REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróżowanie w obrębie strefy Schengen

Rafał Skwara
Kontrola na wspólnych granicach zniesiona została w pełni w 1995 roku – układ zaczął działać zgodnie z zamierzeniami. Fot. fotolia
Kontrola na wspólnych granicach zniesiona została w pełni w 1995 roku – układ zaczął działać zgodnie z zamierzeniami. Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 21 grudnia 2007 roku możemy o wiele prościej poruszać się po niemal wszystkich krajach starej i nowej Unii Europejskiej w obrębie tzw. strefy Schengen. Na czym polegają ułatwienia i jakie są ograniczenia?

Czym jest Schengen, czyli trochę historii

Schengen to przede wszystkim małe miasteczko w Luksemburgu. To tam RFN, Francja i kraje Beneluksu zawarły układ o stopniowym znoszeniu kontroli na przejściach granicznych. W ciągu następnych lat do państw, które stworzyły układ dołączały kolejne i strefa Schengen znacząco powiększyła się, głównie o kraje UE. Kontrola na wspólnych granicach zniesiona została w pełni w 1995 roku – układ zaczął działać zgodnie z zamierzeniami.

REKLAMA

REKLAMA

Polskie działania ukierunkowane na wejście do strefy Schengen zaczęły się w 2004 roku. Do roku 2007 doskonalono współpracę z Systemem Informacyjnym Schengen oraz Systemem Informacji Wizowej. Na mocy ustawy z 24 sierpnia 2007 Polska stała się członkiem układu, w którym oficjalnie uczestniczy od 21 grudnia tegoż roku.

Co daje nam Schengen

Dla nas, Polaków wejście do strefy Schengen wiąże się z wieloma ułatwieniami, za to dla obywateli krajów trzecich, nie należących do traktatu, oznacza pewne obostrzenia dotyczące przekraczania naszej granicy, powodowane głównie przez konieczność ubiegania się o różnego rodzaju przepustki i wizy.

Układ z Schengen podpisały do tej pory wszystkie państwa Unii Europejskiej z wyjątkiem Wielkiej Brytanii, Irlandii, Cypru, Bułgarii i Rumunii, a także Islandia, Norwegia i Szwajcaria. Oznacza to, że udając się do każdego z tych państw – czy to komunikacją lądową, morską czy lotniczą – nie jesteśmy już narażeni na kontrole na przejściach granicznych i czekanie na odprawy. To znacznie ułatwia poruszanie się po terenie Unii i skraca czas podróży, a ponadto jest zgodne z ideą swobodnego przepływu osób, dóbr i usług, która przyświecała twórcom UE. Dzięki temu z krajobrazu krajów członkowskich znikają przygraniczne budki i szlabany, a o przekroczeniu granicy informują nas jedynie znaki drogowe z nazwą odwiedzanego przez nas kraju.

REKLAMA

Musimy się za to liczyć z faktem, że będąc na terytorium innego kraju strefy Schengen, możemy zostać skontrolowani przez służby celne danego państwa. Kontrole te mają na celu głównie sprawdzenie, czy posiadamy dokumenty uprawniające nas do przebywania w danym kraju. Może to być paszport lub dowód osobisty – jakikolwiek dokument poświadczający nasze polskie obywatelstwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przynależenie do Schengen ułatwia nam też podróżowanie poza kraje strefy, bowiem na granicach zewnętrznych układu stworzono specjalne pasy dla obywateli państw UE, EOG i Szwajcarii. Kiedyś, będąc w podróży na zachodzie Europy z zazdrością patrzyliśmy na Francuzów czy Niemców, którzy krócej i sprawniej przekraczali granice. Teraz my także należymy do tego elitarnego grona. To z pewnością wpływa na poprawę naszego samopoczucia w trakcie zagranicznych wojaży.

Obowiązki Polski

W związku z tym, że w grudniu 2007 roku wschodnia granica Polski stała się zewnętrzną granicą strefy Schengen, nasz kraj musiał wprowadzić bardziej szczegółowe kontrole na przejściach granicznych z Rosją, Białorusią i Ukrainą. Wielu funkcjonariuszy naszej służby celnej zamiast patrolować granice zostało przeniesionych do patrolowania całego terytorium Polski.

Utrzymanie szczelności granicy strefy Schengen jest zadaniem trudnym, jednak po kilkuletnim okresie przygotowań oraz wymianie doświadczeń z innymi krajami o podobnej sytuacji, Polska sprawnie wykonuje swoje zadania w tym zakresie. Nam jako pełnoprawnym członkom układu z Schengen nie pozostaje nic innego, jak tylko korzystać z wynikających z członkostwa przywilejów. Europa stoi przed nami otworem.


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA