REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie przepisy drogowe obowiązują w Liechtensteinie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Liechtenstein to malutkie, lecz bardzo bogate państwo. fot. Lamborghini Miura
Liechtenstein to malutkie, lecz bardzo bogate państwo. fot. Lamborghini Miura

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy odwiedzamy Szwajcarię możemy wybrać się samochodem do księstwa Liechtenstein, który dzieli od niektórych miast szwajcarskich zaledwie kilkadziesiąt minut drogi. Warto poznać przed tym panujące tam zwyczaje i przepisy drogowe, aby uniknąć trudności w podróżowaniu.

Aby poruszać się po drogach w Liechtensteinie nie trzeba mieć międzynarodowego prawa jazdy. Jeśli ktoś planuje pozostać tam dłużej, niż rok to należy wówczas wyrobić sobie szwajcarskiej prawo jazdy. Jeśli chodzi o znaki drogowe to są one analogiczne do znaków w innych krajach. Większość dróg jest krętych i wąskich, więc poruszając się nimi należy zachować szczególna ostrożność. Kraj pokryty jest dużą siatka tuneli, umiejscowionych pod przełęczami. Można przez nie przejeżdżać za uiszczeniem opłaty. Inną możliwością jest skorzystanie z platformy kolejowej. Zimą bezwzględnie wymaga się jazdy na oponach zimowych.

REKLAMA

Jak dojechać do Liechtensteinu

Kierowcy mają ze Szwajcarii kilka możliwości dojazdu do Liechtensteinu. Jedną z nich jest przejazd autostradą A13 z St. Gallen. Czas podróży wynosi zaledwie 45 minut. Drugą z możliwości jest przejazd autostradą A3 do Sargans, a następnie udanie się na miejsce autostradą A13. Z Innsbrucku możemy przedostać się na miejsce autostradą A12, S16 a potem na A14. Dojazd zajmuje ok. dwie i pół godziny.

Zobacz również: Co to jest zasada LKM i jak ją stosować?

Podstawowe przepisy

REKLAMA

Na autostradach możemy jechać z dozwoloną prędkością 120 km/ h, na drogach szybkiego ruchu natomiast ograniczenie jest do 100 km/h, na drogach krajowych maksymalna prędkość to 80 km/h, zaś w terenie zabudowanym ograniczenie to wynosi natomiast 50 km/h. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 promili. Rozmawianie przez telefon komórkowy podczas jazdy jest zabronione. Wyjątek stanowi zestaw głośnomówiący. Autostrady w tym kraju są oznakowane zielonymi znakami.

Korzystanie z autostrad w Liechtensteinie jest  bezpłatne. Jednak musimy uważać, żeby nie przekroczyć granicy szwajcarskiej, w której musimy uiszczać opłaty za przejazd w postaci winietek. Wyprzedzanie z prawej strony jest surowo zabronione. Pierwszeństwo mają pojazdy nadjeżdżające z prawej strony. Wyjątkiem jest znak drogowy, który mówi inaczej. Obowiązkowe jest jeżdżenie w zapiętych pasach bezpieczeństwa. Ten nakaz dotyczy wszystkich pasażerów. Dzieci poniżej 7 roku życia muszą być przewożone w specjalnych fotelikach. Natomiast te w wieku od 7-12 lat muszą być przypięte pasami bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Zanim wyruszysz w długą trasę - poradnik

Liechtenstein tak, jak Szwajcaria zakazuje używania antyradarów. Karą za nieprzestrzeganie tego przepisu jest konfiskata sprzętu i grzywna w wysokości 1000 CHF. Ceny paliwa są zbliżone do tych w Szwajcarii, ale za to niższe niż w Niemczech.

Przeszkodę stanowić może fakt, że gaz LPG nie jest w tym kraju rozpowszechniony, więc użytkownicy samochodów na gaz mogą mieć problemy z zatankowaniem. Wybierając się do Liechtensteinu zalecamy zatankowanie samochodu benzyną w celu uniknięciu problemów ze znalezieniem stacji LPG.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA