REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe badanie techniczne, kiedy musisz je wykonać?

Dodatkowe badanie techniczne, kiedy musisz je wykonać?
Dodatkowe badanie techniczne, kiedy musisz je wykonać?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe badanie techniczne wykonuje się w tylko określonych przez prawo przypadkach. Jakich pojazdów dotyczy takie badanie i kiedy należy je wykonać?

Na dodatkowe badanie techniczne kierowcę może wysłać organ kontroli ruchu drogowego, czyli na przykład policja. – Przesłanką do takiego skierowania jest uzasadnione przypuszczenie, że pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu bądź narusza wymogi ochrony środowiska – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Powodem może być także poważne powypadkowe uszkodzenie pojazdu zwłaszcza takie, które narusza konstrukcję nośną auta – wskazuje Florkowska. Skierowanie na dodatkowe badania techniczne może wyjść także od starosty lub od samego posiadacza pojazdu. Stanie się tak w sytuacji, w której konieczne będzie ustalenie danych potrzebnych do rejestracji samochodu lub jeśli z dokumentów wymaganych przy rejestracji wynika,  że pojazd  uczestniczył w wypadku albo narusza wymagania ochrony środowiska.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ekspert ITS radzi jak dostosować auto z kierownicą po prawej stronie do ruchu prawostronnego

Dodatkowe badanie techniczne, gdy dokonasz zmian konstrukcyjnych

Pojazd należy poddać dodatkowym badaniom także wtedy, gdy dokonano w nim zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym. Kontrola tego rodzaju wymagana jest także w sytuacji, w której pojazd ma pełnić funkcję np. taksówki, nauki jazdy, pojazdu uprzywilejowanego czy pojazdu do przeprowadzania egzaminu państwowego. Dodatkowe badanie techniczne przeprowadza się również w przypadku pojazdów, w których dokonano naprawy w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jeśli w czasie „zwykłego” badania technicznego stwierdzone zostaną ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu (mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego) to jest to powód dla przeprowadzenia badania dodatkowego.

Zobacz też: Przegląd auta przed wakacyjnym wyjazdem – na co zwrócić uwagę?

REKLAMA

Dodatkowe badanie techniczne, a przepisy o VAT

Przesłanką do takiego badania są także dodatkowe wymagania techniczne określone w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego. Kontroli dodatkowej trzeba poddać także pojazdy, dla których wymagania techniczne określono w przepisach o podatku od towarów i usług, w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że brak aktualnych badań technicznych może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w razie kolizji problemami z uzyskaniem pieniędzy od ubezpieczyciela. Spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym (a do tego może doprowadzić niesprawny pojazd) może oznaczać mandat opiewający na kwotę nawet 500 zł.

Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM

Źródło: Materiały prasowe Korkowo.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA