REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co należy sprawdzić przed wyjazdem na narty?

Piotr Czerniakowski
Lepiej poświęcić swojemu autu trochę czasu przed wyjazdem, niż później borykać się z problemami. Fot. Fotolia
Lepiej poświęcić swojemu autu trochę czasu przed wyjazdem, niż później borykać się z problemami. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliża się zima, a co za tym idzie – sezon narciarski. Tak jak przed każdym wyjazdem na wakacje, tak i przed wyjazdem na narty należy sprawdzić to i owo w naszym aucie. W poradniku podpowiadamy, jak zrobić to solidnie i fachowo.

Olej silnikowy. Niby każdy to wie, ale nie każdy pamięta. Warto sprawdzić, za ile kilometrów olej powinien być wymieniony. Nie zaszkodzi także samodzielnie sprawdzić poziom oleju, zaglądając pod maskę. Pamiętajmy, że zużyty olej utrudnia rozruch silnika, a ponadto ma gorsze właściwości chroniące silnik przed zużyciem. Dzieje się tak szczególnie w okresie zimowym.

REKLAMA

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Czechy

Chłodzenie: Przede wszystkim sprawdzamy poziom płynu chłodniczego. Nie polecamy dolewać wody do układu chłodzenia. Dolewanie koncentratu ‘na oko’ też nie jest odpowiednim rozwiązaniem. Przed uzupełnieniem powinniśmy zatem sprawdzić zawartość składników w płynie chłodniczym. Możemy to zrobić jedynie u specjalisty, w warsztacie. Należy również sprawdzić stan wszystkich przewodów - te, na których widać wyraźne pęknięcia, lepiej od razu wymienić.

Zobacz też: Jak przewieźć narty samochodem?

Akumulator: Sprawny akumulator w samochodzie jest niezbędny cały rok, jednak w zimie pojemność ogniw zwykłego akumulatora zmniejsza się pod wpływem niskiej temperatury nawet o połowę. Powinno się zatem zmierzyć czas samorozładowywania oraz gęstość elektrolitu dotychczasowego akumulatora. Sprawdźmy też, czy w naszym samochodzie nie mamy problemu z wysokim poborem prądu na postoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Włochy

Hamulce: Po zwolnieniu pedału hamulca i dźwigni ręcznego każde z kół musi się dać swobodnie obracać. Jeśli nie mamy podnośnika, można to sprawdzić na wzniesieniu. Zaraz po zwolnieniu hamulca auto powinno zacząć się toczyć. Jeśli przegląd hamulców dokonywany był w czasie dłuższym niż 6 miesięcy trzeba też sprawdzić w jakim stanie są okładziny cierne, tarcze i bębny. Tutaj może się przydać pomoc mechanika.

Zobacz też: Samochodem na narty: Słowacja

Opony: Na powierzchni opon nie może być śladów żadnych uszkodzeń mechanicznych. Bieżnik powinien być równomiernie zużyty, a jego wysokość to co najmniej 3 milimetry. Ciśnienie w ogumieniu korygujemy do wartości zalecanych przez producenta (na drzwiach kierowcy znajdziemy nalepkę informacyjną). O tej czynności trzeba stale pamiętać. Dobrze byłoby również skontrolować stan wyważenia kół. Pamiętajmy o przepisach w krajach do których jedziemy ! Nie dość, że przepisy mogą wręcz nakazywać używanie opon zimowych, to mogą być inne wytyczne, co do stanu bieżnika.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Francja

Światła: Sprawdzamy działanie kierunkowskazów, świateł STOP, przeciwmgielnych i głównych reflektorów. W tych ostatnich ważne jest prawidłowe ustawienie. Sprawdzić też należy, jak się zachowuje układ odpowiedzialny za zmianę położenia głównych świateł w zależności od wybranego stopnia regulacji. Jeśli odpowiednio przygotujemy auto do dłuższej trasy, zminimalizujemy ryzyko przykrych niespodzianek i awarii w drodze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA