REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ubezpieczenia powinien wybrać motocyklista?

Jakie ubezpieczenia powinien wybrać motocyklista?
Jakie ubezpieczenia powinien wybrać motocyklista?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z literą prawa każdy zarejestrowany motocykl musi być objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Czy warto do obowiązkowego OC dla jednośladu dobrać np. autocasco i NNW?

Wraz z nadejściem wiosny, wzrasta zainteresowanie tematami dotyczącymi jazdy motocyklem. Z roku na rok, wspomniane tematy są coraz popularniejsze, gdyż wzrasta liczba zarejestrowanych motocykli. Dane GUS-u wskazują, że pod koniec 2015 roku Polacy posiadali 1,27 mln jednośladów o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3 (o 62% więcej niż dziewięć lat wcześniej). Wszystkie motocykle powinny zostać objęte ubezpieczeniem OC na takich samych zasadach jak samochody osobowe. Warto zdawać sobie sprawę, że motocyklista może również zakupić dodatkowe ubezpieczenia (np. autocasco lub NNW). Z myślą o osobach, które wiedzą niewiele na temat motocyklowych polis, porównywarka Ubea.pl przygotowała krótki przewodnik.

REKLAMA

Zobacz też, co wolno motocykliście na drodze: Co wolno motocykliście?

Motocykl czekający na wiosnę musi być objęty ubezpieczeniem OC

W pierwszej kolejności, warto zająć się kwestią OC, gdyż takie ubezpieczenie powinien posiadać każdy właściciel motocykla. Podobnie jak w przypadku samochodów, brak obowiązkowego ubezpieczenia jest karany przez UFG. W 2017 roku, stawki karne Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego dla motocyklistów wynoszą:

  • 670 zł - przerwa ciągłości ochrony ponad 14 dni
  • 330 zł - przerwa ciągłości ochrony od 4 dni do 14 dni włącznie
  • 130 zł - przerwa ciągłości ochrony do 3 dni włącznie

Zobacz też: Prawo motorowerzysty

Znacznie bardziej kosztowne może okazać się spowodowanie wypadku nieubezpieczonym jednośladem. „W takiej sytuacji UFG likwiduje szkody wyrządzone osobom trzecim, a następnie występuje do sprawcy o zwrot wydatków w ramach tak zwanego regresu” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawki opłaty karnej za brak ubezpieczenia OC motocykla są sześć razy mniejsze od analogicznych kar dla właścicieli samochodów osobowych.

Warto zdawać sobie sprawę, że nie tylko reguły karania za brak OC są takie same dla właścicieli motocykli i samochodów osobowych. Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnych różnic w zasadach obowiązkowego ubezpieczenia dla właściciela samochodu i jednośladu. To oznacza, że posiadacze niezabytkowych motocykli muszą wykupywać ochronę na cały rok. Wspomniane rozwiązanie jest krytykowane ze względu na sezonową eksploatację większości motocykli. Od czasu do czasu, pojawiają się propozycje zmian w przepisach wykluczające obowiązek całorocznego ubezpieczenia jednośladów. Na razie te koncepcje nie wychodziły jednak poza bardzo wczesny etap prac legislacyjnych w Sejmie. Sytuację właścicieli motocykli poprawia fakt, że ich obowiązkowe ubezpieczenie jest znacznie tańsze, niż analogiczna polisa OC dotycząca samochodu.

Właściciel zarejestrowanego motocykla musi zapewnić ciągłość ochrony z OC nawet wtedy, gdy jednoślad stoi w garażu i czeka na lepszą pogodę. 

Sprawdź ile wynosi teraz Twoja składka i kup najtańsze OC dla auta osobowego

Autocasco dla motocyklistów stopniowo zyskuje na popularności …

REKLAMA

W każdym kolejnym roku na polskich drogach przybywa drogich motocykli. Właściciele takich pojazdów mogą rozważyć zakup polisy autocasco, która działa bardzo podobnie jak jej samochodowy odpowiednik. Ubezpieczenia autocasco dla motocyklistów, czasem są oferowane w pakiecie razem z obowiązkową polisą OC. Zakup takiego zestawu u jednego ubezpieczyciela zapewnia oszczędności.

Warto zdawać sobie sprawę, że dobra polisa autocasco zagwarantuje ochronę nie tylko w przypadku kradzieży albo zniszczenia motocykla (np. przez wandali lub siły przyrody). „Ubezpieczenie autocasco można również wykorzystać do likwidacji szkód powstałych podczas wypadku (np. wtedy, gdy to motocyklista był sprawcą kolizji)” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Polisy autocasco dla właścicieli motocykli działają podobnie jak samochodowe odpowiedniki, ale ich oferta rynkowa jest znacznie węższa i mniej atrakcyjna.  

Ubezpieczenie NNW przyda się nie tylko drogowym ryzykantom

Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) to kolejna oferta, na którą powinien zwrócić uwagę właściciel motocykla. W przypadku jednośladów, które są mniej bezpieczne niż samochody, kwestia NNW nabiera szczególnego znaczenia. Opisywane ubezpieczenie zapewnia bowiem jedyną ochronę kierowcy, gdy taka osoba nie może liczyć na odszkodowanie w ramach polisy OC. Mowa o kolizjach spowodowanych przez kierowcę motocykla oraz upadkach niezwiązanych z działaniem osób trzecich (przykład: poślizg na mokrej jezdni). Dodatkowe odszkodowanie z NNW przysługuje również wtedy, gdy właściciel motocykla stał się ofiarą wypadku spowodowanego przez inną osobę.

Zobacz też: Czy przy zakupie motocykla można dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego?

Trzeba zdawać sobie sprawę, że suma ubezpieczenia NNW wynosząca np. 10 000 zł - 15 000 zł jest raczej niewystarczająca ze względu na ryzyko towarzyszące używaniu jednośladu. „Właściciele motocykli preferujący zagraniczne wojaże, oprócz wyższej sumy ubezpieczenia, powinni zadbać o wykupienie sobie polisy NNW zapewniającej ochronę w całej Europie” - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przy niewielkim uszczerbku na zdrowiu (np. 3%), tania polisa NNW dla motocyklisty zapewni odszkodowanie wynoszące kilkaset złotych. Taka kwota na pewno nie skompensuje kosztów leczenia.

W motocyklowym pakiecie czasem znajdziemy także assistance

Osoby przeglądające ofertę motocyklowych ubezpieczeń, mogą się natknąć również na polisy assistance (AS). Podobnie jak w przypadku propozycji dla posiadaczy samochodów, assistance często jest dodatkiem do innej polisy o większej wartości (np. OC). Warto zdawać sobie sprawę, że ochrona w ramach taniego AS, będzie bardzo ograniczona. Z punktu widzenia motocyklisty ważne jest to, czy assistance zapewni pomoc zarówno po awarii jak i po wypadku. „Szczególną uwagę na polisy AS powinny zwrócić osoby, które planują dłuższe motocyklowe wojaże w Polsce lub Europie” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA