REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności podłączania

jak odpalić silnik z kabli, odpalanie silnika z kabli, odpalanie silnika z kabli kolejność, awaryjne odpalanie silnika z kabli
Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności
jcomp
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

Temperatury w nocy wyraźnie spadają poniżej zera. A to dla części kierowców oznacza naprawdę przykry, poranny scenariusz. Kierowca wsiada do samochodu i po przekręceniu kluczyka w pozycję roboczą zauważa delikatnie przygasające kontrolki na tablicy zegarów. Po przekręceniu go na zapłon słyszy jedynie leniwą pracę rozrusznika. Samochód odpalić nie chce. Sytuacja jest poważna, a doraźnie pomóc może tylko jednak rzecz. Odpalenie silnika na kable.

REKLAMA

REKLAMA

W jakiej kolejności podłączyć kable rozruchowe?

Skąd wziąć kable rozruchowe? Jeżeli kierowca nie posiada własnych, zawsze może poszukać kierującego, który je posiada i zgodzi się na "pożyczkę" prądu. Dobrym rozwiązaniem jest też wezwanie taksówki. Taksówkarz za jakieś 20 do 30 zł pomoże odpalić silnik. Podłączając dwa auta, trzeba jednak pamiętać o kolejności łączenia dwóch akumulatorów.

1) W pierwszej kolejności należy podpiąć czerwony przewód do klemy plusowej sprawnego akumulatora. Drugą końcówkę należy podpiąć do plusa wyładowanej baterii.

2) W drugiej kolejności czarny przewód należy podpiąć do klemy minusowej sprawnego akumulatora. Drugą końcówkę podpina się nie do klemy minusowej, a masy. To oznacza specjalny punkt lub po prostu jeden z metalowych elementów karoserii.

Po odpaleniu silnika za pomocą kabli rozruchowych kolejność odłączania przewodów jest odwrotna. Najpierw minut i czarny przewód, potem plus i przewód czerwony. Należy uważać przede wszystkim na zwarcie minusa z plusem. To może spalić akumulator i instalację elektryczną w pojeździe.

O czym pamiętać podczas odpalania silnika z kabli?

Kolejność podłączania przewodów rozruchowych podczas odpalania silnika za pomocą kabli jest najważniejsza. Na tym jednak lista wskazówek wcale się nie kończy. Bo kierowca powinien pamiętać również o tym, że:

REKLAMA

  • samochód oddający prąd ze swojego akumulatora musi mieć cały czas uruchomiony silnik. W przeciwnym razie obydwa auta skończą z rozładowanymi bateriami.
  • w samochodzie oddającym prąd można chwilowo zwiększyć obroty silnika. W efekcie alternatora będzie sprawniej pracował.
  • w samochodzie pobierającym prąd należy wyłączyć wszystkie odbiorniki energii.

Czy można odpalić na kable diesla od silnika benzynowego?

Odpalanie za pomocą kabli diesla od silnika benzynowego nie jest dobrym pomysłem. Taka próba może się bowiem nie udać. Powód? Akumulator silnika benzynowego dysponuje dużo niższym prądem rozruchowym, niż ten w dieslu. W efekcie zabieg może się zakończyć niepowodzeniem. Dlatego diesla najlepiej jest odpalać od diesla. Od diesla także nie ma problemu z odpaleniem silnika benzynowego.

Na jak długo zostawić auta podłączone za pomocą kabli? Przed podjęciem próby rozruchu w silniku z wyładowaną baterią, należy odczekać od kilkunastu sekund do nawet kilku minut. To czas potrzebny na doładowanie baterii. Po udanym rozruchu również warto zaczekać kilka sekund przed odłączeniem przewodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy odpalanie na kable jest szkodliwe?

Odpalanie silnika za pomocą przewodów rozruchowych nie jest zdrowe dla akumulatora w aucie "biorcy". W razie rozładowania bateria powinna być wyjęta z pojazdu i gruntownie naładowana. Lepiej nie doładowywać jej małymi porcjami energii. Taka sytuacja sprawia bowiem, że rozładowana bateria otrzymuje w krótkim czasie duży ładunek prądu. To może prowadzić do jej uszkodzenia. W efekcie przestanie ona utrzymywać energię, problemy z rozruchem staną się jeszcze częstsze i kierowca stanie przed koniecznością zakupu nowego akumulatora.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA