REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KIA naruszyła prawa konkurencji - wyrok Sądu Najwyższego

KIA Cee'd 2016
KIA Cee'd 2016
Kia

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok Sądu Najwyższego jasno mówi o złamaniu przez koncern KIA Motors prawa w zakresie stosowania w umowach gwarancyjnych zapisów niezgodnych z prawem. Koncern ma zatem zapłacić aż 5 milionów koron szwedzkich kary za nielegalne praktyki.

KIA winna naruszenia prawa konkurencji

Pod koniec 2015 r. szwedzki Sąd Najwyższy uznał, że zapisy zawarte w warunkach gwarancyjnych KIA są niezgodne z prawem.  Wcześniej KIA złożyła wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w związku z jej odwołaniem od orzeczenia Sądu Gospodarczego. KIA zarzucała Sądowi Gospodarczemu pomyłkę i zaniedbania w procesie orzekania w jej sprawie.

REKLAMA

- „W naszej opinii wyrok Sądu Gospodarczego był jasny i zrozumiały, określał i wyjaśniał na czym polegają zasady konkurencji na rynku niezależnym i jak należy je stosować.” – mówi Christer Liljenberg, Prezes SBF - szwedzkiego stowarzyszenia działającego na rzecz niezależnego rynku motoryzacyjnego, które w 2011 r. pozwało KIA Motors pod zarzutem naruszenia prawa konkurencji.

Zobacz też: Afera spalinowa Volkswagena pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

REKLAMA

Rynek szwedzki nie jest wyjątkiem. Zapisy zawarte w książkach gwarancyjnych nowych samochodów KIA Motors są skonstruowane tak, by wymusić na właścicielach dokonywanie przeglądów gwarancyjnych w warsztatach autoryzowanych KIA. Jak dotąd jednak tylko Szwedom udało się skutecznie przeciwstawić takim praktykom.

Wyrok sądu jest konsekwencją starań SBF. Organizacja twierdząc, że zapisy KIA stanowią naruszenie prawa konkurencji, wielokrotnie informowała o tym szwedzki urząd
ds. konkurencji. Niestety, urząd nie podjął zdecydowanych działań pomimo, że przyznał SBF rację w twierdzeniu, że zapisy gwarancyjne są niezgodne z postanowieniami rozporządzenia 461/2010*.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W grudniu 2012 r. szwedzki Sąd Gospodarczy uznał KIA Motors winną naruszenia przepisów prawa konkurencji i nałożył na nią karę w wysokości 5 milionów koron szwedzkich oraz obciążył kosztami sądowymi. Producent pojazdów złożył apelację, która została jednak odrzucona przez Sąd Najwyższy 28 grudnia 2015 r. KIA Motors będzie musiała zapłacić pierwotnie wyznaczoną karę, a także pokryć koszty procesowe poniesione przez SBF w trakcie trwania postępowania.

Szwedzki wyrok jest pierwszym orzeczeniem tego typu wydanym w UE.

- „Wyrok może być postrzegany jako precedens dla europejskiego niezależnego rynku motoryzacyjnego. Zapisy gwarancyjne KIA dotykają nie tylko niezależnych operatorów, lecz również właścicieli pojazdów – konsumentów.” – dodaje Liljenberg.

Zobacz też: Afera spalinowa Volkswagena: akcja serwisowa rozpoczęta

REKLAMA

* Od 1 czerwca 2010 roku obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce „GVO” oraz Sektorowe Wytyczne do niego. Na tej podstawie prawnej właściciel nowego samochodu może zlecać jego naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. W samochodzie na gwarancji można stosować części eksploatacyjne nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.

Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie.

Źródło: materiały prasowe Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

REKLAMA

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA

Stop bandytom drogowym – projekt Ministerstwa Sprawiedliwości już gotowy

Stop bandytom drogowym – projekt Ministerstwa Sprawiedliwości już gotowy. Wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha zapewnił, że osoby łamiące sądowy zakaz będą surowo karane i najmocniej odczują proponowane przez nas zmiany. Projekt nowego prawa jest już przygotowany.

Badanie techniczne pojazdu 2025 r. Ile wynosi?

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, każdy właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru, przyczepy lub samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego. Ile wynosi badanie techniczne pojazdu w 2025 r.?

REKLAMA