Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
paliwo E10, benzyna E10, PB 95 E10, benzyna PB 95, nowe paliwo 95, nowa benzyna 95, paliwo wzorcowe, paliwo wzorcowe w UE / Paliwo E10. Czemu nazywa się je paliwem wzorcowym? I czemu jest bardziej eko? / Kuba Brzeziński / Infor

1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawiła się nowa benzyna. Mowa o paliwie E10. Warto opowiedzieć czemu jest ono nazywane paliwem wzrocowym i co tak właściwie oznacza przejście z paliwa E5.

Paliwo E10 nadal będzie miało oznaczenie PB 95. Nadal będzie zatem bezołowiowe i nadal będzie miało 95 oktanów. Zmieni się jednak jego skład. A to może oznaczać korzyści dla środowiska naturalnego.

Czym jest paliwo E10?

Przejście z paliwa E5 na paliwo E10 oznacza jedno. Mowa o zwiększeniu udziału biokomponentów w składzie mieszanki. Przy paliwie E5 może ich być nawet 5 proc. objętości. W przypadku benzyny E10 ich udział zwiększy się nawet do 10 proc. "Nawet" to słowo klucz. Bo oznacza ono tyle, że biokomponentów nie może być więcej niż 10 proc. Mniej może już być. Ich udział nie jest zatem precyzyjnie określony przez europejskie normy.

Biokomponenty w paliwie E10 to etanol. Ten jest pozyskiwany z buraków, kukurydzy, pszenicy czy trzciny cukrowej.

Paliwo E10 zastąpi dostępne do tej pory PB 95 E5. Norma E5 mimo wszystko na rynku pozostanie. Tyle że będzie ją spełniać wyłącznie droższa benzyna premium. E5 będzie cały czas dostępne na polskich stacjach paliwowych w formie benzyny PB 98.

Czym jest paliwo wzorcowe?

Paliwo E10 w roku 2016 zostało uznane na terenie Unii Europejskiej za paliwo wzorcowe. To oznacza, że właśnie na nim od tej daty testuje się fabrycznie nowe samochody pod względem spalania oraz emisyjności na drodze uzyskiwania świadectwa homologacji. Wyznaczenie nowego paliwa wzorcowego poskutkowało też przejściem na nie na stacjach paliwowych. Polska jest 18. krajem w UE, który zdecydował się na ten ruch. Poza tym E10 jest dostępne także w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii czy Australii.

Jakie są skutki przejścia na paliwo E10 dla środowiska?

Przejście na paliwo E10 w Polsce oznacza tak naprawdę aż trzy skutki. Warto wspomnieć o tym, że:

  • większy udział biomasy w produkcji benzyny oznacza mniejszą zależność od paliw kopalnych.
  • nawet 10 proc. biokomponentów sprawia, że produkcja benzyny staje się mniej obciążająca dla środowiska.
  • nowy typ paliwa sprawia, że spada emisyjność pojazdów.

Zwiększona ilość bietanolu w benzynie może skutecznie ograniczyć emisję CO2, którą napędza sektor transportu. Duże miasta już teraz mają ogromny problem ze zjawiskiem, jakim jest smog – zwłaszcza zimą, gdy do emisji CO2 generowanej przez pojazdy, dochodzi również CO2 pochodzące z wysokoemisyjnych źródeł ciepła. Zanieczyszczone powietrze ma wpływ na zdrowie i samopoczucie mieszkańców – wskazuje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy.

O ile paliwo E10 obniży emisję CO2 w samochodach?

Połączenie powyższych czynników ma sprawić, że zdaniem Suzuki pojazdy przestawione na eksploatację benzyny E10 zmniejszą emisję CO2 nawet o 750 tys. ton rocznie. To jest porównywalne z wyeliminowaniem z eksploatacji nawet 350 tys. pojazdów. I choć dane te wyglądają mocno obiecująco, są bardziej chwytliwe niż przynoszące realne korzyści. Decydują o tym dwa powody.

  • Po pierwsze ciężko mówić o tym, że zwiększenie udziału biokomponentów z 5 do 10 proc. oznacza wyższą niezależność od paliw kopalnych. Bo nadal do wyprodukowania benzyny E10 te są potrzebne. A różnica w masie produkcyjnej jest mocno symboliczna.
  • Po drugie obniżenie emisyjności pojazdów w UE o "wartości" 350 tys. pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Zwłaszcza że na terenie UE zarejestrowanych jest blisko 250 mln pojazdów. To oznacza, że redukcja emisji sięgnie zaledwie 0,14 proc. Wartość jest mocno symboliczna.
Moto
350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
10 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

pokaż więcej
Proszę czekać...