REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: wymiana żarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana żarówek w BMW serii 3 E46.
Wymiana żarówek w BMW serii 3 E46.

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość wymiany żarówek we własnym aucie jest wiedzą podstawową. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić wszystkie żarówki zewnętrzne i wewnętrzne w BMW serii 3 E46.

Na samym początku polecamy zakupić zestaw żarówek zapasowych. Światła drogowe i mijania w BMW E46 mają zamontowane żarówki H7. Żarówki dostępne są na każdej stacji benzynowej lub w serwisie BMW. W poradniku tym dokonamy wymiany wszystkich żarówek znajdujących się na zewnątrz naszego samochodu. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to wyłączenie pokrętła świateł. Następnie wyłączamy zapłon i otwieramy przednią maskę lub klapę bagażnika.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E46: demontaż pompy paliwa

REKLAMA

Zaczynamy od oświetlenia przedniego, a dokładnie od świateł mijania i drogowych. Tutaj należy szczególnie uważać gdyż temperatury żarówek świateł mijania są bardzo wysokie. Na początki naciskamy przycisk odblokowujący przy złączu żarówki, którą będziemy wymieniać. Następnie obracamy w lewo pierścień mocujący. Znajduje się on przy oprawie świateł mijania lub drogowych. W przypadku problemów musimy docisnąć oprawę żarówki do przodu.

Możemy teraz wyjąć przepaloną żarówkę i wkładamy nową. Montujemy oprawę w reflektorze i obracamy w prawo do wyczucia odpowiedniego oporu. Pozostaje nam podłączenie złącza i wciśnięcie oprawy na swoje miejsce. Przechodzimy do świateł pozycyjnych. Umiejscowione są w obudowie reflektora światła drogowego. W celu demontażu musimy obrócić oprawkę żarówki w lewo i wyjąć z obudowy reflektora.

Wyjmujemy ją z oprawy i wciskamy nową. Montujemy oprawę żarówki w obudowę reflektora i obracamy w prawo. Pamiętajmy, żeby wystający element oprawy musi być skierowany w górę. Teraz przechodzimy do kierunkowskazów przednich. Zaczniemy od modeli, które były wyprodukowane do sierpnia 2001. W celu wymiany żarówki musimy wymontować całą lampę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

REKLAMA

Pierwszy krok to włożenie śrubokręta poprzez otwór znajdujący się w błotniku. Następnie za jego pomocą wciskamy w dół zaczep mocujący lampę kierunkowskazu. W ten sposób odblokowujemy zaczep, który ją mocuje. Nie bójmy się użyć siły. Należy mocno naprzeć na śrubokręt, żeby zwolnić zatrzask. Towarzyszył będzie temu charakterystyczny dźwięk. Teraz wyciągamy do przodu lampę kierunkowskazu i już mamy swobodny dostęp.

Obracamy oprawkę w lewo i wyjmujemy ją z obudowy lampy. Przepaloną żarówkę wciskamy w oprawę i obracamy w lewo i wyjmujemy. W jej miejsce montujemy nową w odwrotnej kolejności. Pozostaje nam zamontować nową żarówkę w oprawię a tą zamocować w obudowie i obrócić w prawo aż do wyczuwalnego oporu. Na końcu wpinamy lampę kierunkowskazu na swoje miejsce aż zaczepy mocujące zostaną zablokowane.

W wersji Compact musimy wykonać jedną dodatkową czynność. Należy odkręcić wkręt mocujący lampę. Nie robimy tego do końca. Powinno wystarczyć około 8 obrotów. Kolejny krok to wymiana żarówek w lampach przeciwmgielnych przednich. Na początku przedstawimy sposób na wymontowanie w nadwoziu typu sedan i kombi. Do wyjęcia lamp będzie nam potrzebny płaski śrubokręt. Podważamy nim reflektor i wyjmujemy ze zderzaka.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Przy tej czynności należy uważać, żeby nie porysować zderzaka. W tym celu warto podłożyć kawałek szmaty pod śrubokręt. Teraz możemy odłączyć kostkę elektryczną od lampy. Następnie wciskamy przepaloną żarówkę w oprawę i obracamy w lewo do momentu aż będziemy mogli ją swobodnie wyjąć. Montujemy nową w oprawie, wciskamy i obracamy do momentu aż znajdzie się w odpowiedniej pozycji. Podpinamy złącze elektryczne i montujemy reflektor na swoim miejscu.

W nadwoziu typu coupe i kabriolet musimy wykonać kilka dodatkowych czynności. Na początku podważamy 5 zaczepów w zderzaku i zdejmujemy osłonę. Następnie możemy wyjąć kratkę ozdobną zderzaka. Teraz wykręcamy śruby znajdujące się pod halogenem i wyjmujemy do dołu lampę przeciwmgielną. Odłączamy złącze znajdujące się z tyłu reflektora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W wersji Compact wygląda to jeszcze inaczej. Potrzebny jest specjalny przyrząd do wkładu reflektora, który wkładamy w wycięcie. Można oczywiście samemu opracować podobny przyrząd, przyglądając się jak wyglądają mocowania. Kolejny krok to wymontowanie bocznych kierunkowskazów. Przesuwamy je palcami w kierunku przodu pojazdu. W modelu M3 – do tyłu. Teraz obracamy w lewo oprawę żarówki i wyjmujemy z kierunkowskazu. Podmieniamy przepaloną na nową i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana świec żarowych

Kolejnym punktem jest tylna lampa w modelach do sierpnia 2001 odpinamy klamrę mocującą (w bagażniku) i wyjmujemy korpus lampy. W późniejszych modelach obracamy pokrętło w lewo i dopiero wyjmujemy korpus lampy. Teraz przechodzimy do wymontowania części lampy z pokrywy bagażnika. W tym celu podważamy śrubokrętem dwa zaciski. Następnie odblokowujemy klamry mocujące przy korpusie i wyjmujemy go.

Lokalizujemy uszkodzoną żarówę wciskamy w oprawę i obracamy w lewo. Pamiętajmy, że w coupe i kabriolecie od marca 2003 zastosowano diody. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W modelu Compact musimy dodatkowo delikatnie odchylić osłonę w bagażniku. Wypinamy złącze elektryczne, ściskamy zaczepy ustalające i wyjmujemy korpus.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru powietrza

W kombi należy wymontować klapę w pokryciu bagażnika, oraz wyjąć trójkąt ostrzegawczy. Zdejmujemy blokadę z korpusu i delikatnie go unosimy, odpinamy złącze i wyjmujemy korpus lampy. W przypadku środkowego światła stopu jest łatwiej. W Sedanie, coupe i Compact wystarczy wyczepić osłonę, odłączyć złącze stykowe i wyjąć lampkę. W kabriolecie demontujemy pokrycie pokrywy tylnej włączamy złącze i wykręcamy trzy nakrętki.

Teraz wypychamy je od wewnątrz i wyjmujemy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W kombi demontujemy tylny spojler o odkręcamy od niego światło stopu. Uważajmy żeby nie uszkodzić wtyczki elektrycznej. Montaż w odwrotnej kolejności. Na koniec pozostaje światło tablicy rejestracyjnej. Podważamy je za pomocą śrubokręta płaskiego i wyjmujemy na zewnątrz. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na to by nie uszkodzić zderzaka śrubokrętem. W tym celu polecamy podłożyć szmatkę.

Przechodzimy do wymiany żarówek wewnątrz pojazdu. Tutaj można spróbować iść w stronę nowych technologii i zamontować diody. Efekt? Musimy ocenić sami. Są zwolennicy jak i przeciwnicy takich rozwiązań. Zaczynamy od przedniej lampki czytania. Podważamy ją za pomocą płaskiego śrubokręta. W modelach z szyberdachem są specjalne wytyczne. Istnieje duże ryzyko uszkodzenia go dlatego najpierw podważamy tylną krawędź osłony silnika dachu.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: przegląd układu zapłonowego

Teraz obracamy w lewo oprawki żarówek i wyjmujemy je z lampki. Następnie wyciągamy żarówkę z oprawki i wciskamy w jej miejsce nową. W tym momencie montujemy oprawkę w lampie wewnętrznej i obracamy w prawo, tak żeby znalazła się w swoim nominalnym położeniu. Na końcu pozostało nam zamontować z powrotem lampkę przednią. Przechodzimy do wykonania tej samej czynności w tylnej lampce do czytania.

Klosze lamp tylnych podważamy za pomocą małego, płaskiego śrubokręta. Jak dokładnie się przyjrzymy to zobaczymy, że w każdym z nich znajduje się wycięcie na śrubokręt. Wyjmujemy uszkodzoną żarówkę ze styków i w jej miejsce montujemy nową. Montując klosz należy pamiętać, żeby go dokładnie osadzić. Pozostałe żarówki wymieniamy w ten sam sposób. Tyczy się to oświetlenia schowka i miejsca na nogi.

W ten oto sposób dokonaliśmy wymiany i przeglądu całego oświetlenia na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. Zastosowane żarówki są ogólnodostępne, dlatego nie powinno być problemów z ich zakupem. W przypadku przednich lamp zalecamy wymianę parami, w przypadku ksenonów jest to konieczne. Zakup dobrego zestawu żarników ksenonowych to wydatek około 300 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA