REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co zwrócić uwagę wybierając fotelik dla dziecka?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dota Szymborska
etyczka nowych technologii, ekspertka, wykładowczyni i adiunktka na Uniwersytecie WSB Merito Warszawa
fotelik
fotelik

REKLAMA

REKLAMA

By zapewnić dziecku bezpieczeństwo, trzeba je przewozić w foteliku dobranym do jego wieku i wagi. Tylko wtedy maluszek będzie bezpieczny w aucie.

Przerażające są wyniki badań OBOP, z których wynika, że jedynie połowa rodziców dba o bezpieczeństwo swoich dzieci, przewożąc je w specjalnych fotelikach. Druga połowa lekceważy bezpieczeństwo maluszków, dorośli ignorują zalecenia, wolą zapłacić jeden mandat niż wydawać pieniądze na fotelik, który w czasie wypadku może uratować dziecku życie. Rodzice często pozwalają dzieciom siedzieć na tylnej kanapie auta bez żadnego zabezpieczenia, czasem kładą najmniejsze dzieci w wózkowej gondolce, innym razem trzymają malucha na swoich kolanach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak ciężarna powinna zapinać pasy bezpieczeństwa?

Nie zdają sobie sprawy, że maluch, który nie podróżuje w foteliku ma małe szanse by przeżyć nawet niezbyt poważny wypadek. By to sobie lepiej wyobrazić pomyślmy, że w czasie wypadku, gdy auto jedzie z prędkością około 50 km na godzinę to skutek wypadku dla malucha może być podobny jak upadek z wysokości 10m! Dodatkowo niezabezpieczony pasami maluszek w czasie zderzenia leci jakby był wystrzelony z katapulty, nagle z tylnego siedzenia „przelatuje“ przez przednią szybę.

Czym kierować się przy wyborze fotelika?

REKLAMA

Pamiętajmy, że aż do 12 roku życia dziecko, nieprzekraczające wzrostem 150 cm, powinno być przewożone w foteliku. Jak wybierać? Po pierwsze należy dobrać fotelik do masy ciała dziecka. Jeżeli maluch waży do 13kg warto kupić kołyskę, nosidełko dla niemowląt, kolejny rozmiar to fotelik dla małego dziecka (o wadze od 9 do 18 kg), następny większy fotelik to taki dla przedszkolaka, czyli dla malucha o wadze od 15 do 25 kg, wreszcie dla starszego (i cięższego dziecka) kupujemy podwyższenie, podstawkę i zapinamy normalnym „dorosłym“ pasem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane foteliki

Po drugie; nie można kupować używanych fotelików, które posiadają jakiekolwiek znamiona uczestnictwa w wypadku. Fotelik to taka kapsuła bezpieczeństwa, w której będziemy przewozić malca, czy chcielibyśmy kupić nieotwierający się spadochron? Podobnie z fotelikiem, jeżeli decydujemy się na zakup używanego, to przyjrzyjmy się mu bardzo dokładnie, czy w żadnym z miejsc nie jest uszkodzona styropianowa czy piankowa wyściółka. Przyjrzyjmy się starannie czy w miejscach, gdzie przewleka się pas bezpieczeństwa, fotelik nie ma uszkodzeń, niestety nie zawsze można liczyć na uczciwość sprzedającego, dlatego samo pytanie czy fotelik jest bezwypadkowy nie wystarczy. Niestety wielu rodziców kupuje foteliki po to by uniknąć mandatu a nie po to by zapewnić maluszkowi bezpieczeństwo. To bezsensowne zachowanie nie prowadzi do niczego dobrego!

Zobacz również: ISOFIX - co to jest?

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Wybierając fotelik kierujmy się wynikami testów przeprowadzanych przez producentów, sprawdźmy oznaczenia. Dużo ważniejsze jest bezpieczeństwo niż wygląd fotelika. Nie zawsze najładniejszy model oznacza, najlepszy, czasem nie najlepiej prezentujący się model ma najwięcej zalet. Pamiętajmy, że nie wystarczy kupić fotelik, trzeba w nim prawidłowo przypinać dziecko! W czasie nawet najkrótszych przejazdów!

Nigdy nie kupuj używanego fotelika, który nosi oznaki uczestnictwa w wypadku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA