Nissan Primera P10/P11: wymiana i regulacja pasków napędowych w silniku 1.6
REKLAMA
REKLAMA
Zaciągamy hamulec ręczny i unosimy przód naszego Nissana Primery P10/P11. Podkładamy pod niego kobyłki i zdejmujemy prawe koło. Od dołu wykręcamy śruby mocujące i wymontowujemy pokrywę spod błotnika. Robimy to w celu uzyskania dostępu do koła pasowego wału korbowego. Jeżeli zajdzie taka potrzeba możemy wykręcić dolną osłonę silnika.
REKLAMA
Zaczynamy od paska napędu sprężarki klimatyzacji. Na początku odłączamy ujemną klemę akumulatora. Odkręcamy nakrętkę mocującą zestaw koła pasowego napinacza do silnika. Następnie obracamy w ten sposób śrubę regulacyjną, żeby odsunąć koło pasowe napinacza od paska napędowego. Robimy to do momentu aż będzie odpowiednio dużo miejsca na jego zdjęcie.
Zobacz też: Nissan Primera P10 i P11: wymiana filtra paliwa
REKLAMA
Zakładamy nowy pasek napędowy i przechodzimy do regulacji. Należy pamiętać, żeby nie zrobić tego zbyt mocno. Spowoduje to szybsze zużycie łożysk. Naciąg paska sprawdzamy w połowie odległości pomiędzy kołami w jego górnej części. Dopuszczalne ugięcie to 9.5mm. W celu regulacji musimy mieć poluzowaną nakrętkę mocująca zestaw koła napinacza. Wówczas obracamy śrubę regulacyjną do uzyskania odpowiedniej wartości. Dokręcamy śruby, zakładamy osłony i podłączamy akumulator.
Przechodzimy do paska pompy wspomagania. Jeżeli mamy klimatyzację na początku demontujemy pasek klimatyzacji. Następny krok to poluzowanie śruby mocującej pompę wspomagania i regulacyjnej. Zsuwamy pasek i zakładamy nowy. Naciąg paska regulujemy przy dokręconej górnej nakrętce mocującej pompę wspomagania a przy poluzowanej drugiej (mocującej). Regulacja przebiega w ten sam sposób jak w przypadku paska sprężarki klimatyzacji. Ugięcie, jakie powinno być to 7.5mm.
Zobacz też: Raport awaryjności TUV 2011
Na końcu pozostaje pasek alternatora. W zależności od wyposażenia auta, demontujemy pasek klimatyzacji i wspomagania. Nie zapominamy o odpięciu klemy akumulatora. Teraz luzujemy górną i dolną śrubę mocująca alternator oraz regulacyjną. Zdejmujemy pasek i zakładamy nowy. Naciąg paska regulujemy przy dokręconej górnej nakrętce i przy poluzowanej dolnej.
Jeżeli mamy każdy z elementów wyposażenia warto pomyśleć o wymianie wszystkich pasków. Wymianę powinno się przeprowadzać, co 30 000km. Jeżeli naciąg i stan pasków wskazuje na możliwość ich dalszej eksploatacji nie ma takiej potrzeby. Paski nie są drogie w zakupie. W zależności od rodzaju firmy możemy mieć komplet za ok. 100zł.
REKLAMA
REKLAMA