REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi spedycyjne. Rozliczanie VAT zależnie od miejsca świadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie będą zasady rozliczania VAT, gdy polski przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (usługi spedycyjne), w dwóch przypadkach: 1) działalność jest zarejestrowana w Hiszpanii, 2) działalność jest zarejestrowana w Polsce, lecz wykonywana w Hiszpanii.

Z punktu widzenia VAT miejsce (państwo) rejestracji działalności gospodarczej jest bez znaczenia. Istotne jest natomiast to, gdzie znajduje się:

REKLAMA

REKLAMA

1) stałe miejsce zamieszkania (w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej – miejsce siedziby) oraz

2) stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie dotyczy „polskiego przedsiębiorcy”, a więc prawdopodobnie osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Przedsiębiorca ten świadczy usługi spedycyjne, czyli usługi, których miejsce świadczenia ustala się na zasadach ogólnych określonych przepisami:

REKLAMA

1) art. 28b ustawy o VAT – w przypadku ich świadczenia na rzecz podatników oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) art. 28c ustawy o VAT – w przypadku ich świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

W tej sytuacji opodatkowaniu VAT w Polsce podlegają usługi świadczone przez tego przedsiębiorcę:

1) na rzecz podatników (w uproszczeniu – firm) posiadających na terytorium Polski siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT), z wyłączeniem usług świadczonych dla zagranicznych stałych miejsc prowadzenia działalności takich podatników (ze względu na brzmienie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT),

2) na rzecz znajdujących się na terytorium Polski stałych miejsc prowadzenia działalności podatników mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania poza terytorium Polski (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT),

3) na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (w uproszczeniu – na rzecz konsumentów) – z wyjątkiem przypadku gdy usługi spedycyjne są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności przedsiębiorcy znajdującego się za granicą, np. w Hiszpanii, ponieważ wtedy będą one opodatkowane w miejscu stałego prowadzenia działalności (art. 28c ust. 1 i 2 ustawy o VAT).

Usługi spedycyjne, których miejscem świadczenia jest Polska, są co do zasady opodatkowane według stawki podstawowej 23 proc. Wyjątkiem są usługi spedycji międzynarodowej dotyczące usług transportu międzynarodowego, które są opodatkowane stawką 0 proc. – art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa, będzie świadczył wymienione usługi, będzie obowiązany do zarejestrowania się w Polsce jako podatnik VAT (chyba że będzie korzystał ze zwolnienia od podatku – art. 113 ustawy o VAT). Będzie też zobowiązany do rozliczania polskiego VAT w tym zakresie (na zasadach ogólnie obowiązujących przy świadczeniu usług spedycyjnych).

PRZYKŁAD

Osoba fizyczna mająca stałe miejsce zamieszkania we Wrocławiu zarejestrowała w Hiszpanii działalność gospodarczą. Osoba ta będzie świadczyć usługi spedycyjne między innymi na rzecz polskich firm. Świadczenie tych usług będzie opodatkowane VAT w Polsce (zakładając, że osoba fizyczna, o której mowa, nie chce lub nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego), a do rozliczania podatku z tytułu ich świadczenia obowiązana będzie osoba fizyczna, o której mowa, nie zaś polscy nabywcy usług świadczonych przez tę osobę. Osoba ta będzie również obowiązana zarejestrować się jako czynny podatnik w Polsce (nadal zakładając, że nie chce lub nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego).

W pozostałym zakresie usługi spedycyjne świadczone przez przedsiębiorcę, o którym mowa, nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. W niektórych przypadkach może to oznaczać opodatkowanie w Hiszpanii usług spedycyjnych świadczonych przez przedsiębiorcę. O tym, czy polski przedsiębiorca będzie z tego tytułu obowiązany rozliczać hiszpański VAT, decyduje brzmienie przepisów hiszpańskich. Będzie tak w szczególności w przypadku:

1) świadczenia usług spedycyjnych dla podatników posiadających na terytorium Hiszpanii siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania,

2) świadczenia usług spedycyjnych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (w uproszczeniu – na rzecz konsumentów), jeżeli stałe miejsce prowadzenia działalności usługodawcy znajduje się na terytorium Hiszpanii.

Świadczenie usług w tym zakresie należy dokumentować, co do zasady, hiszpańskimi fakturami VAT. Jeżeli brak hiszpańskiej rejestracji VAT uniemożliwia wystawianie takich faktur, usługi spedycyjne należy dokumentować polskimi fakturami uproszczonymi, o których mowa w § 25 rozporządzenia o fakturach, tj. fakturami bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Należy jednak podkreślić, że samo zarejestrowanie działalności gospodarczej na terytorium Hiszpanii nie oznacza, że podatnik posiada w tym państwie stałe miejsce prowadzenia działalności w myśl przepisów VAT. Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 11 października 2010 r. (nr IPPP3/443–680/10-2/SM): „stałe miejsce prowadzenia działalności oznacza miejsce, które charakteryzuje się pewnym minimum stałości wynikającej zarówno ze stałej obecności osób, jak i zaplecza technicznego koniecznych do wykonywania danej usługi. Na tej podstawie można więc domniemywać, że przez stałe miejsce prowadzenia działalności należy rozumieć miejsce, w którym podmiot ma swój personel oraz strukturę cechującą się odpowiednią stałością”.

W wielu przypadkach świadczone usługi spedycyjne będą jednak opodatkowane w jeszcze innym państwie niż Polska i Hiszpania. Dotyczy to sytuacji świadczenia usług spedycyjnych na rzecz podatników posiadających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania poza terytorium Hiszpanii i Polski (pod warunkiem że nie nabywają oni usług spedycyjnych przez stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium jednego z tych dwóch państw). W przypadkach gdy miejsce świadczenia usług spedycyjnych na rzecz innych podatników będzie przypadało w innym kraju niż Polska czy Hiszpania, do rozliczania VAT będą obowiązani nabywcy tych usług. Polski przedsiębiorca nie będzie więc obowiązany do rozliczenia VAT w tych krajach.

Reasumując, zasady rozliczania VAT w obu wskazanych przypadkach zależą od tego, kto będzie nabywał usługi spedycyjne świadczone przez podatnika.

Podstawa prawna:

art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 28b, 28c, art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1, art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 3, art. 96 ust. 1 i art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA