REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdza się opór aerodynamiczny auta?

fabryka centrum badań mercedes opór powietrza Cd Cx
fabryka centrum badań mercedes opór powietrza Cd Cx
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Tunel aeroakustyczny pozwala badać zarówno hałas w kabinie auta, jak i współczynnik oporu jaki stawia auto powietrzu. Oto w jaki sposób przygotowuje swoje auta Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz dowodzi, że nietuzinkowy design i najwyższa wydajność aerodynamiczna nie muszą się wykluczać. W zakresie ograniczenia oporu powietrza, poziomu hałasu i gromadzenia się zanieczyszczeń, a także pod względem komfortu jazdy pod gołym niebem, modele ze Stuttgartu od lat zajmują czołowe pozycje niemal w każdym segmencie. Nowo otwarty w centrum rozwoju w Sindelfingen tunel aeroakustyczny pozwoli ustanawiać w dziedzinie aerodynamiki kolejne wzorce.

REKLAMA

Centrum badań  Mercedes-Benz

Nowy tunel aeroakustyczny to jeden z elementów kompleksowego programu inwestycji realizowanego w zakładach w Sindelfingen. Obiekt dołącza do symulatora jazdy uruchomionego przed trzema laty, a także do działającego tu już tunelu klimatycznego. W budowie znajduje się jeszcze nowe centrum bezpieczeństwa pojazdów.

Współczynnik oporu powietrza Cd

Od niemal 30 lat specjaliści Mercedes-Benz w zakresie aerodynamiki biją kolejne rekordy. - Dzisiaj modele spod znaku trójramiennej gwiazdy przodują pod tym względem w niemal wszystkich klasach - mówi prof. Thomas Weber, odpowiedzialny za rozwój samochodów Mercedes-Benz. Wystarczy przytoczyć tu przykłady aut kompaktowych (Klasa A, Cd = 0,26), coupé (Klasa E Coupé, Cd = 0,24), limuzyn (Klasa E, Cd = 0,25), modeli sportowych (SL, Cd = 0,27) czy SUV-ów (ML, Cd = 0,32), które osiągają w swoich segmentach najniższe wyniki współczynnika oporu powietrza w historii. Światowy rekord należy z kolei do Mercedesa CLA w wersji BlueEFFICIENCY Edition (Cd = 0,22 i opór aerodynamiczny równy 0,49 m kw.).

Zobacz też: Ekologiczne auto, ekologiczna fabryka - rusza produkcja BMW i3

REKLAMA

Dotyczy to również najnowszej Klasy S, która ze współczynnikiem oporu powietrza Cd = 0,24 nie tylko poprawia wynik poprzedniczki o 0,02, ale i ustanawia nowy standard wśród limuzyn. Jeszcze lepszy wynik notuje model S 300 BlueTEC HYBRID (Cd = 0,23). Nie tylko ze względu na dopracowaną aerodynamikę zużywa on średnio zaledwie 4,4 l/100 km, emitując 115 g CO2/km.

- Tak dobre rezultaty osiąga się zarówno dzięki zaawansowanym modyfikacjom konstrukcji pojazdu jako całości, jak i poprzez staranne dopracowanie szczegółów - wyjaśnia dr Teddy Woll, szef oddziału aerodynamiki. Im lepsza aerodynamika, tym niższe zużycie paliwa. - W europejskim cyklu pomiarowym (NEDC) poprawa współczynnika oporu powietrza Cd o 0,01 pozwala obniżyć średnią emisję dwutlenku węgla o 1-2 gramy na kilometr i o 5 gramów podczas jazdy z prędkością 150 km/h - dodał Woll.

Mniejszy opór powietrza, większa wygoda podróży

Eliminacja zawirowań wiatru przynosi także korzyści w zakresie bezpieczeństwa i wygody. Ograniczenie unoszenia przekłada się na poprawę przyczepności, a redukcja szumów powietrza wpływa na podniesienie komfortu jazdy.

Zobacz też: Predictive Powertrain Control - nowoczesny tempomat

Zresztą samochody Mercedes-Benz są klasowymi liderami również w dziedzinie aeroakustyki. Nowa Klasa S zapewnia nie tylko najniższy poziom hałasu w klasie, bijąc poprzedniego mistrza w tym względzie - limuzynę Maybach, ale jest najcichszym modelem na rynku.

Nowy tunel aeroakustyczny: pomiary do 265 km/h

Mercedes-Benz to pierwszy w historii producent samochodów używający własnego tunelu aerodynamicznego. Pierwszy pomiar na terenie obiektu w Stuttgart-Untertürkheim przeprowadzono dokładnie 70 lat temu, 5 lutego 1943 roku.

Nowy tunel aeroakustyczny w centrum rozwoju w Sindelfingen zapewnia firmie ze Stuttgartu czołową pozycję w badaniach nad aerodynamiką. Otwarty we wrześniu br. obiekt powstał w oparciu o model zastosowany po raz pierwszy w laboratorium badawczym w Getyndze. Po minięciu sekcji pomiarowej powietrze ponownie trafia do wentylatora i znów jest rozpędzane do prędkości 265 km/h.

Pomiar oporu powietrza i hałasu

Zanim strumień powietrza znów dotrze do części pomiarowej, przechodząc przez system dysz o powierzchni 28 m kw., jest prostowany i wygładzany w celu eliminacji niepożądanych turbulencji lub zawirowań. Rozległa izolacja akustyczna pozwala na przeprowadzanie pomiarów poziomu hałasu opływającego powietrza na zewnątrz i wewnątrz pojazdu - nawet przy 140 km/h dźwięk powietrza przepływającego przez sekcję pomiarową jest cichy niczym szept.

Zobacz też: Komputer pokładowy - typowe problemy i niedoskonałości

Centralnym punktem 19-metrowej sekcji pomiarowej jest 90-tonowy taśmociąg/układ wagowy z talerzem obrotowym. Tunel wyposażono w 5-pasmowy układ symulujący drogę. Taśmociąg/układ wagowy został zintegrowany z talerzem obrotowym o średnicy 12 metrów, dzięki czemu testowane pojazdy mogą być także poddawane badaniom strumienia powietrza skierowanego pod kątem, pozwalającego na odwzorowanie bocznego wiatru. Układ pomiarowy pozwala inżynierom precyzyjnie rozmieścić wokół auta szereg czujników aerodynamicznych i mikrofonów.

Źródło: materiały prasowe Mercedes-Benz

fabryka centrum badań mercedes opór powietrza Cd Cx
Mercedes-Benz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    REKLAMA

    Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

    W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

    Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

    Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

    REKLAMA