REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.9 TDI - które wersje mają pompowtryskiwacze?

W samochodach Audi silniki 1.9 TDI były montowane wzdłużnie do osi pojazdu, co wymusiło pewne zmiany w konstrukcji i położeniu elementów ich osprzętu.
W samochodach Audi silniki 1.9 TDI były montowane wzdłużnie do osi pojazdu, co wymusiło pewne zmiany w konstrukcji i położeniu elementów ich osprzętu.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.9 TDI to prawdopodobnie najbardziej znany silnik diesla w Polsce. Znany i ceniony zarówno przez mechaników jak i kierowców doczekał się wielu wersji. Podpowiadamy jak rozróżnić, które z nich są zasilane poprzez pompę rozdzielaczową, a które przez pompowtryskiwacze.

Jednostki wysokoprężne jeszcze dwadzieścia lat temu były uważane za niezwykle solidne ale i mało dynamiczne. Aby zwiększyć moc silników diesla inżynierowie zastosowali w ich konstrukcji turbosprężarki. Jedną z pierwszych tego typu konstrukcji była jednostka 1.9 TDI o mocy 90KM, która zadebiutowała w Audi 80 w 1991. Oznaczona symbolem 1Z nadała nowe znaczenie silnikom wysokoprężnym.

REKLAMA

Zobacz galerię: Volkswagen za 25 000 zł

1.9 TDI - jeden znaczek i bardzo wiele wersji

Silnik 1.9 TDI wraz z upływem lat ewoluował. Zdarza się, że modele aut z tego samego rocznika będą różniły się pod względem budowy, mimo tej samej mocy. Dlatego koniecznie trzeba sprawdzić jakie oznaczenie ma jednostka zamontowana w danym samochodzie.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 2.5 TDI V6

Z silnika 1.9 TDI korzystały auta z koncernu Volkswagena dlatego spotkamy go w Audi, Seacie , VW, i Skodzie. W zależności od rocznika czy modelu auta, jednostka może się dość istotnie różnić. Są bowiem wersje o mocy 110KM wyposażone albo w pompę rozdzielaczową, albo w pompowtryskiwacze. Niektóre jego wersje posiadają także turbinę o zmiennej geometrii (droższa w naprawie), koło dwumasowe a nawet filtr DPF. Warto zapoznać się więc co dokładnie siedzi pod maską danego auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Wideoakademia Kadry i HR
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

silniki 1.9 TDI zasilane pompą rozdzielaczową
oznaczenie silnika  moc
1Z, AHU  90KM przy 4000obr/min
AGR, AHH, ALE, ALH  90KM przy 3750obr/min
AFN, AHF, ASV, AVG  110KM przy 4150obr/min

Budowa silnika 1.9 TDI,  a przede wszystkim jego osprzęt, może się różnic także ze względu na jego inne ułożenie w komorze silnikowej. W Audi silniki 1.9 TDI były montowane wzdłużnie, w pozostałych markach poprzecznie.

silniki 1.9 TDI zasilane pompowtryskiwaczami
oznaczenie silnika  moc
BSU 75KM przy 4000obr/min
BRU, BXF, BXJ  90KM przy 4000obr/min
ANU 90KM przy 4000obr/min
ATD, AXR, BEW, BMT  101KM przy 4000obr/min
AVB, AVQ 101KM przy 4000obr/min
BSW 105KM przy 4000obr/min
BJB, BKC, BLS, BSV, BXE  105KM przy 4000obr/min
BPZ 116KM przy 4000obr/min
AJM  116KM przy 4000obr/min
ATJ, AUY, BVK  116KM przy 4000obr/min
AWX 130KM przy 4000obr/min
ASZ, AVF, BLT 130KM przy 4000obr/min
ARL, BTB 150KM przy 4000obr/min
BPX, BUK  160KM przy 3750obr/min

Silnik 1.9 TDI to bardzo trwała konstrukcja. Najlepsze opinie co do trwałości zbierają wersje 1Z,  AGR i AFN. Spokojnie pokonują nawet ponad 500 tys.km. Z osobistego doświadczenie mogę to potwierdzić. Egzemplarz Audi A4 B5, którym dane mi było jeździć miał na liczniku 894 tys.km i nadal był w dobrej kondycji (stale serwisowany). Spore problemy z jakością panewek miała za to wersja BXE. Naprawa a właściwie wymiana silnika dotkniętego ich przedwczesnym zużyciem może pochłonąć nawet 3000 zł. Większość wersji tego silnika nadal uważana jest za długowieczne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA