REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Choroba lokomocyjna: jak sobie poradzić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Choroba lokomocyjna daje o sobie znać nie tylko podczas jazdy samochodem. Skutki choroby lokomocyjnej odczuwalne są także na pokładzie statku i samolotu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Choroba lokomocyjna daje o sobie znać nie tylko podczas jazdy samochodem. Skutki choroby lokomocyjnej odczuwalne są także na pokładzie statku i samolotu. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Nie dla wszystkich podróż samochodem to miłe przeżycie. Dla części z podróżnych jazda samochodem kojarzy się tylko z nudnościami czy zawrotami głowy. Choroba lokomocyjna daje o sobie znać nie tylko podczas jazdy samochodem. Skutki choroby lokomocyjnej odczuwalne są także na pokładzie statku i samolotu.

Ludzie cierpiący na chorobę lokomocyjną odczuwają jej objawy w okolicznościach szybkiej jazdy samochodem. Nie tylko trzymanie nogi na gazie sprzyja rozwojowi objawów tej choroby. Nasilają się one wraz z jazdą po nierównej powierzchni, z dużą różnicą poziomów, wieloma zakrętami czy serpentynami. Ponadto spadek bądź wzrost objawów ma związek z gwałtownym przyspieszaniem i hamowaniem.

REKLAMA

Dyskomfort odczuwany na skutek choroby lokomocyjnej rośnie wraz ze wzrostem odczuwania woni spalin oraz smarów. Skutki choroby lokomocyjnej daje się odczuć również na morzu. Kołysanie statku, wodolotu czy jachtu, w wyniku zmieniającej się ciągle fali, jest wynikiem choroby morskiej.

Przyczyny choroby lokomocyjnej

Chorobie lokomocyjnej winny jest błędnik, który nie nadąża z przekazywaniem informacji. Powodem choroby lokomocyjnej jest konflikt pomiędzy zmysłem wzroku a zmysłem równowagi. Wówczas organizm nie nadąża z powiązaniem sprzecznych sygnałów płynących od różnych zmysłów.

Do najczęściej występujących objawów choroby lokomocyjnej należą: ból i zawroty głowy, bladość, nudności i wymioty oraz wzmożona potliwość.

Zobacz również: Jak pokonać chorobę lokomocyjną? Ekspert radzi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Objawy choroby lokomocyjnej możemy łagodzić, siadając przodem do kierunku jazdy bądź zajmując miejsce z przodu przy fotelu kierowcy. W tym przypadku będziemy widzieć wzniesienia i zakręty. Pamiętajmy o zajmowaniu miejsca, czy to w autobusie, czy w samochodzie, jak najdalej od osi kół. Jest to punkt newralgiczny, jeśli chodzi o częstotliwość wstrząsów podczas podróży.

Podczas lotu samolotem należy wybierać miejsce w okolicy skrzydeł, najlepiej po prawej stronie pokładu. Na statku powinno się siadać jak najbliżej środka pokładu. Ograniczeniu objawów choroby lokomocyjnej sprzyja wybór przedziału dla niepalących w pociągu. Największy komfort odczujemy zajmując miejsce przy oknie.

Jeżeli zaczniemy odczuwać skutki choroby lokomocyjnej, to zastosujmy się do poniższych porad.Po pierwsze, patrzmy na horyzont. Będzie stanowił stabilny punkt krajobrazu. Unikajmy obserwacji migających drzew, słupów oraz innych znajdujących się blisko obiektów. Należy przybrać pozycję półleżącą ze stabilnym podparciem głowy. Ważny jest dopływ świeżego powietrza, o ile jest to w danym momencie możliwe.

Zobacz również: Co grozi za niefachowo udzieloną pierwszą pomoc?

Jeżeli cierpimy na chorobę lokomocyjną to podczas podróży nie pracujmy z laptopem, ponieważ czytanie może zaostrzyć przykre doznania. Warto zaopatrzyć się w cukierki imbirowe, gdyż imbir ma działanie przeciwwymiotne. Przed wyjazdem nie należy jeść ciężkostrawnych posiłków oraz pić napojów gazowanych. Bezwzględnie należy pamiętać o zażyciu środka przeciwdziałającego chorobie lokomocyjnej. Najbardziej rozpowszechnionym lekiem jest Aviomarin.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA