REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: wymiana żarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana żarówek w BMW serii 3 E46.
Wymiana żarówek w BMW serii 3 E46.

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość wymiany żarówek we własnym aucie jest wiedzą podstawową. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić wszystkie żarówki zewnętrzne i wewnętrzne w BMW serii 3 E46.

Na samym początku polecamy zakupić zestaw żarówek zapasowych. Światła drogowe i mijania w BMW E46 mają zamontowane żarówki H7. Żarówki dostępne są na każdej stacji benzynowej lub w serwisie BMW. W poradniku tym dokonamy wymiany wszystkich żarówek znajdujących się na zewnątrz naszego samochodu. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to wyłączenie pokrętła świateł. Następnie wyłączamy zapłon i otwieramy przednią maskę lub klapę bagażnika.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E46: demontaż pompy paliwa

REKLAMA

Zaczynamy od oświetlenia przedniego, a dokładnie od świateł mijania i drogowych. Tutaj należy szczególnie uważać gdyż temperatury żarówek świateł mijania są bardzo wysokie. Na początki naciskamy przycisk odblokowujący przy złączu żarówki, którą będziemy wymieniać. Następnie obracamy w lewo pierścień mocujący. Znajduje się on przy oprawie świateł mijania lub drogowych. W przypadku problemów musimy docisnąć oprawę żarówki do przodu.

Możemy teraz wyjąć przepaloną żarówkę i wkładamy nową. Montujemy oprawę w reflektorze i obracamy w prawo do wyczucia odpowiedniego oporu. Pozostaje nam podłączenie złącza i wciśnięcie oprawy na swoje miejsce. Przechodzimy do świateł pozycyjnych. Umiejscowione są w obudowie reflektora światła drogowego. W celu demontażu musimy obrócić oprawkę żarówki w lewo i wyjąć z obudowy reflektora.

Wyjmujemy ją z oprawy i wciskamy nową. Montujemy oprawę żarówki w obudowę reflektora i obracamy w prawo. Pamiętajmy, żeby wystający element oprawy musi być skierowany w górę. Teraz przechodzimy do kierunkowskazów przednich. Zaczniemy od modeli, które były wyprodukowane do sierpnia 2001. W celu wymiany żarówki musimy wymontować całą lampę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

REKLAMA

Pierwszy krok to włożenie śrubokręta poprzez otwór znajdujący się w błotniku. Następnie za jego pomocą wciskamy w dół zaczep mocujący lampę kierunkowskazu. W ten sposób odblokowujemy zaczep, który ją mocuje. Nie bójmy się użyć siły. Należy mocno naprzeć na śrubokręt, żeby zwolnić zatrzask. Towarzyszył będzie temu charakterystyczny dźwięk. Teraz wyciągamy do przodu lampę kierunkowskazu i już mamy swobodny dostęp.

Obracamy oprawkę w lewo i wyjmujemy ją z obudowy lampy. Przepaloną żarówkę wciskamy w oprawę i obracamy w lewo i wyjmujemy. W jej miejsce montujemy nową w odwrotnej kolejności. Pozostaje nam zamontować nową żarówkę w oprawię a tą zamocować w obudowie i obrócić w prawo aż do wyczuwalnego oporu. Na końcu wpinamy lampę kierunkowskazu na swoje miejsce aż zaczepy mocujące zostaną zablokowane.

W wersji Compact musimy wykonać jedną dodatkową czynność. Należy odkręcić wkręt mocujący lampę. Nie robimy tego do końca. Powinno wystarczyć około 8 obrotów. Kolejny krok to wymiana żarówek w lampach przeciwmgielnych przednich. Na początku przedstawimy sposób na wymontowanie w nadwoziu typu sedan i kombi. Do wyjęcia lamp będzie nam potrzebny płaski śrubokręt. Podważamy nim reflektor i wyjmujemy ze zderzaka.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Przy tej czynności należy uważać, żeby nie porysować zderzaka. W tym celu warto podłożyć kawałek szmaty pod śrubokręt. Teraz możemy odłączyć kostkę elektryczną od lampy. Następnie wciskamy przepaloną żarówkę w oprawę i obracamy w lewo do momentu aż będziemy mogli ją swobodnie wyjąć. Montujemy nową w oprawie, wciskamy i obracamy do momentu aż znajdzie się w odpowiedniej pozycji. Podpinamy złącze elektryczne i montujemy reflektor na swoim miejscu.

W nadwoziu typu coupe i kabriolet musimy wykonać kilka dodatkowych czynności. Na początku podważamy 5 zaczepów w zderzaku i zdejmujemy osłonę. Następnie możemy wyjąć kratkę ozdobną zderzaka. Teraz wykręcamy śruby znajdujące się pod halogenem i wyjmujemy do dołu lampę przeciwmgielną. Odłączamy złącze znajdujące się z tyłu reflektora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W wersji Compact wygląda to jeszcze inaczej. Potrzebny jest specjalny przyrząd do wkładu reflektora, który wkładamy w wycięcie. Można oczywiście samemu opracować podobny przyrząd, przyglądając się jak wyglądają mocowania. Kolejny krok to wymontowanie bocznych kierunkowskazów. Przesuwamy je palcami w kierunku przodu pojazdu. W modelu M3 – do tyłu. Teraz obracamy w lewo oprawę żarówki i wyjmujemy z kierunkowskazu. Podmieniamy przepaloną na nową i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana świec żarowych

Kolejnym punktem jest tylna lampa w modelach do sierpnia 2001 odpinamy klamrę mocującą (w bagażniku) i wyjmujemy korpus lampy. W późniejszych modelach obracamy pokrętło w lewo i dopiero wyjmujemy korpus lampy. Teraz przechodzimy do wymontowania części lampy z pokrywy bagażnika. W tym celu podważamy śrubokrętem dwa zaciski. Następnie odblokowujemy klamry mocujące przy korpusie i wyjmujemy go.

Lokalizujemy uszkodzoną żarówę wciskamy w oprawę i obracamy w lewo. Pamiętajmy, że w coupe i kabriolecie od marca 2003 zastosowano diody. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W modelu Compact musimy dodatkowo delikatnie odchylić osłonę w bagażniku. Wypinamy złącze elektryczne, ściskamy zaczepy ustalające i wyjmujemy korpus.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru powietrza

W kombi należy wymontować klapę w pokryciu bagażnika, oraz wyjąć trójkąt ostrzegawczy. Zdejmujemy blokadę z korpusu i delikatnie go unosimy, odpinamy złącze i wyjmujemy korpus lampy. W przypadku środkowego światła stopu jest łatwiej. W Sedanie, coupe i Compact wystarczy wyczepić osłonę, odłączyć złącze stykowe i wyjąć lampkę. W kabriolecie demontujemy pokrycie pokrywy tylnej włączamy złącze i wykręcamy trzy nakrętki.

Teraz wypychamy je od wewnątrz i wyjmujemy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W kombi demontujemy tylny spojler o odkręcamy od niego światło stopu. Uważajmy żeby nie uszkodzić wtyczki elektrycznej. Montaż w odwrotnej kolejności. Na koniec pozostaje światło tablicy rejestracyjnej. Podważamy je za pomocą śrubokręta płaskiego i wyjmujemy na zewnątrz. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na to by nie uszkodzić zderzaka śrubokrętem. W tym celu polecamy podłożyć szmatkę.

Przechodzimy do wymiany żarówek wewnątrz pojazdu. Tutaj można spróbować iść w stronę nowych technologii i zamontować diody. Efekt? Musimy ocenić sami. Są zwolennicy jak i przeciwnicy takich rozwiązań. Zaczynamy od przedniej lampki czytania. Podważamy ją za pomocą płaskiego śrubokręta. W modelach z szyberdachem są specjalne wytyczne. Istnieje duże ryzyko uszkodzenia go dlatego najpierw podważamy tylną krawędź osłony silnika dachu.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: przegląd układu zapłonowego

Teraz obracamy w lewo oprawki żarówek i wyjmujemy je z lampki. Następnie wyciągamy żarówkę z oprawki i wciskamy w jej miejsce nową. W tym momencie montujemy oprawkę w lampie wewnętrznej i obracamy w prawo, tak żeby znalazła się w swoim nominalnym położeniu. Na końcu pozostało nam zamontować z powrotem lampkę przednią. Przechodzimy do wykonania tej samej czynności w tylnej lampce do czytania.

Klosze lamp tylnych podważamy za pomocą małego, płaskiego śrubokręta. Jak dokładnie się przyjrzymy to zobaczymy, że w każdym z nich znajduje się wycięcie na śrubokręt. Wyjmujemy uszkodzoną żarówkę ze styków i w jej miejsce montujemy nową. Montując klosz należy pamiętać, żeby go dokładnie osadzić. Pozostałe żarówki wymieniamy w ten sam sposób. Tyczy się to oświetlenia schowka i miejsca na nogi.

W ten oto sposób dokonaliśmy wymiany i przeglądu całego oświetlenia na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. Zastosowane żarówki są ogólnodostępne, dlatego nie powinno być problemów z ich zakupem. W przypadku przednich lamp zalecamy wymianę parami, w przypadku ksenonów jest to konieczne. Zakup dobrego zestawu żarników ksenonowych to wydatek około 300 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA