Jak działa silnik Wankla?
REKLAMA
REKLAMA
Wirujący tłok
Tłok silnika Wankla przypomina graniastosłup, z tym że jego ściany są wypukłe. Na każdym z wierzchołków umieszczony jest ceramiczny uszczelniacz, gdyż tłok porusza się w cylindrze o kształcie przypominającym elipsę i styka się z nim wierzchołkami. W wolnych od tłoka miejscach powstają ruchome komory, w których kolejno zachodzi sprężanie, spalanie (to tu generuje się moc silnika), wydech i zassanie mieszanki paliwowej.
REKLAMA
Poruszający się tłok powoduje zmniejszenie objętości tych komór, przez co mieszanka zostaje zassana, sprężona i następnie wypchnięta z cylindra. Tłok umieszczony jest na mimośrodzie wału silnika, a połączone są przekładnią zębatą. To dzięki temu połączeniu praca tłoka zmieniona jest na moment obrotowy, gdyż ten wirując w swoisty sposób ciągnie za sobą wał.
Zobacz również: Jak postępować po zagotowaniu płynu w chłodnicy?
Takty
REKLAMA
Takty silnika Wankla są podobne do suwów w każdym innym silniku spalinowym czterosuwowym. W pierwszej fazie tłok zasysa do cylindra mieszankę paliwowo powietrzną. Ten takt nazywany jest dolotem. Obracając się tłok przepycha mieszankę dalej jednocześnie sprężając ją, gdyż jego kształt powoduje zmniejszenie komory podczas ruchu. Ten takt nazywa się sprężaniem.
Potem następuje zapłon, który powoduje obrócenie się tłoka i takt ten nazywany jest pracą. Obracając się dalej, tłok powoduje wypchnięcie spalin z cylindra, a ten takt nazywany jest wylotem.
Zobacz również: Jak często wymieniać filtry?
REKLAMA
REKLAMA