REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co zwrócić uwagę wybierając fotelik dla dziecka?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dota Szymborska
fotelik
fotelik

REKLAMA

REKLAMA

By zapewnić dziecku bezpieczeństwo, trzeba je przewozić w foteliku dobranym do jego wieku i wagi. Tylko wtedy maluszek będzie bezpieczny w aucie.

Przerażające są wyniki badań OBOP, z których wynika, że jedynie połowa rodziców dba o bezpieczeństwo swoich dzieci, przewożąc je w specjalnych fotelikach. Druga połowa lekceważy bezpieczeństwo maluszków, dorośli ignorują zalecenia, wolą zapłacić jeden mandat niż wydawać pieniądze na fotelik, który w czasie wypadku może uratować dziecku życie. Rodzice często pozwalają dzieciom siedzieć na tylnej kanapie auta bez żadnego zabezpieczenia, czasem kładą najmniejsze dzieci w wózkowej gondolce, innym razem trzymają malucha na swoich kolanach.

REKLAMA

Zobacz również: Jak ciężarna powinna zapinać pasy bezpieczeństwa?

Nie zdają sobie sprawy, że maluch, który nie podróżuje w foteliku ma małe szanse by przeżyć nawet niezbyt poważny wypadek. By to sobie lepiej wyobrazić pomyślmy, że w czasie wypadku, gdy auto jedzie z prędkością około 50 km na godzinę to skutek wypadku dla malucha może być podobny jak upadek z wysokości 10m! Dodatkowo niezabezpieczony pasami maluszek w czasie zderzenia leci jakby był wystrzelony z katapulty, nagle z tylnego siedzenia „przelatuje“ przez przednią szybę.

Czym kierować się przy wyborze fotelika?

Pamiętajmy, że aż do 12 roku życia dziecko, nieprzekraczające wzrostem 150 cm, powinno być przewożone w foteliku. Jak wybierać? Po pierwsze należy dobrać fotelik do masy ciała dziecka. Jeżeli maluch waży do 13kg warto kupić kołyskę, nosidełko dla niemowląt, kolejny rozmiar to fotelik dla małego dziecka (o wadze od 9 do 18 kg), następny większy fotelik to taki dla przedszkolaka, czyli dla malucha o wadze od 15 do 25 kg, wreszcie dla starszego (i cięższego dziecka) kupujemy podwyższenie, podstawkę i zapinamy normalnym „dorosłym“ pasem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane foteliki

Po drugie; nie można kupować używanych fotelików, które posiadają jakiekolwiek znamiona uczestnictwa w wypadku. Fotelik to taka kapsuła bezpieczeństwa, w której będziemy przewozić malca, czy chcielibyśmy kupić nieotwierający się spadochron? Podobnie z fotelikiem, jeżeli decydujemy się na zakup używanego, to przyjrzyjmy się mu bardzo dokładnie, czy w żadnym z miejsc nie jest uszkodzona styropianowa czy piankowa wyściółka. Przyjrzyjmy się starannie czy w miejscach, gdzie przewleka się pas bezpieczeństwa, fotelik nie ma uszkodzeń, niestety nie zawsze można liczyć na uczciwość sprzedającego, dlatego samo pytanie czy fotelik jest bezwypadkowy nie wystarczy. Niestety wielu rodziców kupuje foteliki po to by uniknąć mandatu a nie po to by zapewnić maluszkowi bezpieczeństwo. To bezsensowne zachowanie nie prowadzi do niczego dobrego!

Zobacz również: ISOFIX - co to jest?

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Wybierając fotelik kierujmy się wynikami testów przeprowadzanych przez producentów, sprawdźmy oznaczenia. Dużo ważniejsze jest bezpieczeństwo niż wygląd fotelika. Nie zawsze najładniejszy model oznacza, najlepszy, czasem nie najlepiej prezentujący się model ma najwięcej zalet. Pamiętajmy, że nie wystarczy kupić fotelik, trzeba w nim prawidłowo przypinać dziecko! W czasie nawet najkrótszych przejazdów!

Nigdy nie kupuj używanego fotelika, który nosi oznaki uczestnictwa w wypadku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA