REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test akumulatorów - który akumulator jest najlepszy?

Pro-Test
Akumulator, ładowanie Fot. Fotolia
Akumulator, ładowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W teście akumulatorów przygotowanym przez Pro-test uwzględniono zarówno akumulatory przeznaczone do samochodów z systemem start&stop, jak i tradycyjne odmiany baterii.

W ramach testu akumulatorów  przeprowadzonego w specjalistycznym laboratorium eksperci sprawdzili, czy baterie spełniają parametry podawane przez producentów, zmierzyli szybkość ich rozładowywania i naładowywanie, odporność na przeładowanie i trwałość. Ocenili też, czy nadają się do technologii start-stop.

REKLAMA

Zobacz też: Co się dzieje ze zużytą baterią hybrydowego Priusa?

Akumulatory dedykowane do systemów start&stop

Technologia start-stop staje się w nowych samochodach coraz powszechniejsza. Pozwala zaoszczędzić do 15% paliwa podczas jazdy w mieście i około 3% w cyklu mieszanym. I – co nie mniej istotne – do środowiska trafia mniej spalin. Jednak uruchamianie silnika na każdym czerwonym świetle to wyzwanie dla akumulatora. Jeżeli samochód dodatkowo zamienia energię z hamowania w prąd i magazynuje ją w akumulatorze, by wystarczyło jej do ponownego ruszenia (tzw. rekuperacja), dla akumulatora to istna "męka".

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

REKLAMA

Dlatego wielu konstruktorów samochodów wyposaża auta wykorzystujące technologię start-stop w specjalne akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat). Z założenia mają przetrwać wiele tysięcy cykli ładowania bez utraty jakości. Mają też znosić ponowne wykorzystywanie energii. Jednak ich zwiększona odporność powoduje, że są sporo droższe od konwencjonalnych akumulatorów. Akumulator AGM do samochodu średniej klasy (70 Ah) to wydatek w granicach około 600 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tańsze są akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery), które również powinny wytrzymać obciążenia towarzyszące technologii start-stop. Zgodnie z wynikami testu, najtańsze akumulatory typu EFB  (za 449 zł i 440 zł) uplasowały się na końcu rankingu, choć ich noty były dobre. Najlepiej wypadł stosunkowo drogi model za 600 zł.

Zobacz też: Jak właściwie eksploatować akumulator?

Akumulator AGM czy EFB?

Żywotność akumulatora przystosowanego do eksploatacji z systemem start-stop jest ograniczona do czterech - pięciu lat. Czy podczas wymiany zdecydować się na serię AGM, czy EFB? Okazuje się, że oba typy akumulatorów mają porównywalną jakość. Co ciekawe, najwyższą notę uzyskał akumulator EFB. Okazał się najlepszy pod względem prawdziwości deklarowanych przez producentów parametrów.

Sporą wadą akumulatorów EFB w porównaniu z ich konkurentami z testu jest fakt, że duże wyładowanie bardziej im szkodzi. A zatem przypadkowo pozostawione włączone światła czy lampka wewnątrz auta na stałe obniża ich wydajność. Przez to akumulator trzeba będzie wcześniej wymienić.

Zobacz też: Pojemność akumulatora w niskich temperaturach

Tradycyjne akumulatory nie radzą sobie z systemem start&stop

REKLAMA

Badacze porównali w ramach testu także trzy zwykłe akumulatory. Badano je też podczas jazdy w systemie start-stop i z magazynowaniem energii pozyskanej z hamowania. Co się okazało? Rekuperacja nie powiodła się. Tylko najlepszy z tradycyjnych testowanych akumulatorów w ostateczności sprawdzi się w systemie start-stop. Ale i to tylko w awaryjnym wypadku.

Ponieważ zwykłe akumulatory nie są stworzone do pracy w technologii start-stop, ich zachowanie w takim systemie było badane tylko w celach porównawczych. Wynik nie wpłynął na ogólną ocenę jakości.

Już teraz alternatywą dla tradycyjnych odmian akumulatorów są akumulatory EFB. Są co prawda droższe od tradycyjnych, ale za to bardziej wytrzymałe. Eksperci szacują, że producenci w przyszłości zastąpią zwykłe modele akumulatorami EFB.

A akumulator AGM? Czy on również jest alternatywą dla tych zwykłych? Raczej nie. Test wykazał, że ten rodzaj akumulatorów jest wrażliwy na temperaturę. Dlatego są one często umiejscowione w bagażniku lub pod siedzeniem pasażera. Stąd zamiana tradycyjnego akumulatora, który montowany jest koło silnika, na akumulator AGM jest najczęściej niemożliwa.

Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Pełne wyniki testu na: www.pro-test.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

REKLAMA

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

CANARD: Nowy odcinkowy pomiar prędkości i dwa nowe systemy RedLight już działają

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwóch systemów RedLight.

REKLAMA

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

REKLAMA