REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie Cargo – o czym należy pamiętać wykupując polisę?

ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

 Przed wyborem ubezpieczenia Cargo, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest ono w ogóle potrzebne i czym różni się od zwykłego ubezpieczenia OC przewoźnika bądź spedytora?

Właściciele ładunku często zadają sobie pytanie, czy ubezpieczać towar w czasie przewozu – czasami taka opcja jest też sugerowana przez spedytora (niektórzy uważają wręcz, że sugestia ubezpieczenia ładunku jest jednym z umownych obowiązków spedytora).

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie Cargo niewątpliwie warto wykupić. Pozwala ono uniknąć przykrych konsekwencji uszkodzenia, ubytku lub utrat towaru, nie tylko w transporcie drogowym, ale także lotniczym, kolejowym, morskim i śródlądowym.

Tym samym polisa Cargo służy zabezpieczeniu interesów właściciela towarów, podczas gdy ubezpieczenie OC chroni interes przewoźnika i pozwala mu uwolnić się od odpowiedzialności. Dla uzyskania bowiem odszkodowania OC od przewoźnika, nie wystarczy samo udowodnienie szkody. Konieczne jest także wykazanie winy przewoźnika.

Natomiast w przypadku polisy Cargo, wystarczy że uprawniony do odszkodowania wykaże powstanie szkody. Bez znaczenia pozostaje więc fakt, czy podmiot dokonujący przewozu (lub spedycji) jest winny powstania szkody czy też nie.

REKLAMA

Pamiętać przy tym należy, że odpowiedzialnością OC nie są objęte szkody spowodowane okolicznościami, za które przewoźnik bądź spedytor nie ponosi odpowiedzialności – tzn. takie, których nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec. Przykładem takich sytuacji są działania sił przyrody o charakterze siły wyższej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety, zakres odpowiedzialności z tytułu OC przewoźnika (spedytora) regulowany jest przepisami prawa przewozowego i nie ma możliwości jego rozszerzenia. Z kolei w przypadku ubezpieczenia Cargo, którego zakres można kształtować umownie, istnieje możliwość ubezpieczenia różnych ryzyk transportowych, również tych spowodowanych siłą wyższą, np. powodzią, lawiną czy trzęsieniem ziemi.

W zasadzie w przypadku ubezpieczenia Cargo, ubezpieczenie to obejmuje wszelkie ryzyka lub szkody w odniesieniu do przedmiotu ubezpieczenia, z wyjątkiem tych, wymienionych enumeratywnie w umowie. Jest to chyba wystarczający argument przemawiający na korzyść polisy Cargo.

Co ważne – ubezpieczenia Cargo oferowane są w transporcie zarówno krajowym, jak i unijnym oraz międzynarodowym.

Jeśli zatem zdecydujemy się na dodatkowe ubezpieczenie naszego towaru polisą Cargo, warto przyjrzeć się poszczególnym ofertom proponowanym przez ubezpieczycieli, którzy często przygotowują klika wariantów tego samego ubezpieczenia. Jeśli dołączyć do tego kazuistykę wyliczeń ryzyk i wyłączeń spod odpowiedzialności, okazuje się, że porównanie ofert kliku ubezpieczycieli, nastręczać może nie lada trudności.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru ubezpieczenia Cargo?

Przede wszystkim właściciel towaru powinien odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie – przed czym tak naprawdę chce zabezpieczyć transportowane mienie? Przemyślana decyzja pozwoli bowiem uniknąć przepłacania za usługę ubezpieczenia, która w stosunku do danego towaru może być zbędna.

Podstawowy wariant ubezpieczenia chroni ubezpieczone mienie przed działaniami sił przyrody i wypadkami środku transportu. Jeśli zatem nie potrzeba nam niczego więcej – można poprzestać na tej opcji.

Oczywiście zapewnienie transportowanemu mieniu większej ochrony kosztuje też odpowiednio więcej. Dlatego warto rozważyć rozszerzenie pakietu ubezpieczenia w przypadku transportu towarów o dużej wartości lub też w przypadku towaru narażonego na większe ryzyko kradzieży.

Należy jednak pamiętać, iż ubezpieczenie ładunków w transporcie oferowane jest w przystępnej cenie. Nie są to znaczne koszty, nie mniej jednak można je dodatkowo zredukować, poprzez zawarcie umowy ubezpieczenia obejmującej wszystkie ładunki transportowane w danym okresie, nie zaś w stosunku do jednego ładunku.

Innym istotnym elementem, na który należy zwrócić uwagę wybierając ofertę danego ubezpieczyciela jest czas, w jakim ochrona ubezpieczeniowa obowiązuje. Z reguły jest to czas od załadunku do momentu dostarczenia do miejsca docelowego. I tutaj kolejna uwaga – z punktu widzenia ubezpieczającego bardzo ważne jest dokładne określenie w umowie definicji lokalizacji docelowej/dostarczenia towaru.

Może to być moment przyjazdu samochodu do miejsca przeznaczenia, bądź też w wersji rozbudowanej obejmować może wyładunek towarów. Dodatkowo warto zwrócić szczególną uwagę czy towary są chronione ubezpieczeniem podczas, np. czasu tankowania, niezbędnego przeładunku, przejściowego składowania czy też poszczególnych postojów.

Te wszystkie aspekty i możliwość ich indywidualnego dostosowania do potrzeb poszczególnych klientów, stanowią „wabik” firm ubezpieczeniowych i są przejawem walki o klienta. Warto zatem zapytać o szczegóły, które nie są objęte umową – być może ubezpieczyciel zechce je na żądanie klienta uwzględnić.

Co jeszcze zyskujemy wykupując ubezpieczenie Cargo?

Czasem, choć rzadko, firmy ubezpieczeniowe decydują się na zaproponowanie swoim klientom ochrony towarów w razie szkody powstałej w towarze w wyniku jego skażenia bądź zanieczyszczenia (oczywiście przez zdarzenie losowe objęte ubezpieczeniem). Jest to niewątpliwie korzystne dla ubezpieczonego.

Oto inne przykłady postanowień, które mogą pojawić się w umowie polisy Cargo:

  • zwrot ubezpieczającemu kosztów, które poniósł w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonego ładunku przed szkodą, w celu jej zmniejszenia lub niedopuszczenia do rozszerzenia szkody.
  • zwrot kosztów utylizacji towarów nienadających się do użycia,
  • zwrot ubezpieczającemu kosztów poniesionych na uprzątnięcie miejsca, w którym doszło do zdarzenia powodującego szkodę w towarze.

Uwaga – wyłączenia!

Niestety, pomimo szerokiego wachlarza korzyści, umowy ubezpieczenia Cargo zawierają wiele wyłączeń, co osłabia ochronę ubezpieczonego. Pogłębione przestudiowanie przed podpisaniem umowy polisy ubezpieczeniowej szczególnie tych postanowień, pozwoli uniknąć przykrych rozczarowań w razie postania szkody w towarze. Na szczęście wiele wyłączeń można mądrze ominąć, wybierając np. inny środek transportu bądź też opłacając dodatkową składkę w celu objęcia ich ochroną ubezpieczeniową. Co prawda powoduje to dodatkowe koszty, jednakże czasem są one wręcz niezbędne przy towarach danego rodzaju.

Najbardziej popularne przykłady wyłączeń z umów ubezpieczenia Cargo, to m.in. :

  • dokumenty,
  • żywe zwierzęta,
  • wartości pieniężne,
  • bagaże osobiste,
  • szkody powstałe na skutek opóźnienia w dostawie,
  • szkody powstałe na skutek nietrzeźwości bądź odurzenia innymi substancjami kierującego pojazdem przewożącym towar,
  • szkody powstałe na skutek złego stanu technicznego środka transportu
  • szkody powstałe na skutek niewłaściwego opakowania, oznakowania bądź zamocowania towarów,
  • szkoda powstała na skutek utraty informacji zapisanych na jakiegokolwiek rodzaju nośnikach danych.

Szczegółowa analiza umów ubezpieczenia Cargo w odniesieniu do konkretnych towarów, pozwoli na indywidualne dopasowanie z ubezpieczycielem warunków umowy i zapewni ubezpieczonemu optymalna ochronę jego interesów. Dlatego przed podpisaniem polisy warto podjąć negocjacje z ubezpieczycielem i uwzględnić w umowie ubezpieczenia specyfikę prowadzonej przez ubezpieczonego działalności, a w razie wątpliwości zasięgnąć opinii prawnika.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA