REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test akumulatorów - który akumulator jest najlepszy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pro-Test
Akumulator, ładowanie Fot. Fotolia
Akumulator, ładowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W teście akumulatorów przygotowanym przez Pro-test uwzględniono zarówno akumulatory przeznaczone do samochodów z systemem start&stop, jak i tradycyjne odmiany baterii.

W ramach testu akumulatorów  przeprowadzonego w specjalistycznym laboratorium eksperci sprawdzili, czy baterie spełniają parametry podawane przez producentów, zmierzyli szybkość ich rozładowywania i naładowywanie, odporność na przeładowanie i trwałość. Ocenili też, czy nadają się do technologii start-stop.

REKLAMA

Zobacz też: Co się dzieje ze zużytą baterią hybrydowego Priusa?

Akumulatory dedykowane do systemów start&stop

Technologia start-stop staje się w nowych samochodach coraz powszechniejsza. Pozwala zaoszczędzić do 15% paliwa podczas jazdy w mieście i około 3% w cyklu mieszanym. I – co nie mniej istotne – do środowiska trafia mniej spalin. Jednak uruchamianie silnika na każdym czerwonym świetle to wyzwanie dla akumulatora. Jeżeli samochód dodatkowo zamienia energię z hamowania w prąd i magazynuje ją w akumulatorze, by wystarczyło jej do ponownego ruszenia (tzw. rekuperacja), dla akumulatora to istna "męka".

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

REKLAMA

Dlatego wielu konstruktorów samochodów wyposaża auta wykorzystujące technologię start-stop w specjalne akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat). Z założenia mają przetrwać wiele tysięcy cykli ładowania bez utraty jakości. Mają też znosić ponowne wykorzystywanie energii. Jednak ich zwiększona odporność powoduje, że są sporo droższe od konwencjonalnych akumulatorów. Akumulator AGM do samochodu średniej klasy (70 Ah) to wydatek w granicach około 600 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tańsze są akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery), które również powinny wytrzymać obciążenia towarzyszące technologii start-stop. Zgodnie z wynikami testu, najtańsze akumulatory typu EFB  (za 449 zł i 440 zł) uplasowały się na końcu rankingu, choć ich noty były dobre. Najlepiej wypadł stosunkowo drogi model za 600 zł.

Zobacz też: Jak właściwie eksploatować akumulator?

Akumulator AGM czy EFB?

Żywotność akumulatora przystosowanego do eksploatacji z systemem start-stop jest ograniczona do czterech - pięciu lat. Czy podczas wymiany zdecydować się na serię AGM, czy EFB? Okazuje się, że oba typy akumulatorów mają porównywalną jakość. Co ciekawe, najwyższą notę uzyskał akumulator EFB. Okazał się najlepszy pod względem prawdziwości deklarowanych przez producentów parametrów.

Sporą wadą akumulatorów EFB w porównaniu z ich konkurentami z testu jest fakt, że duże wyładowanie bardziej im szkodzi. A zatem przypadkowo pozostawione włączone światła czy lampka wewnątrz auta na stałe obniża ich wydajność. Przez to akumulator trzeba będzie wcześniej wymienić.

Zobacz też: Pojemność akumulatora w niskich temperaturach

Tradycyjne akumulatory nie radzą sobie z systemem start&stop

REKLAMA

Badacze porównali w ramach testu także trzy zwykłe akumulatory. Badano je też podczas jazdy w systemie start-stop i z magazynowaniem energii pozyskanej z hamowania. Co się okazało? Rekuperacja nie powiodła się. Tylko najlepszy z tradycyjnych testowanych akumulatorów w ostateczności sprawdzi się w systemie start-stop. Ale i to tylko w awaryjnym wypadku.

Ponieważ zwykłe akumulatory nie są stworzone do pracy w technologii start-stop, ich zachowanie w takim systemie było badane tylko w celach porównawczych. Wynik nie wpłynął na ogólną ocenę jakości.

Już teraz alternatywą dla tradycyjnych odmian akumulatorów są akumulatory EFB. Są co prawda droższe od tradycyjnych, ale za to bardziej wytrzymałe. Eksperci szacują, że producenci w przyszłości zastąpią zwykłe modele akumulatorami EFB.

A akumulator AGM? Czy on również jest alternatywą dla tych zwykłych? Raczej nie. Test wykazał, że ten rodzaj akumulatorów jest wrażliwy na temperaturę. Dlatego są one często umiejscowione w bagażniku lub pod siedzeniem pasażera. Stąd zamiana tradycyjnego akumulatora, który montowany jest koło silnika, na akumulator AGM jest najczęściej niemożliwa.

Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Pełne wyniki testu na: www.pro-test.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA