REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróżowanie w obrębie strefy Schengen

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Skwara
Kontrola na wspólnych granicach zniesiona została w pełni w 1995 roku – układ zaczął działać zgodnie z zamierzeniami. Fot. fotolia
Kontrola na wspólnych granicach zniesiona została w pełni w 1995 roku – układ zaczął działać zgodnie z zamierzeniami. Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 21 grudnia 2007 roku możemy o wiele prościej poruszać się po niemal wszystkich krajach starej i nowej Unii Europejskiej w obrębie tzw. strefy Schengen. Na czym polegają ułatwienia i jakie są ograniczenia?

Czym jest Schengen, czyli trochę historii

Schengen to przede wszystkim małe miasteczko w Luksemburgu. To tam RFN, Francja i kraje Beneluksu zawarły układ o stopniowym znoszeniu kontroli na przejściach granicznych. W ciągu następnych lat do państw, które stworzyły układ dołączały kolejne i strefa Schengen znacząco powiększyła się, głównie o kraje UE. Kontrola na wspólnych granicach zniesiona została w pełni w 1995 roku – układ zaczął działać zgodnie z zamierzeniami.

REKLAMA

REKLAMA

Polskie działania ukierunkowane na wejście do strefy Schengen zaczęły się w 2004 roku. Do roku 2007 doskonalono współpracę z Systemem Informacyjnym Schengen oraz Systemem Informacji Wizowej. Na mocy ustawy z 24 sierpnia 2007 Polska stała się członkiem układu, w którym oficjalnie uczestniczy od 21 grudnia tegoż roku.

Co daje nam Schengen

Dla nas, Polaków wejście do strefy Schengen wiąże się z wieloma ułatwieniami, za to dla obywateli krajów trzecich, nie należących do traktatu, oznacza pewne obostrzenia dotyczące przekraczania naszej granicy, powodowane głównie przez konieczność ubiegania się o różnego rodzaju przepustki i wizy.

Układ z Schengen podpisały do tej pory wszystkie państwa Unii Europejskiej z wyjątkiem Wielkiej Brytanii, Irlandii, Cypru, Bułgarii i Rumunii, a także Islandia, Norwegia i Szwajcaria. Oznacza to, że udając się do każdego z tych państw – czy to komunikacją lądową, morską czy lotniczą – nie jesteśmy już narażeni na kontrole na przejściach granicznych i czekanie na odprawy. To znacznie ułatwia poruszanie się po terenie Unii i skraca czas podróży, a ponadto jest zgodne z ideą swobodnego przepływu osób, dóbr i usług, która przyświecała twórcom UE. Dzięki temu z krajobrazu krajów członkowskich znikają przygraniczne budki i szlabany, a o przekroczeniu granicy informują nas jedynie znaki drogowe z nazwą odwiedzanego przez nas kraju.

REKLAMA

Musimy się za to liczyć z faktem, że będąc na terytorium innego kraju strefy Schengen, możemy zostać skontrolowani przez służby celne danego państwa. Kontrole te mają na celu głównie sprawdzenie, czy posiadamy dokumenty uprawniające nas do przebywania w danym kraju. Może to być paszport lub dowód osobisty – jakikolwiek dokument poświadczający nasze polskie obywatelstwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przynależenie do Schengen ułatwia nam też podróżowanie poza kraje strefy, bowiem na granicach zewnętrznych układu stworzono specjalne pasy dla obywateli państw UE, EOG i Szwajcarii. Kiedyś, będąc w podróży na zachodzie Europy z zazdrością patrzyliśmy na Francuzów czy Niemców, którzy krócej i sprawniej przekraczali granice. Teraz my także należymy do tego elitarnego grona. To z pewnością wpływa na poprawę naszego samopoczucia w trakcie zagranicznych wojaży.

Obowiązki Polski

W związku z tym, że w grudniu 2007 roku wschodnia granica Polski stała się zewnętrzną granicą strefy Schengen, nasz kraj musiał wprowadzić bardziej szczegółowe kontrole na przejściach granicznych z Rosją, Białorusią i Ukrainą. Wielu funkcjonariuszy naszej służby celnej zamiast patrolować granice zostało przeniesionych do patrolowania całego terytorium Polski.

Utrzymanie szczelności granicy strefy Schengen jest zadaniem trudnym, jednak po kilkuletnim okresie przygotowań oraz wymianie doświadczeń z innymi krajami o podobnej sytuacji, Polska sprawnie wykonuje swoje zadania w tym zakresie. Nam jako pełnoprawnym członkom układu z Schengen nie pozostaje nic innego, jak tylko korzystać z wynikających z członkostwa przywilejów. Europa stoi przed nami otworem.


Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA