REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym - zmiany w OC

Subskrybuj nas na Youtube
Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym. Fot. Fotolia
Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od pierwszego kwietnia 2015 r. zacznie obowiązywać zasada bezpośredniej likwidacji szkód w przypadku ubezpieczenia OC. Oznacza to, że naprawę strat poszkodowanemu w przypadku kolizji lub wypadku będzie wypłacał zakład ubezpieczeń, w którym poszkodowany a nie sprawca ma wykupione ubezpieczenie OC. Co to zmieni?

Bezpośrednia likwidacja szkód w Europie działa od dawna

Od 1 kwietnia ruszy system bezpośredniej likwidacja szkód (BLS), dzięki któremu ustaleniem wysokości szkody i wypłatą odszkodowania zajmować się będzie ubezpieczyciel poszkodowanego - poinformował prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń Jan Grzegorz Prądzyński.

REKLAMA

W poniedziałek osiem firm ubezpieczeniowych podpisało umowę, zobowiązując się do wprowadzenie BLS.

Bezpośrednia likwidacja szkód to system, umożliwiający naprawę auta lub uzyskanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela OC, a nie jak dotąd u ubezpieczyciela sprawcy szkody. BLS funkcjonuje w Europie od kilkudziesięciu lat, m.in. we Francji, Belgii, Hiszpanii czy Włoszech.

Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem bez polisy OC

Szkoda z OC od własnego ubezpieczyciela

REKLAMA

W praktyce BLS wyglądać będzie tak, że ustaleniem wysokości szkody i wypłatą odszkodowania zajmować się będzie ubezpieczyciel poszkodowanego. Po wypłacie odszkodowania, już bez angażowania klienta, następować będzie rozliczenie szkody pomiędzy zakładem ubezpieczeń poszkodowanego i zakładem ubezpieczeń sprawcy. Jak zapewnili na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele firmy ubezpieczeniowych, system BLS nie spowoduje ani wzrostu, ani spadku cen.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Dotychczas było tak, że ubezpieczenie OC było ubezpieczeniem nie dla kupującego je klienta, tylko jako ewentualne ubezpieczenie dla kogoś, komu klient wyrządziłby szkodę. W systemie BLS ta relacja odwraca się o 180 stopni, czyli kupuję ubezpieczenie OC i mogę zlikwidować szkodę u swojego ubezpieczyciela. Wierzymy, że wtedy nie tylko kryterium ceny będzie ważne dla klientów, ale również bardzo ważna stanie się jakość obsługi ubezpieczonych" - powiedział przewodniczący Komisji ds. Likwidacji Szkód Polskiej Izby Ubezpieczeń Rafał Stankiewicz.

Do przygotowanego w Polskiej Izbie Ubezpieczeń systemu BLS przystąpiły następujące firmy: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, UNIQA, Warta, Aviva, Liberty Ubezpieczenia, Gothaer. Łącznie ubezpieczyciele ci reprezentują 68 proc. rynku OC.

Zobacz też: Auto z kratką a kara za brak OC

REKLAMA

"Trudno powiedzieć, kiedy wszystkie firmy ubezpieczeniowe przystąpią do porozumienia, ale z drugiej strony wiemy, że wszyscy są zainteresowani wprowadzeniem tego systemu. Są pewne ograniczenie operacyjne w firmach, np. dostosowanie systemu komputerowego do obsługi finansowej BLS, które powodują, że nie wszyscy mogą w tym samym momencie przystąpić do system" - dodał Stankiewicz.

BLS zacznie funkcjonować od 1 kwietnia br. - najpierw jako miesięczny pilotaż. Do BLS nie będą kwalifikować się np.: szkody osobowe, szkody, które wystąpiły poza Polską, szkody o wartości powyżej 30 tys. zł. Jak wyjaśnił Prądzyński, szkody o wartości do 30 tys. zł stanowią blisko 98 proc. szkód obsługiwanych przez ubezpieczycieli. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA