REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjazd na zimowe ferie - jak przygotować do podróży auto i kierowcę?

śnieg, odśnieżanie, zaspa, zima, samochód, parking/ Fot. Fotolia
śnieg, odśnieżanie, zaspa, zima, samochód, parking/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jadąc na ferie zimowe warto zadbać zarówno o samochód i jego wyposażenia, jak i o odpowiednie nastawienie do jazdy. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Ferie to obok wakacji drugi najbardziej wyczekiwany okres wypoczynku w roku, w trakcie którego wiele rodzin wybiera się na zimowe wyjazdy, najczęściej autem. Planując taką podróż warto przestrzegać kilku istotnych zasad, bo jazda samochodem w warunkach zimowych wymaga szczególnej uwagi i umiejętności. Co zrobić, by upragniony wyjazd nie przerodził się w wyprawę z niechcianymi „przygodami”? Wystarczy przestrzegać prostych zasad i poświęcić kilka dodatkowych minut na przygotowanie, tak by zapewnić sobie i rodzinie większe bezpieczeństwo podczas podróży – radzą psycholog transportu i ekspert Premio Opony-Autoserwis. Upragnione miejsce pobytu zarezerwowane, trasa dojazdu wytyczona - to nie jedyne punkty obowiązkowe, które powinny znaleźć się na liście organizacyjnej wymarzonego wypoczynku.

REKLAMA

Niesprawnym autem daleko nie zajedziesz

Kilka dni przed wyjazdem warto znaleźć czas dla swojego auta i gruntownie mu się przyjrzeć, zwłaszcza że na trasie możemy napotkać zmienne warunki drogowe i atmosferyczne. „Pamiętajmy, że gwarancją naszego bezpieczeństwa i komfortu podczas podróży jest dobrze sprawdzone auto. Aby mieć pewność, że kontrola zostanie przeprowadzona rzetelnie, warto serwisować samochód w godnym zaufania, polecanym serwisie” – powiedział Tomasz Drzewiecki, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży detalicznej Premio dla Polski, Ukrainy oraz Czech i Słowacji.

Zobacz też: Zimowe wyposażenie samochodu - co warto mieć w aucie jadąc w góry zimą?

W pierwszej kolejności należy zadbać o właściwy dobór ogumienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co prawda, ponad 90% polskich kierowców deklaruje, że wymienia opony na zimowe[1], ale nadal nie brakuje śmiałków, którzy w dalekie podróże wybierają się na ogumieniu letnim stwarzając zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu. Jeżeli auto jest wyposażone w opony zimowe, to należy skontrolować ich stan, poziom bieżnika (zużycie poniżej dopuszczalnej normy 4 mm kwalifikuje opony do wymiany) oraz ciśnienie w ogumieniu, którego wartość powinna być dostosowana do obciążenia samochodu.

Akumulator jest także bardzo ważnym elementem pojazdu, który bezwzględnie należy sprawdzić. Jeżeli jego sprawność budzi wątpliwości przed wyjazdem warto pomyśleć o wymianie, gdyż w przypadku niskich temperatur niesprawny akumulator może skutecznie unieruchomić auto i uniemożliwić dalszą podróż. Ponadto, należy pamiętać o uzupełnieniu brakujących płynów (oleju, zimowego płynu
do spryskiwaczy) oraz zabraniu do bagażnika ich zapasowych opakowań.

Przegląd auta powinien także uwzględniać sprawdzenie stanu wycieraczek i oświetlenia.

REKLAMA

„Na liście niezbędnych rzeczy do spakowania powinny znaleźć się: zapasowe żarówki, gaśnica z aktualnym przeglądem, bezpieczniki, podstawowe narzędzia i sprawne koło zapasowe, trójkąt, mapy i oczywiście ważne dokumenty auta” - radzi Leszek Archacki z serwisu Premio Falco w Olsztynie. „Wybierając się w długie zimowe trasy zabieram także saperkę lub składaną łopatę, latarkę ze sprawną baterią, przewody rozruchowe, matę zabezpieczającą przed zamarzaniem szyby czołowej, płyny do rozmrażania szyb, skrobaczkę oraz zmiotkę do śniegu” – dodaje L. Archacki.

W aucie nie powinno też zabraknąć apteczki wyposażonej w: wodę utlenioną, plastry, koc ratunkowy termoizolacyjny, rękawiczki, chustę trójkątną, gazy jałowe, małe nożyczki, środki przeciwbólowe czy przyjmowane przez nas leki. Dodatkowo kierowcy, którzy planują wyjazdy na trasy górskie powinni pamiętać o zabraniu łańcuchów. Osoby, które nie miały z nimi wcześniej żadnych doświadczeń powinny
w domu przećwiczyć ich zakładanie lub poprosić o pomoc wykwalifikowanego mechanika. Pomoże to uniknąć niepotrzebnych nerwów na trasie. Należy przy tym pamiętać, że w Polsce łańcuchy mogą być montowane tylko tam, gdzie nakazują
to znaki drogowe.

Piąte koło u wozu - nadmierny bagaż

Dla wielu kierowców przygotowujących się do wyjazdu rodzinnego prawdziwym horrorem staje się pakowanie bagaży. Aby uniknąć obciążania samochodu, a zwłaszcza półki za tylnym siedzeniem, niekończącą się liczbą rzeczy warto zawczasu zrobić ich przegląd i zabrać tylko te naprawdę potrzebne. Porozkładane w różnych miejscach auta przedmioty mogą znacznie utrudnić widoczność na trasie, a w razie wypadku wyrządzić krzywdę pasażerom. Pakując bagaże warto pamiętać o podstawowej zasadzie - rzeczy włożone na końcu wyjmiemy jako pierwsze. Dlatego należy zapewnić sobie wygodny dostęp do przedmiotów, które mogą być potrzebne podczas podróży. Pamiętajmy o zabraniu wystarczającej ilości żywności, napojów, pieluch, lekarstw i rozrywek dla dzieci, a także innych rzeczy niezbędnych w trakcie trwania podróży. Jeżeli musimy zabrać ze sobą większe przedmioty, np. narty to warto umieścić je na bagażniku dachowym, oczywiście prawidłowo zamocowane.

Skupiony jak kierowca

Wybierając się na zimowy wypoczynek kierowcy powinni zadbać również o siebie i przed trasą przede wszystkim dobrze wypocząć. Jeśli to możliwe należy rozpocząć podróż w godzinach, w których organizm jest przyzwyczajony do aktywności i najlepiej zanim zaczną się godziny szczytu. Trzeba też pamiętać o dostosowaniu swojego stylu jazdy do obciążenia pojazdu, bowiem zapakowany samochód ma gorszą sterowność i dłuższą drogę hamowania. Podróżując z rodzina, nie należy odwracać uwagi od drogi, szczególnie gdy na tylnym siedzeniu jadą dzieci. Przy prędkości
100 km/h samochód pokonuje około 30 metrów na sekundę, odwrócenie się do dzieci na trzy sekundy może mieć bardzo poważne konsekwencje. Podczas jazdy zawsze należy zwracać uwagę na innych użytkowników drogi i utrzymywać bezpieczną odległość, zwłaszcza gdy na drogach jest ślisko i zalega śnieg. Do podróży lepiej też wybierać trasy częściej uczęszczane, mamy wtedy większą gwarancję,
że są odśnieżone i dobrze przygotowane do ruchu. W czasie podróży warto też sprawdzać komunikaty drogowe podawane przez media. Przy dobrym przygotowaniu, zachowaniu ostrożności oraz rozwagi podróż samochodem może być przyjemnym doświadczeniem i doskonałym sposobem na dotarcie do ulubionych miejsc zimowego wypoczynku.

„Jazda zimą jest obciążająca dla kierowcy, gdyż trudne warunki drogowe (zaśnieżona, oblodzona jezdnia), opady atmosferyczne (śnieg, marznący deszcz) wymagają większego wysiłku i koncentracji. To powoduje, że kierujący szybciej się męczą, należy więc robić częstsze przerwy w jeździe. Męczące dla prowadzącego pojazd  bywa także przegrzane wnętrze samochodu, które dodatkowo może wzmagać senność, dlatego przy okazji postoju trzeba pamiętać o wietrzeniu pojazdu. Wszyscy podróżujący kierowcy powinni dostosować prędkość pojazdu nie tylko do warunków ruchu drogowego, ale przede wszystkim do własnego  samopoczucia” – radzi dr Jadwiga Bąk, psycholog transportu.

Premio to obecnie 132 punkty serwisowe typu fast-fit na terenie całej Polski, w których można serwisować opony, układy wydechowe i hamulcowe lub wymienić olej. Doświadczeni mechanicy Premio Opony-Autoserwis pomogą także sprawdzić i skorygować geometrię oraz przeprowadzić okresowe przeglądy aut.

Sieć Premio od początku swojego istnienia związana jest z Goodyearem. Dlatego w punktach serwisowych w Polsce oferowane są przede wszystkim opony należących do tego amerykańskiego koncernu marek ze wszystkich segmentów cenowych: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava czy polska Dębica. Można też kupić opony innych marek. Dewizą Premio jest wysoka jakość obsługi i krótki czas oczekiwania.

[1] Wyniki sondy przeprowadzonej wśród serwisów Premio w październiku 2015 r.

 

Źródło: materiały prasowe Premio.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA