REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co należy sprawdzić przed wyjazdem na narty?

Piotr Czerniakowski
Lepiej poświęcić swojemu autu trochę czasu przed wyjazdem, niż później borykać się z problemami. Fot. Fotolia
Lepiej poświęcić swojemu autu trochę czasu przed wyjazdem, niż później borykać się z problemami. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliża się zima, a co za tym idzie – sezon narciarski. Tak jak przed każdym wyjazdem na wakacje, tak i przed wyjazdem na narty należy sprawdzić to i owo w naszym aucie. W poradniku podpowiadamy, jak zrobić to solidnie i fachowo.

Olej silnikowy. Niby każdy to wie, ale nie każdy pamięta. Warto sprawdzić, za ile kilometrów olej powinien być wymieniony. Nie zaszkodzi także samodzielnie sprawdzić poziom oleju, zaglądając pod maskę. Pamiętajmy, że zużyty olej utrudnia rozruch silnika, a ponadto ma gorsze właściwości chroniące silnik przed zużyciem. Dzieje się tak szczególnie w okresie zimowym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Czechy

Chłodzenie: Przede wszystkim sprawdzamy poziom płynu chłodniczego. Nie polecamy dolewać wody do układu chłodzenia. Dolewanie koncentratu ‘na oko’ też nie jest odpowiednim rozwiązaniem. Przed uzupełnieniem powinniśmy zatem sprawdzić zawartość składników w płynie chłodniczym. Możemy to zrobić jedynie u specjalisty, w warsztacie. Należy również sprawdzić stan wszystkich przewodów - te, na których widać wyraźne pęknięcia, lepiej od razu wymienić.

Zobacz też: Jak przewieźć narty samochodem?

REKLAMA

Akumulator: Sprawny akumulator w samochodzie jest niezbędny cały rok, jednak w zimie pojemność ogniw zwykłego akumulatora zmniejsza się pod wpływem niskiej temperatury nawet o połowę. Powinno się zatem zmierzyć czas samorozładowywania oraz gęstość elektrolitu dotychczasowego akumulatora. Sprawdźmy też, czy w naszym samochodzie nie mamy problemu z wysokim poborem prądu na postoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Włochy

Hamulce: Po zwolnieniu pedału hamulca i dźwigni ręcznego każde z kół musi się dać swobodnie obracać. Jeśli nie mamy podnośnika, można to sprawdzić na wzniesieniu. Zaraz po zwolnieniu hamulca auto powinno zacząć się toczyć. Jeśli przegląd hamulców dokonywany był w czasie dłuższym niż 6 miesięcy trzeba też sprawdzić w jakim stanie są okładziny cierne, tarcze i bębny. Tutaj może się przydać pomoc mechanika.

Zobacz też: Samochodem na narty: Słowacja

Opony: Na powierzchni opon nie może być śladów żadnych uszkodzeń mechanicznych. Bieżnik powinien być równomiernie zużyty, a jego wysokość to co najmniej 3 milimetry. Ciśnienie w ogumieniu korygujemy do wartości zalecanych przez producenta (na drzwiach kierowcy znajdziemy nalepkę informacyjną). O tej czynności trzeba stale pamiętać. Dobrze byłoby również skontrolować stan wyważenia kół. Pamiętajmy o przepisach w krajach do których jedziemy ! Nie dość, że przepisy mogą wręcz nakazywać używanie opon zimowych, to mogą być inne wytyczne, co do stanu bieżnika.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Francja

Światła: Sprawdzamy działanie kierunkowskazów, świateł STOP, przeciwmgielnych i głównych reflektorów. W tych ostatnich ważne jest prawidłowe ustawienie. Sprawdzić też należy, jak się zachowuje układ odpowiedzialny za zmianę położenia głównych świateł w zależności od wybranego stopnia regulacji. Jeśli odpowiednio przygotujemy auto do dłuższej trasy, zminimalizujemy ryzyko przykrych niespodzianek i awarii w drodze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA