REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ubezpieczenia powinien wybrać motocyklista?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie ubezpieczenia powinien wybrać motocyklista?
Jakie ubezpieczenia powinien wybrać motocyklista?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z literą prawa każdy zarejestrowany motocykl musi być objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Czy warto do obowiązkowego OC dla jednośladu dobrać np. autocasco i NNW?

Wraz z nadejściem wiosny, wzrasta zainteresowanie tematami dotyczącymi jazdy motocyklem. Z roku na rok, wspomniane tematy są coraz popularniejsze, gdyż wzrasta liczba zarejestrowanych motocykli. Dane GUS-u wskazują, że pod koniec 2015 roku Polacy posiadali 1,27 mln jednośladów o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3 (o 62% więcej niż dziewięć lat wcześniej). Wszystkie motocykle powinny zostać objęte ubezpieczeniem OC na takich samych zasadach jak samochody osobowe. Warto zdawać sobie sprawę, że motocyklista może również zakupić dodatkowe ubezpieczenia (np. autocasco lub NNW). Z myślą o osobach, które wiedzą niewiele na temat motocyklowych polis, porównywarka Ubea.pl przygotowała krótki przewodnik.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też, co wolno motocykliście na drodze: Co wolno motocykliście?

Motocykl czekający na wiosnę musi być objęty ubezpieczeniem OC

W pierwszej kolejności, warto zająć się kwestią OC, gdyż takie ubezpieczenie powinien posiadać każdy właściciel motocykla. Podobnie jak w przypadku samochodów, brak obowiązkowego ubezpieczenia jest karany przez UFG. W 2017 roku, stawki karne Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego dla motocyklistów wynoszą:

  • 670 zł - przerwa ciągłości ochrony ponad 14 dni
  • 330 zł - przerwa ciągłości ochrony od 4 dni do 14 dni włącznie
  • 130 zł - przerwa ciągłości ochrony do 3 dni włącznie

Zobacz też: Prawo motorowerzysty

REKLAMA

Znacznie bardziej kosztowne może okazać się spowodowanie wypadku nieubezpieczonym jednośladem. „W takiej sytuacji UFG likwiduje szkody wyrządzone osobom trzecim, a następnie występuje do sprawcy o zwrot wydatków w ramach tak zwanego regresu” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawki opłaty karnej za brak ubezpieczenia OC motocykla są sześć razy mniejsze od analogicznych kar dla właścicieli samochodów osobowych.

Warto zdawać sobie sprawę, że nie tylko reguły karania za brak OC są takie same dla właścicieli motocykli i samochodów osobowych. Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnych różnic w zasadach obowiązkowego ubezpieczenia dla właściciela samochodu i jednośladu. To oznacza, że posiadacze niezabytkowych motocykli muszą wykupywać ochronę na cały rok. Wspomniane rozwiązanie jest krytykowane ze względu na sezonową eksploatację większości motocykli. Od czasu do czasu, pojawiają się propozycje zmian w przepisach wykluczające obowiązek całorocznego ubezpieczenia jednośladów. Na razie te koncepcje nie wychodziły jednak poza bardzo wczesny etap prac legislacyjnych w Sejmie. Sytuację właścicieli motocykli poprawia fakt, że ich obowiązkowe ubezpieczenie jest znacznie tańsze, niż analogiczna polisa OC dotycząca samochodu.

Właściciel zarejestrowanego motocykla musi zapewnić ciągłość ochrony z OC nawet wtedy, gdy jednoślad stoi w garażu i czeka na lepszą pogodę. 

Sprawdź ile wynosi teraz Twoja składka i kup najtańsze OC dla auta osobowego

Autocasco dla motocyklistów stopniowo zyskuje na popularności …

W każdym kolejnym roku na polskich drogach przybywa drogich motocykli. Właściciele takich pojazdów mogą rozważyć zakup polisy autocasco, która działa bardzo podobnie jak jej samochodowy odpowiednik. Ubezpieczenia autocasco dla motocyklistów, czasem są oferowane w pakiecie razem z obowiązkową polisą OC. Zakup takiego zestawu u jednego ubezpieczyciela zapewnia oszczędności.

Warto zdawać sobie sprawę, że dobra polisa autocasco zagwarantuje ochronę nie tylko w przypadku kradzieży albo zniszczenia motocykla (np. przez wandali lub siły przyrody). „Ubezpieczenie autocasco można również wykorzystać do likwidacji szkód powstałych podczas wypadku (np. wtedy, gdy to motocyklista był sprawcą kolizji)” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Polisy autocasco dla właścicieli motocykli działają podobnie jak samochodowe odpowiedniki, ale ich oferta rynkowa jest znacznie węższa i mniej atrakcyjna.  

Ubezpieczenie NNW przyda się nie tylko drogowym ryzykantom

Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) to kolejna oferta, na którą powinien zwrócić uwagę właściciel motocykla. W przypadku jednośladów, które są mniej bezpieczne niż samochody, kwestia NNW nabiera szczególnego znaczenia. Opisywane ubezpieczenie zapewnia bowiem jedyną ochronę kierowcy, gdy taka osoba nie może liczyć na odszkodowanie w ramach polisy OC. Mowa o kolizjach spowodowanych przez kierowcę motocykla oraz upadkach niezwiązanych z działaniem osób trzecich (przykład: poślizg na mokrej jezdni). Dodatkowe odszkodowanie z NNW przysługuje również wtedy, gdy właściciel motocykla stał się ofiarą wypadku spowodowanego przez inną osobę.

Zobacz też: Czy przy zakupie motocykla można dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego?

Trzeba zdawać sobie sprawę, że suma ubezpieczenia NNW wynosząca np. 10 000 zł - 15 000 zł jest raczej niewystarczająca ze względu na ryzyko towarzyszące używaniu jednośladu. „Właściciele motocykli preferujący zagraniczne wojaże, oprócz wyższej sumy ubezpieczenia, powinni zadbać o wykupienie sobie polisy NNW zapewniającej ochronę w całej Europie” - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przy niewielkim uszczerbku na zdrowiu (np. 3%), tania polisa NNW dla motocyklisty zapewni odszkodowanie wynoszące kilkaset złotych. Taka kwota na pewno nie skompensuje kosztów leczenia.

W motocyklowym pakiecie czasem znajdziemy także assistance

Osoby przeglądające ofertę motocyklowych ubezpieczeń, mogą się natknąć również na polisy assistance (AS). Podobnie jak w przypadku propozycji dla posiadaczy samochodów, assistance często jest dodatkiem do innej polisy o większej wartości (np. OC). Warto zdawać sobie sprawę, że ochrona w ramach taniego AS, będzie bardzo ograniczona. Z punktu widzenia motocyklisty ważne jest to, czy assistance zapewni pomoc zarówno po awarii jak i po wypadku. „Szczególną uwagę na polisy AS powinny zwrócić osoby, które planują dłuższe motocyklowe wojaże w Polsce lub Europie” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

REKLAMA