REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat 124 Spider: dla miłośników wiatru we włosach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominik Sowiński
Fiat 124 Spider dzisiaj jest juz pojazdem zabytkowym.fot.Fiat
Fiat 124 Spider dzisiaj jest juz pojazdem zabytkowym.fot.Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 124 Spider to dwumiejscowy roadster klasy średniej produkowany w latach 1966-1985. Fiat 124 Spider dzisiaj nie cieszy się wielką popularnością, ale nadal można go spotkać na zlotach samochodów zabytkowych.

Historia włoskiego Pająka

REKLAMA

REKLAMA

Historia Fiata 124 w wersji Spider rozpoczęła się w 1966 roku. Auto było dwumiejscowym kabrioletem klasy średniej. O nowym modelu włoskiego koncernu Fiata można było się dowiedzieć na targach motoryzacyjnych w Turynie. Nadwozie typowe dla dwudrzwiowych kabrioletów z zacięciem sportowym zaprojektowała i wytwarzała włoskie studio projektowe Pininfarina. Samochód był wytwarzany w zakładach fabryki Fiata w Lingotto. Większość wyprodukowanych Spiderów, przez cały okres swej produkcji, trafiła na rynek w USA. Amerykański magazynowi Road&Track w lipcu 1968 roku napisał, że Fiat 124 Spider to „najlepszy sportowy samochód z otwartym nadwoziem w klasie do 1500 centymetrów sześciennych w popularnej cenie”. Amerykańska wersja włoskiego samochodu różniła się od wersji, którą mógł nabyć europejczyk ilością mocy którą dysponował silnik. Silniki pracujące za oceanem miały kilka koni mechanicznych mniej.

W 1972 roku firma Abarth wzięła na warsztat „zwykłego” Spidera i stworzyła jego odmianę sportową. Fiat Spider Abarth sprzedał się w ilości blisko 1000 sztuk. która miała zapewnić Fiatowi homologacje rajdową. Modele wyprodukowane przez Abartha zostały oznaczone literami CSA. Wersja na której widniały trzy litery CSA odróżniała się od pozostałych nie tylko mocniejszym silnikiem ale też elementami karoserii wykonanych z tworzyw sztucznych w celu redukcji masy pojazdu.

Zobacz też: Test Fiat Bravo – czy warto kupować auta na F?

Fiat 124 Spider został wyposażony przez producenta w aż pięć różnych silników. Najsłabsza z nich o pojemności 1,4 litra osiągała maksymalną moc 91 KM. Dla osób lubiących się przemieszczać z większymi prędkościami firma mogła zaoferować silnik 1,6 litra, który może się pochwalić mocą rzędu 112 KM. Dostępny był też silnik o mocy 118KM i pojemności 1,8 litra. Dostępny był też silnik dwulitrowy ale z mocą większą jedynie od swojego 1,4 litrowego przeciwnika. Miał on tylko 101KM i był przeznaczony na rynek amerykański. Miłośnicy szybkiej jazdy musieli poczekać do 1972 roku w którym to Abarth wyprodukował lżejszy samochód w którym znajdował się silnik 1,8 litra generujący poważnie wyglądającą moc 130 koni mechanicznych. Strzałka prędkościomierza od zera do setki przemieszczała się w czasie 7,5 sekundy. Za przeniesienie napędu z silnika umieszczonego pod maską samochodu odpowiadała pięciostopniowa skrzynia biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Fiat na Salonie w Paryżu

Fiat 124 Spider to roadster Włsokiej firmy.fot.Fiat
Fiat 124 Spider 1972 roku został przerobiony przez Abartha.fot.Fiat
Fiat 124 Spider ze składanym dachem.fot.Fiat
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

REKLAMA

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA