REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi spedycyjne. Rozliczanie VAT zależnie od miejsca świadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie będą zasady rozliczania VAT, gdy polski przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (usługi spedycyjne), w dwóch przypadkach: 1) działalność jest zarejestrowana w Hiszpanii, 2) działalność jest zarejestrowana w Polsce, lecz wykonywana w Hiszpanii.

Z punktu widzenia VAT miejsce (państwo) rejestracji działalności gospodarczej jest bez znaczenia. Istotne jest natomiast to, gdzie znajduje się:

REKLAMA

REKLAMA

1) stałe miejsce zamieszkania (w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej – miejsce siedziby) oraz

2) stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie dotyczy „polskiego przedsiębiorcy”, a więc prawdopodobnie osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Przedsiębiorca ten świadczy usługi spedycyjne, czyli usługi, których miejsce świadczenia ustala się na zasadach ogólnych określonych przepisami:

REKLAMA

1) art. 28b ustawy o VAT – w przypadku ich świadczenia na rzecz podatników oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) art. 28c ustawy o VAT – w przypadku ich świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

W tej sytuacji opodatkowaniu VAT w Polsce podlegają usługi świadczone przez tego przedsiębiorcę:

1) na rzecz podatników (w uproszczeniu – firm) posiadających na terytorium Polski siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT), z wyłączeniem usług świadczonych dla zagranicznych stałych miejsc prowadzenia działalności takich podatników (ze względu na brzmienie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT),

2) na rzecz znajdujących się na terytorium Polski stałych miejsc prowadzenia działalności podatników mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania poza terytorium Polski (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT),

3) na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (w uproszczeniu – na rzecz konsumentów) – z wyjątkiem przypadku gdy usługi spedycyjne są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności przedsiębiorcy znajdującego się za granicą, np. w Hiszpanii, ponieważ wtedy będą one opodatkowane w miejscu stałego prowadzenia działalności (art. 28c ust. 1 i 2 ustawy o VAT).

Usługi spedycyjne, których miejscem świadczenia jest Polska, są co do zasady opodatkowane według stawki podstawowej 23 proc. Wyjątkiem są usługi spedycji międzynarodowej dotyczące usług transportu międzynarodowego, które są opodatkowane stawką 0 proc. – art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa, będzie świadczył wymienione usługi, będzie obowiązany do zarejestrowania się w Polsce jako podatnik VAT (chyba że będzie korzystał ze zwolnienia od podatku – art. 113 ustawy o VAT). Będzie też zobowiązany do rozliczania polskiego VAT w tym zakresie (na zasadach ogólnie obowiązujących przy świadczeniu usług spedycyjnych).

PRZYKŁAD

Osoba fizyczna mająca stałe miejsce zamieszkania we Wrocławiu zarejestrowała w Hiszpanii działalność gospodarczą. Osoba ta będzie świadczyć usługi spedycyjne między innymi na rzecz polskich firm. Świadczenie tych usług będzie opodatkowane VAT w Polsce (zakładając, że osoba fizyczna, o której mowa, nie chce lub nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego), a do rozliczania podatku z tytułu ich świadczenia obowiązana będzie osoba fizyczna, o której mowa, nie zaś polscy nabywcy usług świadczonych przez tę osobę. Osoba ta będzie również obowiązana zarejestrować się jako czynny podatnik w Polsce (nadal zakładając, że nie chce lub nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego).

W pozostałym zakresie usługi spedycyjne świadczone przez przedsiębiorcę, o którym mowa, nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. W niektórych przypadkach może to oznaczać opodatkowanie w Hiszpanii usług spedycyjnych świadczonych przez przedsiębiorcę. O tym, czy polski przedsiębiorca będzie z tego tytułu obowiązany rozliczać hiszpański VAT, decyduje brzmienie przepisów hiszpańskich. Będzie tak w szczególności w przypadku:

1) świadczenia usług spedycyjnych dla podatników posiadających na terytorium Hiszpanii siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania,

2) świadczenia usług spedycyjnych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (w uproszczeniu – na rzecz konsumentów), jeżeli stałe miejsce prowadzenia działalności usługodawcy znajduje się na terytorium Hiszpanii.

Świadczenie usług w tym zakresie należy dokumentować, co do zasady, hiszpańskimi fakturami VAT. Jeżeli brak hiszpańskiej rejestracji VAT uniemożliwia wystawianie takich faktur, usługi spedycyjne należy dokumentować polskimi fakturami uproszczonymi, o których mowa w § 25 rozporządzenia o fakturach, tj. fakturami bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Należy jednak podkreślić, że samo zarejestrowanie działalności gospodarczej na terytorium Hiszpanii nie oznacza, że podatnik posiada w tym państwie stałe miejsce prowadzenia działalności w myśl przepisów VAT. Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 11 października 2010 r. (nr IPPP3/443–680/10-2/SM): „stałe miejsce prowadzenia działalności oznacza miejsce, które charakteryzuje się pewnym minimum stałości wynikającej zarówno ze stałej obecności osób, jak i zaplecza technicznego koniecznych do wykonywania danej usługi. Na tej podstawie można więc domniemywać, że przez stałe miejsce prowadzenia działalności należy rozumieć miejsce, w którym podmiot ma swój personel oraz strukturę cechującą się odpowiednią stałością”.

W wielu przypadkach świadczone usługi spedycyjne będą jednak opodatkowane w jeszcze innym państwie niż Polska i Hiszpania. Dotyczy to sytuacji świadczenia usług spedycyjnych na rzecz podatników posiadających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania poza terytorium Hiszpanii i Polski (pod warunkiem że nie nabywają oni usług spedycyjnych przez stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium jednego z tych dwóch państw). W przypadkach gdy miejsce świadczenia usług spedycyjnych na rzecz innych podatników będzie przypadało w innym kraju niż Polska czy Hiszpania, do rozliczania VAT będą obowiązani nabywcy tych usług. Polski przedsiębiorca nie będzie więc obowiązany do rozliczenia VAT w tych krajach.

Reasumując, zasady rozliczania VAT w obu wskazanych przypadkach zależą od tego, kto będzie nabywał usługi spedycyjne świadczone przez podatnika.

Podstawa prawna:

art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 28b, 28c, art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1, art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 3, art. 96 ust. 1 i art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA