje możliwość ubezpieczenia różnych ryzyk transportowych, również tych spowodowanych siłą wyższą, np. powodzią, lawiną czy trzęsieniem ziemi.

W zasadzie w przypadku ubezpieczenia Cargo, ubezpieczenie to obejmuje wszelkie ryzyka lub szkody w odniesieniu do przedmiotu ubezpieczenia, z wyjątkiem tych, wymienionych enumeratywnie w umowie. Jest to chyba wystarczający argument przemawiający na korzyść polisy Cargo.

Co ważne – ubezpieczenia Cargo oferowane są w transporcie zarówno krajowym, jak i unijnym oraz międzynarodowym.

Jeśli zatem zdecydujemy się na dodatkowe ubezpieczenie naszego towaru polisą Cargo, warto przyjrzeć się poszczególnym ofertom proponowanym przez ubezpieczycieli, którzy często przygotowują klika wariantów tego samego ubezpieczenia. Jeśli dołączyć do tego kazuistykę wyliczeń ryzyk i wyłączeń spod odpowiedzialności, okazuje się, że porównanie ofert kliku ubezpieczycieli, nastręczać może nie lada trudności.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru ubezpieczenia Cargo?

Przede wszystkim właściciel towaru powinien odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie – przed czym tak naprawdę chce zabezpieczyć transportowane mienie? Przemyślana decyzja pozwoli bowiem uniknąć przepłacania za usługę ubezpieczenia, która w stosunku do danego towaru może być zbędna.

Podstawowy wariant ubezpieczenia chroni ubezpieczone mienie przed działaniami sił przyrody i wypadkami środku transportu. Jeśli zatem nie potrzeba nam niczego więcej – można poprzestać na tej opcji.

Oczywiście zapewnienie transportowanemu mieniu większej ochrony kosztuje też odpowiednio więcej. Dlatego warto rozważyć rozszerzenie pakietu ubezpieczenia w przypadku transportu towarów o dużej wartości lub też w przypadku towaru narażonego na większe ryzyko kradzieży.

Należy jednak pamiętać, iż ubezpieczenie ładunków w transporcie oferowane jest w przystępnej cenie. Nie są to znaczne koszty, nie mniej jednak można je dodatkowo zredukować, poprzez zawarcie umowy ubezpieczenia obejmującej wszystkie ładunki transportowane w danym okresie, nie zaś w stosunku do jednego ładunku.

Innym istotnym elementem, na który należy zwrócić uwagę wybierając ofertę danego ubezpieczyciela jest czas, w jakim ochrona ubezpieczeniowa obowiązuje. Z reguły jest to czas od załadunku do momentu dostarczenia do miejsca docelowego. I tutaj kolejna uwaga – z punktu widzenia ubezpieczającego bardzo ważne jest dokładne określenie w umowie definicji lokalizacji docelowej/dostarczenia towaru.

Może to być moment przyjazdu samochodu do miejsca przeznaczenia, bądź też w wersji rozbudowanej obejmować może wyładunek towarów. Dodatkowo warto zwrócić szczególną uwagę czy towary są chronione ubezpieczeniem podczas, np. czasu tankowania, niezbędnego przeładunku, przejściowego składowania czy też poszczególnych postojów.

Te wszystkie aspekty i możliwość ich indywidualnego dostosowania do potrzeb poszczególnych klientów, stanowią „wabik” firm ubezpieczeniowych i są przejawem walki o klienta. Warto zatem zapytać o szczegóły, które nie są objęte umową – być może ubezpieczyciel zechce je na żądanie klienta uwzględnić.

Co jeszcze zyskujemy wykupując ubezpieczenie Cargo?

Czasem, choć rzadko, firmy ubezpieczeniowe decydują się na zaproponowanie swoim klientom ochrony towarów w razie szkody powstałej w towarze w wyniku jego skażenia bądź zanieczyszczenia (oczywiście przez zdarzenie losowe objęte ubezpieczeniem). Jest to niewątpliwie korzystne dla ubezpieczonego.

Oto inne przykłady postanowień, które mogą pojawić się w umowie polisy Cargo:

  • zwrot ubezpieczającemu kosztów, które poniósł w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonego ładunku przed szkodą, w celu jej zmniejszenia lub niedopuszczenia do rozszerzenia szkody.
  • zwrot kosztów utylizacji towarów nienadających się do użycia,
  • zwrot ubezpieczającemu kosztów poniesionych na uprzątnięcie miejsca, w którym doszło do zdarzenia powodującego szkodę w towarze.

Uwaga – wyłączenia!

Niestety, pomimo szerokiego wachlarza korzyści, umowy ubezpieczenia Cargo zawierają wiele wyłączeń, co osłabia ochronę ubezpieczonego. Pogłębione przestudiowanie przed podpisaniem umowy polisy ubezpieczeniowej szczególnie tych postanowień, pozwoli uniknąć przykrych rozczarowań w razie postania szkody w towarze. Na szczęście wiele wyłączeń można mądrze ominąć, wybierając np. inny środek transportu bądź też opłacając dodatkową składkę w celu objęcia ich ochroną ubezpieczeniową. Co prawda powoduje to dodatkowe koszty, jednakże czasem są one wręcz niezbędne przy towarach danego rodzaju.

Najbardziej popularne przykłady wyłączeń z umów ubezpieczenia Cargo, to m.in. :

  • dokumenty,
  • żywe zwierzęta,
  • wartości pieniężne,
  • bagaże osobiste,
  • szkody powstałe na skutek opóźnienia w dostawie,
  • szkody powstałe na skutek nietrzeźwości bądź odurzenia innymi substancjami kierującego pojazdem przewożącym towar,
  • szkody powstałe na skutek złego stanu technicznego środka transportu
  • szkody powstałe na skutek niewłaściwego opakowania, oznakowania bądź zamocowania towarów,
  • szkoda powstała na skutek utraty informacji zapisanych na jakiegokolwiek rodzaju nośnikach danych.

Szczegółowa analiza umów ubezpieczenia Cargo w odniesieniu do konkretnych towarów, pozwoli na indywidualne dopasowanie z ubezpieczycielem warunków umowy i zapewni ubezpieczonemu optymalna ochronę jego interesów. Dlatego przed podpisaniem polisy warto podjąć negocjacje z ubezpieczycielem i uwzględnić w umowie ubezpieczenia specyfikę prowadzonej przez ubezpieczonego działalności, a w razie wątpliwości zasięgnąć opinii prawnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA