REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda 105,120,130L - luksus z Czechosłowacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Skoda 105 - synonim luksusu schyłkowej ery Czechosłowacji nie jest dziś poszukiwana, ale jej wartość kolekcjonerska zacznie rosnąć.
Skoda 105 - synonim luksusu schyłkowej ery Czechosłowacji nie jest dziś poszukiwana, ale jej wartość kolekcjonerska zacznie rosnąć.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze do niedawna Skoda 105, 120 i 130 L były tak często widywane na drogach, zwłaszcza czeskich, że mało kto rozpatrywał ją w kontekście klasyka. Obecnie Skoda kojarzy się już z coraz bardziej prestiżowymi pojazdami spod szyldu koncernu VW. Zobacz jak zbudowana była i jak jeździła naprawdę czeska Skoda.

Latem 1976 roku Czechosłowackie zakłady samochodowe w Mlada Boleslav rozpoczęły produkcję nowego samochodu 105 i 120 (nazwa kodowa 742). Auto posiadało zupełnie inną, nowoczesną linię nadwoziową i opierało się na podzespołach, które sprawdzono podczas produkcji wcześniejszych modeli. Pierwsze prace nad nowym modelem rozpoczęto już w 1972 roku, a przez okres następnych 4 lat nowy produkt przechodził przez fazę testów drogowych. 8 lat później, w dziewięćdziesiątą rocznicę założenia fabryki zadecydowano o wypuszczeniu modelu 130 L w tym samym nadwoziu, lecz z silnikiem o pojemności 1289 cm3. Skody to auta cztero- lub pięcioosobowe o nadwoziu samonośnym.

REKLAMA

Skoda 130 L: silnik

Sercem Skody 130 L jest umieszczony z tyłu, pochylony pod kątem 30 stopni w stosunku do osi podłużnej pojazdu motor, napędzany mieszanką przekazywaną przez gaźnik opadowy dwustopniowy, przenoszący moc na koła tylne za pośrednictwem cztero- lub pięciobiegowej skrzyni biegów. Umieszczenie jednostki napędowej z tyłu sprawiło konstruktorom problem z jej chłodzeniem. Konieczność chłodzenia silnika cieczą i troska o lepsze rozłożenie mas tej konstrukcji sprawiło, że konstruktorzy zdecydowali się na nietypowy krok. Chłodnicę umieszczono z przodu pojazdu, dzięki czemu zwiększono intensywność chłodzenia oraz zadbano o lepsze rozłożenie ciężaru między obie osie. Skoda od dawna eksperymentowała z takim rozwiązaniem w swoich autach rajdowych, a pierwszy raz na takie rozwiązanie marka zdecydowała się już w 1938 roku w swoim prototypowym modelu „Popular”. Niestety głównym problemem takiego systemu jest zwiększenie pojemności układu chłodzenia do aż 12,5 litra (we wcześniejszych modelach raptem połowa tej pojemności).

Skoda 105, 120 i 130 L: układ przeniesienia napędu i zawieszenie

Tylni napęd i niezależne zawieszenie zapewnia odpowiedni komfort i pewność prowadzenia nawet jak na dzisiejsze warunki. W dziwnym miejscu umieszczono akumulator, który schowano pod podłoga za tylną przestrzenią bagażową. Tak, tak mamy do dyspozycji dwa bagażniki, jeden z przodu o pojemności 280 litrów i możliwości jego obciążenia do „zawrotnych” 40 kg (otwierany w bok na lewą stronę samochodu) oraz tylni, znajdujący się zaraz za oparciami siedzeń drugiego rzędu mogący pomieścić 120 litrów pakunków o wadze 10 kg. Dziś takie wnęki nazywamy schowkiem. Miejsce dla koła zapasowego wygospodarowano pod pojazdem.

Skoda 105, 120 i 130 L: układ przeniesienia napędu i zawieszenie

W samochodach Skody montowano 3 rodzaje silników. Najsłabszy o pojemności 1046 cm3 i mocy 46 KM, wariant średni 1174 cm3 i 52 KM-58 KM, oraz najmocniejszy motor zakładany do 130 L dysponujący 58 KM wygospodarowanymi z 1289 cm3. Jak łatwo się domyślić nazwy określają skrótowo pojemności skokowe jednostek napędowych, które są w nich zamontowane. Odmiany wyposażeniowe oznaczano jako: S, L, LS, GL, GLS  (słowniczek: S- standard, G - grand, LS – lux super, GL – grand Lux, GLS – grand Lux super).

Zobacz też: Skoda Rapid: czeskie Gran Turismo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Skody 105, 120 i 130 L

Wnętrze wpisuje się w szarą rzeczywistość epoki Republik Ludowych. Tylko wyższe wersje GL i GLS (i późniejsze 130L mające specyfikację odpowiadającą wersji GLS) wyglądają odrobinę lepiej. Jeśli natrafimy na identyczną specyfikację, a mimo tego wyposażenie czy tapicerka będzie się różnić między sobą, nie ma powodu do zmartwień. Nie spowoduje to spadku kolekcjonerskiej atrakcyjności Skody, gdyż najczęściej montowano po prostu to co było w magazynach.  W zależności od rocznika i wersji, znajdziemy różniące się od siebie tablice zegarów, wskaźników, symbole deski rozdzielczej. Ciekawostką jest, że w najniższej odmianie 105 S, kierowca dostawał do dyspozycji wyjmowane dywaniki. W innych podłogę pokryto na stałe przymocowanym tworzywem sztucznym. Drzwi pokrywano czarną folią również z tworzywa sztucznego. Generalnie większość wnętrza to tani plastik wszechobecny w samochodach z tamtej epoki.

Zobacz też: Skoda Favorit kończy 25 lat

Bezpieczeństwo czynne i bierne Skody 105, 120 i 130 L

Przy opracowywaniu konstrukcji, inżynierowie Skody nie zapomnieli o bezpieczeństwie. Jak na lata 80-te ubiegłego wieku, konstrukcja jest nowoczesna i bezpieczna. Bez problemu spełniała ówczesne normy europejskie. Przednią i tylną część nadwozia wykonano z takich blach, które są plastyczne i przy ewentualnej kolizji pochłaniają znaczne ilości wytworzonej energii. Środkową część nadwozia usztywniono. W zakresie bezpieczeństwa atutem jest silnik umieszczony z tyłu. Dzięki temu przód znakomicie pochłania energię , wykluczono także możliwość wepchnięcia jednostki do kabiny pasażerskiej, co zdarzało się w autach z tamtych lat. Skoda zapewniała, że przy stłuczkach o prędkości nie większej niż 5 km/h plastikowe zderzaki (montowane od 1983 roku) zapewniały, że nie powstaną żadne usterki uniemożliwiające dalszą jazdę. Co roku Skoda przeprowadzała szereg modernizacji, dlatego poszczególne egzemplarze na rynku różnią się od siebie.

Zobacz też: Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo

Dane techniczne Skody 105, 120 i 130 L

Silnik – pojemność skokowa [cm3] Stopień sprężania Moc maksymalna Prędkość obrotowa [obr/min] Moment obrotowy [Nm] Masa pojazdu [kg] Prędkość maksymalna Zużycie paliwa - miasto [dm3]
[KM] [km/h]
1046 8,5 46 4800 72,8 855 130 8,4
1174 9,5 52 5000 82 885 140 8.9
1289 9,7 58 5200 97 890 150 8.9

Zawieszenie

Zobacz też: Skoda Octavia Combi ma 50 lat

Zawieszenie w Skodzie jest niezależne, z przodu oparte na sprężynach śrubowych z amortyzatorami teleskopowymi, hydraulicznymi i poprzecznym drążkiem stabilizatora. Z tyłu zainstalowano wleczone wahacze wzdłużne ze sprężynami i teleskopowymi amortyzatorami. W modelu 130 L dodano także wahacze skośne.

Układ hamulcowy Skody 105, 120 i 130 L

Zobacz też: Volkswagen Country Buggy

Skody posiadają dwa rodzaje hamulców: dwuobwodowy, hydrauliczny oraz pomocniczy, mechaniczny (ręczny). W wersjach 105 oraz 120 znajdziemy przednie hamulce o dwóch tłoczkach na koło, w 130 L o czterech tłoczkach na każde z kół. Od 181 roku modele Skody były wyposażane w urządzenia wspomagające hamowanie czyli serwo. Początkowo było to opcjonalne, jednak w modelu 130 L od 1984 roku stało się seryjnym elementem wyposażenia.

Zobacz też: Ził-130: gaszenie ognia po sowiecku

Bieżąca obsługa techniczna Skody 105, 120 i 130 L

Auto z poprzedniej epoki potrzebuje dodatkowej opieki swojego właściciela. Oprócz typowych przeglądów powinniśmy zadbać o szereg innych czynności.

Co pół roku:

- nasmarować części układu sterowania gaźnikiem

- nasmarować rozdzielacz zapłonu

- nasmarować sworzeń zwrotnicy zawieszenia kół przednich

Co rok:

- Wymienić olej w silniku

- nasmarować łożysko sprzęgła i pompy płynu chłodzącego

Co trzy lata:

- wymienić olej w skrzynce biegów

Zobacz też: Renault 11: historia modelu

Silniki nie sprawia wiele kłopotów w eksploatacji. Decydując się na niego trzeba zapewnić mu obsługę wymienioną powyżej. Do tego warto co 5 tys. kilometrów sprawdzić luz zaworowy i w razie czego go wyregulować, co 30 tys. kilometrów powinniśmy wymienić pasek klinowy alternatora i pompy płynu chłodzącego. Należy uważać także z jazdą na wysokich obrotach, ponieważ bardzo szybko puszcza wówczas uszczelka pod pokrywą zaworów. Większość niedomagań wynikać będzie z wiekowości danego egzemplarza.

Sytuacja rynkowa Skody 105, 120 i 130 L

Zobacz też: Syrena Sport – piękny prototyp sprzed lat powraca

Ciągle można znaleźć wiele Skód w niezłym stanie od pierwszego właściciela. Mają bardzo niskie ceny co może zachęcić do zakupu. Na razie auta te są jeszcze dostępne, stąd ich cena jest niewiele większa niż wraku. Powinna natomiast powoli rosnąć. Raczej nie osiągnie pułapu polskich samochodów z okresu PRL-u, ale mimo tego warto zainteresować się Skodą typoszeregu 742. Zwłaszcza wersjami sprzed „liftingu” z metalowymi zderzakami. Te z plastikowymi są uważane za mniej atrakcyjne o bardzo znikomej wartości kolekcjonerskiej. Niezależnie od tego, każdy model ma swoją historię i powoli będzie stawał się pojazdem kultowym.

Skoda 105 - bagażnik
skoda 105 - facelifting
skoda 105 - tył
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

REKLAMA

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

REKLAMA

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA