REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Porsche 911

Subskrybuj nas na Youtube
5 generacji Porsche 911
5 generacji Porsche 911

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 45 lat temu powstał pierwszy model Porsche 911. Pomimo różnic dzielących najnowsze generacje od pierwowzoru z 1963 roku, 911-stka nadal skupia rzesze fanów. Śmiało możemy ją więc uznać za auto kultowe.
1 1963 - Powstał projekt zakładający stworzenie nowoczesnego samochodu sportowego, który mógłby zastąpić model 356. Nazwano go 901, jednak po sprzeciwach firmy Peugeot, która zarezerwowała trzycyfrowe numery z zerem w środku, nazwę zmieniono na 911. Tak właśnie narodziła się legenda, wyposażona w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser o pojemności 2,0 litra u mocy 130 KM.
2 1992 - Pod koniec 1992 roku zaprezentowano wersję Speedster opartą na modelu 964 Carrera 2. Powstało ich tylko 925 sztuk.
3 Ferdinand Alexander Porsche pracujący nad projektem Porsche 911.
4 Porsche 912 Coupe - Zwrotny, kompaktowy, sportowy samochód czteromiejscowy zdolny do przejechania 100 km na ośmiu litrach benzyny. Efekt ten uzyskano dzięki połączeniu wydajnego silnika benzynowego, niskiej masy samochodu oraz niskiemu współczynnikowi oporu powietrza. Produkowany latach 1965-1969.
5 2004 - zaprezentowano zmodyfikowany typ 996, oznaczając go jako typ 997. Przestylizowano przednią i tylną część nadwozia. Reflektory znów mają owalny kształt a tylne błotniki poszerzono nadając autu bardziej sportową sylwetkę. Zmodyfikowano także silnik, który teraz ma pojemność 3.6 l i moc 325 KM w wersjach Carrera i Carrera 4, oraz 3.8 l i moc 355 KM w wersjach Carrera S i Carrera 4S.
6 1998 - zaprezentowano całkowicie nową konstrukcję (typ 996), mającą całkowicie zastąpić dotychczasowe modele ciągle modernizowanego auta, konstrukcyjnie pochodzącego z lat sześćdziesiątych. Nadwozie o obłych kształtach przypomina jednak, że nadal mamy do czynienia z modelem 911. Najbardziej krytykowany był za kształt przednich reflektorów, zintegrowanych z mniejszymi lampami, odbiegających od tradycyjnych okrągłych lub owalnych, znanych z dotychczasowych modeli. Podstawowe modele, Carrera i Carrera 4, otrzymały całkowicie nowy, chłodzony cieczą silnik sześciocylindrowy, nadal w układzie bokser, nadal umieszczony z tyłu, o pojemności 3,4 l i mocy 300 KM (w wersjach S 320 KM). Wersję turbo (czteronapędowa) zaprezentowano we wrześniu 1999 roku. Osiągała ona moc 420 KM w wersji Turbo i 450 KM w wersji Turbo S. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to torowy 911 GT3 z silnikiem 3600 cm³ i mocy 360 KM, a potem 381 KM. Drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 462 KM (później moc wzrosła do 480KM). Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne.
7 1993 - Wersja Turbo (Typ 993) z silnikiem 3,6 l (408 KM), 100 km/h osiągała w 4,3 sekundy, a maksymalny moment obrotowy wynosił 540 Nm przy 4500 RPM. W specjalnej wersji Turbo S (ostatniej 911 chłodzonej powietrzem) uzyskano moc 424 KM. To pierwsza 911, która oferuje podwójne turbodoładowanie, a nie jak w poprzednich modelach tylko jedną turbinę. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to 911 GT3 z silnikiem 3600 cm³ i mocy 360 KM a drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 430 KM. Na krótko, dostępna była też wersja Evo, o mocy 550 KM. Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne i napęd na tylną oś.
8 1993 - Po raz pierwszy znacząco zmodernizowano wygląd samochodu, wprowadzając typ 993. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą były pochylone przednie reflektory, przypominające wyglądem model 959. Zastosowano w nim silnik 3,6 l o mocy 272 KM, a od 1996 roku 285 KM.
9 1989 - pojawił się typ 964: w wersji Carrera 4 z napędem na cztery koła i Turbo (typ 965) zaś od 1990 roku do produkcji wszedł model Carrera 2 (napęd na tylną oś). Carrery otrzymały silnik o pojemności 3,6 l i mocy 250 KM. Turbo, otrzymało silnik o niezmienionej pojemności (3,3 l), lecz moc wzrosła do 320 a w 1993 roku do 360 KM, mając większy silnik o pojemności 3,6 l.
10 1966 - Jako, że pierwszy model 911 okazał się zbyt trudny do opanowania na zakrętach, w 1966 roku wprowadzono wersję o zwiększonym rozstawie osi, a jego moc podniesiono do 160 KM.
11 1984 - Wprowadzono na rynek nową wersję o nazwie 911 Carrera, zastępując model 911 SC. Auto otrzymało silnik o pojemności 3,2 l. Wzrosła moc, zmieniono hamulce, auto otrzymało wygląd wersji Turbo. Pod koniec jego produkcji, w 1989 roku, pojawiła się limitowana wersja Speedster, nawiązująca do modelu Porsche 356 Speedster.
12 1983 - Porsche zaprezentowało pierwszy model 911 w wersji kabriolet.
13 1978 - Powstał pierwszy model 911 Turbo (930), z turbodoładowanym silnikiem w dwóch wariantach: o pojemności 3,0 l i mocy 260 KM oraz 3,3 l i mocy 300 KM. Tę wersję produkowano aż do 1989 roku. W 1983 roku przedstawiono wersję 330-konną na rynek Europejski, a w 1986 na rynek japoński i amerykański moc obniżono do 282 KM ze względu na zbyt dużą emisję spalin.
14 1977 - Pojawiło się Porsche 911 SC (Super Carrera), a jego silnik otrzymał pojemność 3,0 l i moc 180 KM.
15 1975 - Zmodyfikowane Porsche Carrera RS zyskało silnik o pojemności 2687 cm³ z modelu Carrera RS 2.7. Pojawiły się jednak problemy z chłodzeniem, zwłaszcza w krajach o gorącym klimacie, gdyż powiększono pojemność z 2,4 do 2,7 l, nie zmieniając układu chłodzenia.
16 1972 - Powstało Porsche Carrera RS - samochód przeznaczony do rajdów i wyścigów. Posiadał masę niższą o 150 kg, sportowe zawieszenie i silnik o mocy 210 KM. Cechą charakterystyczną auta był duży tylny spoiler zintegrowany z tylną klapą. Przez dwa lata produkcji powstało tylko 1636 sztuk tego modelu.
17 1972 - Ponownie zwiększono pojemność silnika, tym razem do 2,4 l, natomiast moce zyskały kolejne 30 KM (w sumie190 KM).
18 1970 - Pojemność silnika powiększono do 2,2 l.
19 1998 - Najbardziej radykalna odmiana modelu 911. Przypis GT1 oznaczał, że samochód był przeznaczony do walki w najmocniejszej grupie samochodów wyścigowych tamtego okresu – GT1, pośród takich pojazdów, jak McLaren F1 GTR czy Mercedes-Benz CLK GTR. Produkowany w latach 1995-1999.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA