REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się podczas kontroli drogowej na Słowacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Słowacka policja na wśród polskich kierowców nie najlepsza renomę. fot. Fotolia
Słowacka policja na wśród polskich kierowców nie najlepsza renomę. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Słowacka policja na wśród polskich kierowców nie najlepsza renomę. Czy słusznie? Jakie niespodzianki czekają na polskiego kierowcę u naszych południowych sąsiadów i jak zachować się w czasie kontroli drogowej na Słowacji? Oto kilka porad:

Kto i za co może nas zatrzymać?

Słowacja policja nie ma w Polsce dobrej prasy. Głównie dlatego, że policjanci u naszych południowych sąsiadów dokładnie wiedzą jakie przepisy obowiązują w Polsce a jakie paragrafy nasi kierowcy będą (często nieświadomie) łamać. Niestety w wielu przypadkach nieznajomość lokalnego prawa mundurowi bezwzględnie wykorzystują i zarabiają ma płatnych wyłącznie gotówką mandatach.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Holandii?

Generalnie wiele jednak zależy – podobnie jak w Polsce - od tego gdzie będziemy mieli styczność z funkcjonariuszami drogówki. W większych miastach i na głównych drogach (tych z oznaczeniem „E”) patrole pełnią funkcjonariusze z komend „wojewódzkich”, którzy zazwyczaj nie demonizują wykroczeń. Gorzej na drogach „powiatowych” gdzie spotkamy policjantów z małych komisariatów – tu podczas kontroli możemy usłyszeć różne niepotrzebne uwagi.

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wrzucamy dźwignię na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz. Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Grecji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Słowaccy policjanci mają jeszcze "stare przyzwyczajenia” i zdarza się, że proszą o wyjście z samochodu i sprawdzają dokumenty w radiowozie. Bardzo ważne jest, żeby... NIE DYSKUTOWAĆ o pieniądzach. Najmniejsze aluzje (w stylu "a ile będzie wynosił mandat płatny gotówką na miejscu") mogą zostać potraktowane jako próba przekupstwa.

Co najczęściej sprawdzają niemieccy policjanci?
- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- ważny paszport lub dowód osobisty
- OC WAZNE minimum 3 miesiące!

Zazwyczaj kontroli podlega też obowiązkowe wyposażenie pojazdu:
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
- kamizelka odblaskowa

Warto mieć też ze sobą komplet żarówek i bezpieczników. Policjanci bardzo często wieczorami polują na "jednookich". Jeśli nie zmienimy żarówki na miejscu możemy skończyć z mandatem lub policja zawróci nas z danej drogi. (Takie kontrole stanu technicznego zdarzają się najczęściej w wysokich Tatrach).

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

Jeśli chodzi o specyficzne wymagania to na Słowacji musimy pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze o wspomnianych wcześniej kamizelkach odblaskowych, które warto kupić w Polsce, bo na miejscowej stacji benzynowej mogą kosztować nawet 5 razy więcej!

Druga sprawa to wszelkiego rodzaju antyradary. Z urządzeń takich NIE WOLNO KORZYSTAĆ i jeśli zostaniemy złapani na gorącym uczynku grozi nam nawet kara pozbawienia wolności! Podobnie jest z próbami przemytu.

Najważniejsze przepisy drogowe na Słowacji - nie odbiegają od polskich:
- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,0 promila
- motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
- w przypadku prowadzenia nie swojego auta trzeba posiadać "pełnomocnictwo"

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA