REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co zwrócić uwagę wybierając fotelik dla dziecka?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dota Szymborska
fotelik
fotelik

REKLAMA

REKLAMA

By zapewnić dziecku bezpieczeństwo, trzeba je przewozić w foteliku dobranym do jego wieku i wagi. Tylko wtedy maluszek będzie bezpieczny w aucie.

Przerażające są wyniki badań OBOP, z których wynika, że jedynie połowa rodziców dba o bezpieczeństwo swoich dzieci, przewożąc je w specjalnych fotelikach. Druga połowa lekceważy bezpieczeństwo maluszków, dorośli ignorują zalecenia, wolą zapłacić jeden mandat niż wydawać pieniądze na fotelik, który w czasie wypadku może uratować dziecku życie. Rodzice często pozwalają dzieciom siedzieć na tylnej kanapie auta bez żadnego zabezpieczenia, czasem kładą najmniejsze dzieci w wózkowej gondolce, innym razem trzymają malucha na swoich kolanach.

REKLAMA

Zobacz również: Jak ciężarna powinna zapinać pasy bezpieczeństwa?

Nie zdają sobie sprawy, że maluch, który nie podróżuje w foteliku ma małe szanse by przeżyć nawet niezbyt poważny wypadek. By to sobie lepiej wyobrazić pomyślmy, że w czasie wypadku, gdy auto jedzie z prędkością około 50 km na godzinę to skutek wypadku dla malucha może być podobny jak upadek z wysokości 10m! Dodatkowo niezabezpieczony pasami maluszek w czasie zderzenia leci jakby był wystrzelony z katapulty, nagle z tylnego siedzenia „przelatuje“ przez przednią szybę.

Czym kierować się przy wyborze fotelika?

Pamiętajmy, że aż do 12 roku życia dziecko, nieprzekraczające wzrostem 150 cm, powinno być przewożone w foteliku. Jak wybierać? Po pierwsze należy dobrać fotelik do masy ciała dziecka. Jeżeli maluch waży do 13kg warto kupić kołyskę, nosidełko dla niemowląt, kolejny rozmiar to fotelik dla małego dziecka (o wadze od 9 do 18 kg), następny większy fotelik to taki dla przedszkolaka, czyli dla malucha o wadze od 15 do 25 kg, wreszcie dla starszego (i cięższego dziecka) kupujemy podwyższenie, podstawkę i zapinamy normalnym „dorosłym“ pasem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane foteliki

Po drugie; nie można kupować używanych fotelików, które posiadają jakiekolwiek znamiona uczestnictwa w wypadku. Fotelik to taka kapsuła bezpieczeństwa, w której będziemy przewozić malca, czy chcielibyśmy kupić nieotwierający się spadochron? Podobnie z fotelikiem, jeżeli decydujemy się na zakup używanego, to przyjrzyjmy się mu bardzo dokładnie, czy w żadnym z miejsc nie jest uszkodzona styropianowa czy piankowa wyściółka. Przyjrzyjmy się starannie czy w miejscach, gdzie przewleka się pas bezpieczeństwa, fotelik nie ma uszkodzeń, niestety nie zawsze można liczyć na uczciwość sprzedającego, dlatego samo pytanie czy fotelik jest bezwypadkowy nie wystarczy. Niestety wielu rodziców kupuje foteliki po to by uniknąć mandatu a nie po to by zapewnić maluszkowi bezpieczeństwo. To bezsensowne zachowanie nie prowadzi do niczego dobrego!

Zobacz również: ISOFIX - co to jest?

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Wybierając fotelik kierujmy się wynikami testów przeprowadzanych przez producentów, sprawdźmy oznaczenia. Dużo ważniejsze jest bezpieczeństwo niż wygląd fotelika. Nie zawsze najładniejszy model oznacza, najlepszy, czasem nie najlepiej prezentujący się model ma najwięcej zalet. Pamiętajmy, że nie wystarczy kupić fotelik, trzeba w nim prawidłowo przypinać dziecko! W czasie nawet najkrótszych przejazdów!

Nigdy nie kupuj używanego fotelika, który nosi oznaki uczestnictwa w wypadku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA