Jak badana jest żywotność i trwałość nadwozi samochodowych?
REKLAMA
REKLAMA
Ocynkowane nadwozie - jak sprawdzana jest jakość powłoki ochronnej?
REKLAMA
Dwanaście lat w dziewiętnaście tygodni: Dział Zapewnienia Jakości Audi przeprowadził setny już test INKA. Tym razem badanym autem było Audi A4. Test opracowany przez koncern z Ingolstadt, skupiający się na zagadnieniach korodowania i starzenia się pojazdu, jest jednym z najcięższych sprawdzianów, jakie musi przejść samochód marki Audi. Sprawdzian, w przyspieszonym teście trwającym dziewiętnaście tygodni, symuluje wyzwania dwunastu lat życia auta. Podczas tego procesu, Dział Zapewnienia Jakości sprawdza skuteczność ochrony przeciwkorozyjnej i trwałość danego egzemplarza Audi.
REKLAMA
Sto testów INKA, to dla Działu Zapewnienia Jakości Audi 322 500 godzin pracy, ponad milion kilometrów jazd, 2800 przejazdów przez błoto i 1900 przez słoną wodę. Sylvia Droll, szefowa Działu ds. Badań Materiałowych, podkreśla: „Audi oznacza najwyższą jakość wykonania, wysokiej klasy materiały i niezawodność – również, a raczej przede wszystkim, wiele lat od pierwszej rejestracji. Test INKA jest istotnym instrumentem sprawdzania jakości naszych modeli, dającym wskazówki do dalszej optymalizacji procesu produkcji.”
Zobacz też: Jak zabezpieczyć podwozie przed rdzą?
REKLAMA
Test wytrzymałości obejmuje pięć etapów. Najpierw auto zostaje pokryte mgiełką soli w komorze klimatyzacyjnej przy temperaturze 35 stopni Celsjusza. Następnie wystawiane jest na działanie klimatu tropikalnego w temperaturze max. 50 stopni i w powietrzu o wilgotności maksymalnie 100 procent. W trzecim etapie, 80 lamp halogenowych o mocy 1200 wat każda, wytwarzających opary metali, rozgrzewa karoserię do 90 stopni. Kolory we wnętrzu nie mogą w tym procesie wyblaknąć, a tworzywa skruszeć.
Czwarty etap symuluje warunki zimowe za kręgiem polarnym. Przy temperaturze minus 35 stopni, czteropunktowy hydropulsator potrząsa autem, by odtworzyć odkształcenia karoserii i napięcia materiałowe w poszczególnych częściach oraz w łożyskach silnika na złych nawierzchniach dróg. W etapie piątym, kierowcy testowi jeżdżą samochodem w otwartym terenie, po specjalnie przygotowanych torach. Każdy model przejeżdża łącznie 12 000 kilometrów, również po nawierzchni szutrowej oraz przez zbiorniki z błotem i słoną wodą. Na końcu testu kontrolerzy jakości rozkładają cały samochód na około 600 części i sprawdzają je pod kątem słabych punktów.
Zobacz też: Jakie auta mają problemy z korozją?
Pierwszy test INKA, Dział Zapewnienia Jakości Audi przeprowadził w roku 2002. Dział Rozwoju Technicznego, już od 40 lat, używając takich samych metod, sprawdza auta przed wprowadzeniem ich do produkcji seryjnej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.