REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat 124 Spider: dla miłośników wiatru we włosach

Dominik Sowiński
Fiat 124 Spider dzisiaj jest juz pojazdem zabytkowym.fot.Fiat
Fiat 124 Spider dzisiaj jest juz pojazdem zabytkowym.fot.Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 124 Spider to dwumiejscowy roadster klasy średniej produkowany w latach 1966-1985. Fiat 124 Spider dzisiaj nie cieszy się wielką popularnością, ale nadal można go spotkać na zlotach samochodów zabytkowych.

Historia włoskiego Pająka

REKLAMA

REKLAMA

Historia Fiata 124 w wersji Spider rozpoczęła się w 1966 roku. Auto było dwumiejscowym kabrioletem klasy średniej. O nowym modelu włoskiego koncernu Fiata można było się dowiedzieć na targach motoryzacyjnych w Turynie. Nadwozie typowe dla dwudrzwiowych kabrioletów z zacięciem sportowym zaprojektowała i wytwarzała włoskie studio projektowe Pininfarina. Samochód był wytwarzany w zakładach fabryki Fiata w Lingotto. Większość wyprodukowanych Spiderów, przez cały okres swej produkcji, trafiła na rynek w USA. Amerykański magazynowi Road&Track w lipcu 1968 roku napisał, że Fiat 124 Spider to „najlepszy sportowy samochód z otwartym nadwoziem w klasie do 1500 centymetrów sześciennych w popularnej cenie”. Amerykańska wersja włoskiego samochodu różniła się od wersji, którą mógł nabyć europejczyk ilością mocy którą dysponował silnik. Silniki pracujące za oceanem miały kilka koni mechanicznych mniej.

W 1972 roku firma Abarth wzięła na warsztat „zwykłego” Spidera i stworzyła jego odmianę sportową. Fiat Spider Abarth sprzedał się w ilości blisko 1000 sztuk. która miała zapewnić Fiatowi homologacje rajdową. Modele wyprodukowane przez Abartha zostały oznaczone literami CSA. Wersja na której widniały trzy litery CSA odróżniała się od pozostałych nie tylko mocniejszym silnikiem ale też elementami karoserii wykonanych z tworzyw sztucznych w celu redukcji masy pojazdu.

Zobacz też: Test Fiat Bravo – czy warto kupować auta na F?

REKLAMA

Fiat 124 Spider został wyposażony przez producenta w aż pięć różnych silników. Najsłabsza z nich o pojemności 1,4 litra osiągała maksymalną moc 91 KM. Dla osób lubiących się przemieszczać z większymi prędkościami firma mogła zaoferować silnik 1,6 litra, który może się pochwalić mocą rzędu 112 KM. Dostępny był też silnik o mocy 118KM i pojemności 1,8 litra. Dostępny był też silnik dwulitrowy ale z mocą większą jedynie od swojego 1,4 litrowego przeciwnika. Miał on tylko 101KM i był przeznaczony na rynek amerykański. Miłośnicy szybkiej jazdy musieli poczekać do 1972 roku w którym to Abarth wyprodukował lżejszy samochód w którym znajdował się silnik 1,8 litra generujący poważnie wyglądającą moc 130 koni mechanicznych. Strzałka prędkościomierza od zera do setki przemieszczała się w czasie 7,5 sekundy. Za przeniesienie napędu z silnika umieszczonego pod maską samochodu odpowiadała pięciostopniowa skrzynia biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Fiat na Salonie w Paryżu

Fiat 124 Spider to roadster Włsokiej firmy.fot.Fiat
Fiat 124 Spider 1972 roku został przerobiony przez Abartha.fot.Fiat
Fiat 124 Spider ze składanym dachem.fot.Fiat
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA