REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Norwegii?

Max Trela
Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji sxc.hu
Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Norwegia to państwo w którym na drogach praktycznie nie widać policji - nie oznacza to jednak że w pewnym momencie nie możemy natknąć się na patrol. Co robić podczas kontroli drogowej, czego będzie wymagał od nas policjant i czy Norwegowie faktycznie tak bezwzględnie egzekwują przepisy?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Do kontroli kierowców uprawnieni są w Norwegii wszyscy funkcjonariusze policji, jednak na drogach spotkamy głównie policję drogową. Jeśli chodzi o oznaczenia mundury i wzorce zachowań,  przyjęli model skandynawski czyli radiowozy są białe z granatowymi oznaczeniami, a mundury ciemnogranatowe. Warto jednak wiedzieć, że na drogach jest też wiele samochodów nieoznakowanych a porządku pilnują też fotoradary, bramki radarowe i bramki z kamerami.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwecji?

Norwegowie FAKTYCZNIE są szczególnie wrażliwi na jakiekolwiek drogowe wybryki. Polacy powinni szczególnie uważać na tzw. znaki poziome, czyli na linie i informacje wymalowane na jezdni. W Norwegii nie wolno też przejechać na żółtym świetle (wiele sygnalizatorów ma migające światło zielone, co oznacza, że nie powinniśmy już próbować przejeżdżać skrzyżowania)

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o samą procedurę kontroli to jest ona standardowa – tak jak w przypadku Niemiec, Polski, Czech czy Włoch. Nie wysiadamy z samochodu, podajemy tylko te dokumenty o które zostaniemy poproszeni. Jeśli chodzi o wyjątki, to możemy się z nimi spotkać na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Tam kontrolę przeprowadza się tylko na parkingach – w przypadku gdy zostaniemy złapani na foto lub wideoradar pomiędzy zatokami policja będzie nas eskortować do miejsca zatrzymania.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Holandii?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony dodajmy, że zatrzymania do rutynowej kontroli są stosunkowo rzadkie a jeśli już występują to głównie w okolicach portów promowych gdzie policja codziennie wyłapuje pijanych kierowców.

Co najczęściej sprawdzają policjanci?
- prawo jazdy (polskie dokumenty są ważne i obowiązujące przez pół roku)
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny).
- ważny paszport lub dowód osobisty (policjanci ciągle pytają Polaków o paszport – wystarczy jednak okazać dowód)
- polisa OC i ZIELONA KARTA – WAŻNA MINIMUM 3 MIESIĄCE!

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- komplet żarówek
- kamizelka odblaskowa

Policja jest bardzo czuła na stan techniczny auta! Chodzi tu również o wszelkiego rodzaju "domorosły tuning" polegający na przerabianiu świateł na ksenonowe, lub zakładaniu otwartych wydechów.

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

W Norwegii nie funkcjonuje coś takiego jak „upomnienie” czy margines tolerancji, a poszczególne wykroczenia są zawsze odnotowywane i „wyceniane” po kolei. Pamiętajmy zatem, że jeśli policja złapie nas na wyprzedzaniu na ciągłej to zapłacimy podwójny lub nawet potrójny mandat (za przekroczenie prędkości, przekroczenie linii ciągłej i niebezpieczną jazdę). Problematyczne jest też płacenie mandatów. Obcokrajowcy muszą opłacić karę w całości nawet pod groźbą konfiskaty i licytacji pojazdu. Utrata samochodu grozi każdemu przyłapanemu na jeździe pod wpływem alkoholu.

Za bardzo poważne wykroczenia i mandat powyżej wartości auta, samochód przepada automatycznie, a kierowca może trafić na 30 dni do więzienia!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA