REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Norwegii?

Max Trela
Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji sxc.hu
Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji - nie oznacza to jednak że w pewnym momencie nie możemy natknąć się na patrol. Co robić podczas kontroli drogowej, czego będzie wymagał od nas policjant i czy Norwegowie faktycznie tak bezwzględnie egzekwują przepisy?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Do kontroli kierowców uprawnieni są w Norwegii wszyscy funkcjonariusze policji, jednak na drogach spotkamy głównie policję drogową. Jeśli chodzi o oznaczenia mundury i wzorce zachowań,  przyjęli model skandynawski czyli radiowozy są białe z granatowymi oznaczeniami, a mundury ciemnogranatowe. Warto jednak wiedzieć, że na drogach jest też wiele samochodów nieoznakowanych a porządku pilnują też fotoradary, bramki radarowe i bramki z kamerami.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwecji?

Norwegowie FAKTYCZNIE są szczególnie wrażliwi na jakiekolwiek drogowe wybryki. Polacy powinni szczególnie uważać na tzw. znaki poziome, czyli na linie i informacje wymalowane na jezdni. W Norwegii nie wolno też przejechać na żółtym świetle (wiele sygnalizatorów ma migające światło zielone, co oznacza, że nie powinniśmy już próbować przejeżdżać skrzyżowania)

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o samą procedurę kontroli to jest ona standardowa – tak jak w przypadku Niemiec, Polski, Czech czy Włoch. Nie wysiadamy z samochodu, podajemy tylko te dokumenty o które zostaniemy poproszeni. Jeśli chodzi o wyjątki, to możemy się z nimi spotkać na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Tam kontrolę przeprowadza się tylko na parkingach – w przypadku gdy zostaniemy złapani na foto lub wideoradar pomiędzy zatokami policja będzie nas eskortować do miejsca zatrzymania.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Holandii?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony dodajmy, że zatrzymania do rutynowej kontroli są stosunkowo rzadkie a jeśli już występują to głównie w okolicach portów promowych gdzie policja codziennie wyłapuje pijanych kierowców.

Co najczęściej sprawdzają policjanci?
- prawo jazdy (polskie dokumenty są ważne i obowiązujące przez pół roku)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny).
- ważny paszport lub dowód osobisty (policjanci ciągle pytają Polaków o paszport – wystarczy jednak okazać dowód)
- polisa OC i ZIELONA KARTA – WAŻNA MINIMUM 3 MIESIĄCE!

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- komplet żarówek
- kamizelka odblaskowa

Policja jest bardzo czuła na stan techniczny auta! Chodzi tu również o wszelkiego rodzaju "domorosły tuning" polegający na przerabianiu świateł na ksenonowe, lub zakładaniu otwartych wydechów.

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

W Norwegii nie funkcjonuje coś takiego jak „upomnienie” czy margines tolerancji, a poszczególne wykroczenia są zawsze odnotowywane i „wyceniane” po kolei. Pamiętajmy zatem, że jeśli policja złapie nas na wyprzedzaniu na ciągłej to zapłacimy podwójny lub nawet potrójny mandat (za przekroczenie prędkości, przekroczenie linii ciągłej i niebezpieczną jazdę). Problematyczne jest też płacenie mandatów. Obcokrajowcy muszą opłacić karę w całości nawet pod groźbą konfiskaty i licytacji pojazdu. Utrata samochodu grozi każdemu przyłapanemu na jeździe pod wpływem alkoholu.

Za bardzo poważne wykroczenia i mandat powyżej wartości auta, samochód przepada automatycznie, a kierowca może trafić na 30 dni do więzienia!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA