REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie Cargo – o czym należy pamiętać wykupując polisę?

ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

 Przed wyborem ubezpieczenia Cargo, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest ono w ogóle potrzebne i czym różni się od zwykłego ubezpieczenia OC przewoźnika bądź spedytora?

Właściciele ładunku często zadają sobie pytanie, czy ubezpieczać towar w czasie przewozu – czasami taka opcja jest też sugerowana przez spedytora (niektórzy uważają wręcz, że sugestia ubezpieczenia ładunku jest jednym z umownych obowiązków spedytora).

REKLAMA

Ubezpieczenie Cargo niewątpliwie warto wykupić. Pozwala ono uniknąć przykrych konsekwencji uszkodzenia, ubytku lub utrat towaru, nie tylko w transporcie drogowym, ale także lotniczym, kolejowym, morskim i śródlądowym.

REKLAMA

Tym samym polisa Cargo służy zabezpieczeniu interesów właściciela towarów, podczas gdy ubezpieczenie OC chroni interes przewoźnika i pozwala mu uwolnić się od odpowiedzialności. Dla uzyskania bowiem odszkodowania OC od przewoźnika, nie wystarczy samo udowodnienie szkody. Konieczne jest także wykazanie winy przewoźnika.

Natomiast w przypadku polisy Cargo, wystarczy że uprawniony do odszkodowania wykaże powstanie szkody. Bez znaczenia pozostaje więc fakt, czy podmiot dokonujący przewozu (lub spedycji) jest winny powstania szkody czy też nie.

Pamiętać przy tym należy, że odpowiedzialnością OC nie są objęte szkody spowodowane okolicznościami, za które przewoźnik bądź spedytor nie ponosi odpowiedzialności – tzn. takie, których nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec. Przykładem takich sytuacji są działania sił przyrody o charakterze siły wyższej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niestety, zakres odpowiedzialności z tytułu OC przewoźnika (spedytora) regulowany jest przepisami prawa przewozowego i nie ma możliwości jego rozszerzenia. Z kolei w przypadku ubezpieczenia Cargo, którego zakres można kształtować umownie, istnieje możliwość ubezpieczenia różnych ryzyk transportowych, również tych spowodowanych siłą wyższą, np. powodzią, lawiną czy trzęsieniem ziemi.

W zasadzie w przypadku ubezpieczenia Cargo, ubezpieczenie to obejmuje wszelkie ryzyka lub szkody w odniesieniu do przedmiotu ubezpieczenia, z wyjątkiem tych, wymienionych enumeratywnie w umowie. Jest to chyba wystarczający argument przemawiający na korzyść polisy Cargo.

Co ważne – ubezpieczenia Cargo oferowane są w transporcie zarówno krajowym, jak i unijnym oraz międzynarodowym.

Jeśli zatem zdecydujemy się na dodatkowe ubezpieczenie naszego towaru polisą Cargo, warto przyjrzeć się poszczególnym ofertom proponowanym przez ubezpieczycieli, którzy często przygotowują klika wariantów tego samego ubezpieczenia. Jeśli dołączyć do tego kazuistykę wyliczeń ryzyk i wyłączeń spod odpowiedzialności, okazuje się, że porównanie ofert kliku ubezpieczycieli, nastręczać może nie lada trudności.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru ubezpieczenia Cargo?

Przede wszystkim właściciel towaru powinien odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie – przed czym tak naprawdę chce zabezpieczyć transportowane mienie? Przemyślana decyzja pozwoli bowiem uniknąć przepłacania za usługę ubezpieczenia, która w stosunku do danego towaru może być zbędna.

Podstawowy wariant ubezpieczenia chroni ubezpieczone mienie przed działaniami sił przyrody i wypadkami środku transportu. Jeśli zatem nie potrzeba nam niczego więcej – można poprzestać na tej opcji.

Oczywiście zapewnienie transportowanemu mieniu większej ochrony kosztuje też odpowiednio więcej. Dlatego warto rozważyć rozszerzenie pakietu ubezpieczenia w przypadku transportu towarów o dużej wartości lub też w przypadku towaru narażonego na większe ryzyko kradzieży.

Należy jednak pamiętać, iż ubezpieczenie ładunków w transporcie oferowane jest w przystępnej cenie. Nie są to znaczne koszty, nie mniej jednak można je dodatkowo zredukować, poprzez zawarcie umowy ubezpieczenia obejmującej wszystkie ładunki transportowane w danym okresie, nie zaś w stosunku do jednego ładunku.

Innym istotnym elementem, na który należy zwrócić uwagę wybierając ofertę danego ubezpieczyciela jest czas, w jakim ochrona ubezpieczeniowa obowiązuje. Z reguły jest to czas od załadunku do momentu dostarczenia do miejsca docelowego. I tutaj kolejna uwaga – z punktu widzenia ubezpieczającego bardzo ważne jest dokładne określenie w umowie definicji lokalizacji docelowej/dostarczenia towaru.

Może to być moment przyjazdu samochodu do miejsca przeznaczenia, bądź też w wersji rozbudowanej obejmować może wyładunek towarów. Dodatkowo warto zwrócić szczególną uwagę czy towary są chronione ubezpieczeniem podczas, np. czasu tankowania, niezbędnego przeładunku, przejściowego składowania czy też poszczególnych postojów.

Te wszystkie aspekty i możliwość ich indywidualnego dostosowania do potrzeb poszczególnych klientów, stanowią „wabik” firm ubezpieczeniowych i są przejawem walki o klienta. Warto zatem zapytać o szczegóły, które nie są objęte umową – być może ubezpieczyciel zechce je na żądanie klienta uwzględnić.

Co jeszcze zyskujemy wykupując ubezpieczenie Cargo?

Czasem, choć rzadko, firmy ubezpieczeniowe decydują się na zaproponowanie swoim klientom ochrony towarów w razie szkody powstałej w towarze w wyniku jego skażenia bądź zanieczyszczenia (oczywiście przez zdarzenie losowe objęte ubezpieczeniem). Jest to niewątpliwie korzystne dla ubezpieczonego.

Oto inne przykłady postanowień, które mogą pojawić się w umowie polisy Cargo:

  • zwrot ubezpieczającemu kosztów, które poniósł w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonego ładunku przed szkodą, w celu jej zmniejszenia lub niedopuszczenia do rozszerzenia szkody.
  • zwrot kosztów utylizacji towarów nienadających się do użycia,
  • zwrot ubezpieczającemu kosztów poniesionych na uprzątnięcie miejsca, w którym doszło do zdarzenia powodującego szkodę w towarze.

Uwaga – wyłączenia!

Niestety, pomimo szerokiego wachlarza korzyści, umowy ubezpieczenia Cargo zawierają wiele wyłączeń, co osłabia ochronę ubezpieczonego. Pogłębione przestudiowanie przed podpisaniem umowy polisy ubezpieczeniowej szczególnie tych postanowień, pozwoli uniknąć przykrych rozczarowań w razie postania szkody w towarze. Na szczęście wiele wyłączeń można mądrze ominąć, wybierając np. inny środek transportu bądź też opłacając dodatkową składkę w celu objęcia ich ochroną ubezpieczeniową. Co prawda powoduje to dodatkowe koszty, jednakże czasem są one wręcz niezbędne przy towarach danego rodzaju.

Najbardziej popularne przykłady wyłączeń z umów ubezpieczenia Cargo, to m.in. :

  • dokumenty,
  • żywe zwierzęta,
  • wartości pieniężne,
  • bagaże osobiste,
  • szkody powstałe na skutek opóźnienia w dostawie,
  • szkody powstałe na skutek nietrzeźwości bądź odurzenia innymi substancjami kierującego pojazdem przewożącym towar,
  • szkody powstałe na skutek złego stanu technicznego środka transportu
  • szkody powstałe na skutek niewłaściwego opakowania, oznakowania bądź zamocowania towarów,
  • szkoda powstała na skutek utraty informacji zapisanych na jakiegokolwiek rodzaju nośnikach danych.

Szczegółowa analiza umów ubezpieczenia Cargo w odniesieniu do konkretnych towarów, pozwoli na indywidualne dopasowanie z ubezpieczycielem warunków umowy i zapewni ubezpieczonemu optymalna ochronę jego interesów. Dlatego przed podpisaniem polisy warto podjąć negocjacje z ubezpieczycielem i uwzględnić w umowie ubezpieczenia specyfikę prowadzonej przez ubezpieczonego działalności, a w razie wątpliwości zasięgnąć opinii prawnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA