REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są wady bezkluczykowego dostępu do auta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochód, auto, kluczyki
samochód, auto, kluczyki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

System bezkluczykowy to rozwiązanie podnoszące komfort użytkowania pojazdu. Ma jednak dość poważne wady. Okazuje się bowiem, że wyraźnie ułatwia złodziejom kradzież auta! Jak to możliwe?

Czy system bezkluczkowy ułatwia kradzież auta?

System bezkluczykowy ma na celu ułatwić korzystanie z samochodu jego użytkownikowi. Zbliżając się do pojazdu moduł zamontowany w kluczyku/karcie wysyła sygnał, dzięki któremu auto rozpoznaje swojego właściciela i przygotowuje się do otwarcia drzwi i uruchomienia silnika.

REKLAMA

Na co dzień rozwiązanie to okazuje się szalenie wygodne. Nie trzeba przeszukiwać kieszeni kurtki czy spodni w celu odnalezienia właściwych kluczyków od samochodu, tylko wystarczy posiadać kartę/moduł keyless przy sobie. Ułatwia to obsługę auta zwłaszcza wtedy, gdy w ciągu dnia korzystamy z kilku samochodów (służbowego i prywatnego). Biorąc pod uwagę, że zwykle posiadamy przy sobie jeszcze do klucze od domu czy miejsca pracy, to gąszcz kluczy jakie musimy sprawdzić jest szeroki.

W systemie bezkluczowym nie ma tradycyjnej stacyjnej. Silnik uruchamia się przyciskiem Fot. Fotolia

Zobacz też: Sposoby na kradzież paliwa z baku

REKLAMA

System bezkluczykowy sprawdza się także przy rutynowych czynnościach przy samochodzie. Idąc do samochodu i trzymając w rękach torby z zakupami, nie trzeba ich odstawiać na ziemię, aby wyjąć kluczyki. Czynność ta jest wyjątkowo irytująca zwłaszcza wtedy, gdy pogoda nie dopisuje, a my odkładając torby na ziemię dobrze wiemy, że całe błoto czy śnieg wniesiemy wraz z nimi do samochodu.

Kolejną zaletą systemu bezkluczykowego jest także fakt, że dzięki niemu nie zatrzaśniemy kluczyków w aucie. Nawet jeśli karta wypadnie nam podczas załadunku bagaży do kufra, kierowca nie dostrzeże tego i zamknie bagażnik, to i tak otworzy drzwi swojego pojazdu. Auto nadal będzie wykrywało w swojej okolicy przypisanego do niego kluczyki. Funkcja ta jest naprawdę przydatna na co dzień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poważna wada systemu bezkluczykowego keyless

Niestety, jak mówi stare porzekadło – nie wszystko złoto co się świeci. System keyless może przysporzyć właścicielowi auta poważnych problemów. Okazuje się, że złodzieje samochodów znaleźli lukę w jego zabezpieczeniach. Dzięki bezkluczykowemu dostępowi do auta, jego kradzież jest paradoksalnie znacznie łatwiejsza niż w przypadku samochodu, który go nie posiada. Dlaczego?

Zobacz też: Kradzież auta - jak się zabezpieczyć?

Złodzieje wykorzystują w tym celu wzmacniacz sygnału, zwiększający siłę nadajnika zamontowanego w kluczykach/karcie auta. Wystarczy, że jeden z nich zbliży się ze wzmacniaczem do kierowcy danego pojazdu, który wyszedł dopiero co ze sklepu, a sygnał wysyłany z jego karty kilkukrotnie zwiększy swoją moc. Dzięki temu samochód wykryje go z odległości kilkuset metrów i odblokuje zamki oraz stacyjkę. W tym momencie drugi z przestępców stojący obok danego pojazdu, może wejść do pojazdu, uruchomić go i odjechać. Jako że silnik nie może samoczynnie się wyłączyć, auto będzie w pełni funkcjonalne nawet jeśli w jego kabinie nie będzie modułu keyless. Dopiero po zgaszeniu silnika, jego ponowny rozruch będzie wymagał drugiego modułu. Do tego czasu złodzieje zrobią z autem co będą chcieli.

Jak bronić się przed złodziejami aut mając system keyless?

W tej chwili trudno wskazać sensowną metodę obrony przed złodziejami au, którzy polują na modele z systemem bezkluczykowego dostępu. W gruncie rzeczy jedynym sposobem jest zablokowanie sygnału wysyłanego przez moduł w kluczykach. Aby to zrobić można posłużyć się aluminiową folią. Po zawinięciu w nią kluczyków, sygnał zostanie zablokowany (klatka Faradaya). Pojawia się tu jednak poważny problem. Po co system bezkluczykowego dostępu do auta, skoro przed każdym otwarciem auta, trzeba by wyciągać kluczyki z folii? To kompletnie bezsensu. Skoro system bezkluczykowego dostępu ma tak poważne luki w bezpieczeństwie, może lepiej zamówić auto bez takiej funkcji. O ile jest to możliwe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA