REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe badanie techniczne, kiedy musisz je wykonać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dodatkowe badanie techniczne, kiedy musisz je wykonać?
Dodatkowe badanie techniczne, kiedy musisz je wykonać?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe badanie techniczne wykonuje się w tylko określonych przez prawo przypadkach. Jakich pojazdów dotyczy takie badanie i kiedy należy je wykonać?

Na dodatkowe badanie techniczne kierowcę może wysłać organ kontroli ruchu drogowego, czyli na przykład policja. – Przesłanką do takiego skierowania jest uzasadnione przypuszczenie, że pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu bądź narusza wymogi ochrony środowiska – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Powodem może być także poważne powypadkowe uszkodzenie pojazdu zwłaszcza takie, które narusza konstrukcję nośną auta – wskazuje Florkowska. Skierowanie na dodatkowe badania techniczne może wyjść także od starosty lub od samego posiadacza pojazdu. Stanie się tak w sytuacji, w której konieczne będzie ustalenie danych potrzebnych do rejestracji samochodu lub jeśli z dokumentów wymaganych przy rejestracji wynika,  że pojazd  uczestniczył w wypadku albo narusza wymagania ochrony środowiska.

REKLAMA

Zobacz też: Ekspert ITS radzi jak dostosować auto z kierownicą po prawej stronie do ruchu prawostronnego

Dodatkowe badanie techniczne, gdy dokonasz zmian konstrukcyjnych

Pojazd należy poddać dodatkowym badaniom także wtedy, gdy dokonano w nim zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym. Kontrola tego rodzaju wymagana jest także w sytuacji, w której pojazd ma pełnić funkcję np. taksówki, nauki jazdy, pojazdu uprzywilejowanego czy pojazdu do przeprowadzania egzaminu państwowego. Dodatkowe badanie techniczne przeprowadza się również w przypadku pojazdów, w których dokonano naprawy w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jeśli w czasie „zwykłego” badania technicznego stwierdzone zostaną ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu (mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego) to jest to powód dla przeprowadzenia badania dodatkowego.

Zobacz też: Przegląd auta przed wakacyjnym wyjazdem – na co zwrócić uwagę?

Dodatkowe badanie techniczne, a przepisy o VAT

REKLAMA

Przesłanką do takiego badania są także dodatkowe wymagania techniczne określone w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego. Kontroli dodatkowej trzeba poddać także pojazdy, dla których wymagania techniczne określono w przepisach o podatku od towarów i usług, w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że brak aktualnych badań technicznych może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w razie kolizji problemami z uzyskaniem pieniędzy od ubezpieczyciela. Spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym (a do tego może doprowadzić niesprawny pojazd) może oznaczać mandat opiewający na kwotę nawet 500 zł.

Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM

Źródło: Materiały prasowe Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA