REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Norwegii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji sxc.hu
Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji - nie oznacza to jednak że w pewnym momencie nie możemy natknąć się na patrol. Co robić podczas kontroli drogowej, czego będzie wymagał od nas policjant i czy Norwegowie faktycznie tak bezwzględnie egzekwują przepisy?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Do kontroli kierowców uprawnieni są w Norwegii wszyscy funkcjonariusze policji, jednak na drogach spotkamy głównie policję drogową. Jeśli chodzi o oznaczenia mundury i wzorce zachowań,  przyjęli model skandynawski czyli radiowozy są białe z granatowymi oznaczeniami, a mundury ciemnogranatowe. Warto jednak wiedzieć, że na drogach jest też wiele samochodów nieoznakowanych a porządku pilnują też fotoradary, bramki radarowe i bramki z kamerami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwecji?

Norwegowie FAKTYCZNIE są szczególnie wrażliwi na jakiekolwiek drogowe wybryki. Polacy powinni szczególnie uważać na tzw. znaki poziome, czyli na linie i informacje wymalowane na jezdni. W Norwegii nie wolno też przejechać na żółtym świetle (wiele sygnalizatorów ma migające światło zielone, co oznacza, że nie powinniśmy już próbować przejeżdżać skrzyżowania)

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o samą procedurę kontroli to jest ona standardowa – tak jak w przypadku Niemiec, Polski, Czech czy Włoch. Nie wysiadamy z samochodu, podajemy tylko te dokumenty o które zostaniemy poproszeni. Jeśli chodzi o wyjątki, to możemy się z nimi spotkać na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Tam kontrolę przeprowadza się tylko na parkingach – w przypadku gdy zostaniemy złapani na foto lub wideoradar pomiędzy zatokami policja będzie nas eskortować do miejsca zatrzymania.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Holandii?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony dodajmy, że zatrzymania do rutynowej kontroli są stosunkowo rzadkie a jeśli już występują to głównie w okolicach portów promowych gdzie policja codziennie wyłapuje pijanych kierowców.

Co najczęściej sprawdzają policjanci?
- prawo jazdy (polskie dokumenty są ważne i obowiązujące przez pół roku)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny).
- ważny paszport lub dowód osobisty (policjanci ciągle pytają Polaków o paszport – wystarczy jednak okazać dowód)
- polisa OC i ZIELONA KARTA – WAŻNA MINIMUM 3 MIESIĄCE!

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- komplet żarówek
- kamizelka odblaskowa

Policja jest bardzo czuła na stan techniczny auta! Chodzi tu również o wszelkiego rodzaju "domorosły tuning" polegający na przerabianiu świateł na ksenonowe, lub zakładaniu otwartych wydechów.

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

W Norwegii nie funkcjonuje coś takiego jak „upomnienie” czy margines tolerancji, a poszczególne wykroczenia są zawsze odnotowywane i „wyceniane” po kolei. Pamiętajmy zatem, że jeśli policja złapie nas na wyprzedzaniu na ciągłej to zapłacimy podwójny lub nawet potrójny mandat (za przekroczenie prędkości, przekroczenie linii ciągłej i niebezpieczną jazdę). Problematyczne jest też płacenie mandatów. Obcokrajowcy muszą opłacić karę w całości nawet pod groźbą konfiskaty i licytacji pojazdu. Utrata samochodu grozi każdemu przyłapanemu na jeździe pod wpływem alkoholu.

Za bardzo poważne wykroczenia i mandat powyżej wartości auta, samochód przepada automatycznie, a kierowca może trafić na 30 dni do więzienia!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA