REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktywne systemy bezpieczeństwa stosowane w wyścigowych samochodach Audi

Audi R18 e-tron korzysta w rozwiązań opracowanych także dla pojazdów cywilnych.
Audi R18 e-tron korzysta w rozwiązań opracowanych także dla pojazdów cywilnych.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

22 czerwca rozpocznie się jubileuszowy, 90-ty wyścig w Le Mans. Z tego powodu firma Audi przedstawia rozwiązania dotyczące aktywnego bezpieczeństwa zastosowane w wyścigowym samochodzie Audi R18 e-tron. quattro .

Aktywne systemy bezpieczeństwa stosowane w cywilnych samochodach Audi

Asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist ułatwia zmianę pasa ruchu, system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense pozwala uniknąć wypadków, asystent jazdy nocą rozpoznaje pieszych. To tylko kilka przykładów systemów, które klienci Audi bardzo sobie cenią w codziennej eksploatacji pojazdu.

REKLAMA

Zobacz też: Wyniki testów Euro NCAP - ile są warte?

Aktywne systemy bezpieczeństwa stosowane w wyścigowych samochodach Audi (wyścig w Le Mans)

Nie wszystkie z tych rozwiązań nadają się jednak do zastosowania w sportach motorowych. Od kierowców wyścigowych oczekuje się bowiem, że udowodnią swoje predyspozycje za sterami bolidów i nie zrzucą wszystkich zadań na barki elektronicznych układów. Mimo to, systemy wsparcia stosowane przez Audi w produkcji seryjnej w samochodach wyścigowych, mają ze sobą wiele wspólnego:

Zaawansowane reflektory LED

- Od roku 2006, Audi zwiększyło zasięg świateł swoich samochodów LMP o 85 procent. Dzięki temu, podczas nocnej jazdy w Le Mans, kierowcy mogą korzystać z przewagi, jaką daje ponad 800-metrowy zasięg reflektorów. Każdy z nich składa się z ośmiu zespołów diod. Stosowana w nich technika matrix beam polega na podziale diodowych świateł drogowych na wiele pojedynczych segmentów. Ta sama zasada zastosowana w pojazdach seryjnych pozwala osiągnąć efekt jazdy na światłach drogowych, bez oślepiania kierowców jadących z przeciwka.

Zobacz też: Nowoczesne systemy bezpieczeństwa -Mazda6 i-ACTIVSENSE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W samochodach wyścigowych, Audi wykorzystuje przewagę matrix beam do specjalnego doświetlenia zakrętów. Diody oświetlające zewnętrzną stronę zakrętu świecą z mniejszą mocą, a te po wewnętrznej stronie, zdecydowanie jaśniej. Kierowca odczuwa wyraźnie większy komfort – droga w zasięgu pola widzenia jest lepiej doświetlona.

Cyfrowe lusterko wsteczne

- Audi R18 e-tron quattro wyposażono też w cyfrowe lusterko wsteczne. Tylna część zamkniętego nadwozia typu monocoque nie ma szyby od strony zamontowanego z tyłu silnika. Nie można więc zamontować tradycyjnego lusterka wstecznego. Dlatego na dachu zainstalowano niewielkich rozmiarów kamerę, która monitoruje przestrzeń za pojazdem w promieniu 60 stopni. Sygnał z kamery przekazywany jest do monitora AMOLED w kokpicie. Skrót AMOLED, tj. Active Matrix Organic Light Emitting Diode, oznacza ulepszoną wersję diody elektroluminescencyjnej, czyli diodę z aktywną matrycą emitującą światło organiczne. W porównaniu do wyświetlacza ciekłokrystalicznego, monitor o przekątnej 6,8 cala, składający się z 600 tys. pikseli, ma dziesięć razy lepszy kontrast, przy zużyciu energii mniejszym o 30 procent. System przynosi szereg korzyści podczas wyścigów. Monitor jest odporny na wibracje, a tradycyjne lusterko – nie. Znika też problem martwego punktu. Podczas wyprzedzania, kierowcy mogą z większą pewnością decydować, kiedy możliwa będzie zmiana toru. W pojedynku na trasie można ocenić, czy przeciwnik zaatakuje z lewej, czy z prawej strony. Obecnie, Audi testuje nowe lusterko cyfrowe w modelu R8 e-tron i ocenia, że system ma potencjał, by w przyszłości używać go w regularnym ruchu drogowym.


Zobacz też: Alergia - wpływ na jazdę samochodem

Sterowanie funkcjami bolidu z kierownicy

- Dzięki dodatkowym funkcjom sterowanym z kierownicy, staje się ona – zgodnie ze strategią stosowaną współcześnie w sporcie motorowym – ważnym elementem wsparcia. Na froncie koła kierownicy umieszczono 13 przycisków. Za ich pomocą można np. regulować rozkład sił hamowania, kontrolować trakcję, łączność radiową, dostawę napojów, rozrusznik i funkcjonowanie systemów elektronicznych. Do tego dochodzi pięć obrotomierzy, przy pomocy których kierowca jest w stanie regulować charakterystykę pracy silnika i kontrolować poślizg kół. Główny element pola widzenia kierowcy stanowi cyfrowy wskaźnik informujący o czasach przejazdu poszczególnych rund, czasach spędzonych w poszczególnych sektorach danego odcinka, różnicach pomiędzy czasami przejazdu wcześniejszych okrążeń czy też
o ciśnieniu w oponach. Uzupełnieniem wskaźnika są funkcje alarmu. Dzięki łączności radiowej, kierowca może błyskawicznie wymieniać istotne informacje z zespołem w boksie, np. dotyczące decyzji taktycznych. Może zatem szybko reagować i np. w przypadku pogarszającej się przyczepności kół, używając odpowiednich przycisków na kierownicy, wpłynąć na zachowanie pojazdu. Kierownica z której sterować można rozmaitymi funkcjami od dawna już ułatwia codzienne życie kierowcom seryjnych samochodów marki Audi.


Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

„Nasi kierowcy tak bardzo cenią sobie ciągłe udoskonalenia techniczne, że nie chcą już rezygnować z systemów wsparcia“ – wyjaśnia szef Audi Motorsport dr Wolfgang Ullrich. „Stanowią one niepodważalny wkład w zapewnienie aktywnego bezpieczeństwa. A że Le Mans stało się sprintem, systemy pomagają w walce o każdą sekundę.“

Źródło: materiały prasowe Audi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA