Czy będzie obowiązywała zerowa stawka VAT na pojazdy elektryczne?
REKLAMA
REKLAMA
Plan rozwoju elektromobilności
Ministerstwo Energii kieruje do konsultacji Plan rozwoju elektromobilności i Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Celem strategicznym projektu jest m.in. stworzenie warunków do pojawienia się 1 mln pojazdów elektrycznych w 2025 roku.
REKLAMA
Wśród celów projektu jest także rozwój przemysłu elektromobilności. Zakłada się, że co najmniej 30 proc. wartości dodanej związanej z produkcją pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w kraju w 2025 roku powstanie w Polsce.
W Planie proponuje się wdrożenie systemu zachęt, które doprowadzą do upowszechnienia pojazdów elektrycznych do poziomu 1 mln w 2025 roku. Resort proponuje m.in. likwidację akcyzy na pojazdy elektryczne, opłatę rejestracyjną uzależnioną od emisyjności i ceny oraz zerową stawkę VAT na pojazdy elektryczne, ale ten punkt wymaga przedyskutowania z Komisją Europejską.
Zobacz też: Co to jest wartość rezydualna samochodu?
Dopłaty do pierwszych 100 tys. samochodów elektrycznych?
W późniejszej fazie przewidziane jest wprowadzenie dopłat do pierwszych 100 tys. samochodów elektrycznych. Zakup nowych pojazdów wesprzeć miałby Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, jego uruchomienie planowane jest na 2018 rok.
Korzyścią dla użytkowników miałyby być także m.in. możliwość bezpłatnego parkowania w centrach miast, korzystania z buspasów, wprowadzenie tzw. taryfy "doliny nocnej" itd.
REKLAMA
Innowacje z obszaru elektromobilności miałyby być wspierane finansowo. Z Planu wynika, że powstać mógłby fundusz, który zainteresowany byłby projektami w fazie "venture" i "growth". W stworzenie funduszu mogą być zaangażowane państwowe spółki energetyczne, jeśli "takie działanie będzie wynikać z ich strategii biznesowych". Fundusz mógłby być jednym z narzędzi realizacji przez nie polityki innowacji.
W pierwszym etapie Planu rozwoju elektromobilności, przewidzianym na lata 2016-2018, resort chce wprowadzić program pilotażowy, który spowoduje wzrost zainteresowania elektromobilnością. Przewiduje się, że w tym okresie powstawać będą pierwsze prototypy pojazdu elektrycznego.
Kto zbuduje pierwszy polski pojazd elektryczny?
REKLAMA
Z Planu wynika, że jeden z prototypów może być opracowany i zbudowany przez dedykowaną spółkę celową podmiotów sektora energii. W ubiegłym tygodniu PGE, Tauron, Energa i Enea złożyły wniosek do UOKiK w sprawie zgody na utworzenie spółki ElectroMobilityPoland (EMP), której celem spółki ma być m.in. stworzenie podstaw do rozwoju elektromobilności.
Plan zakłada, że w latach 2019-2020 w wybranych aglomeracjach ma powstać infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych i napędzanych gazem ziemnym. Resort liczy na synergię między tymi paliwami. Zakłada się też, że uruchomiona zostanie produkcja krótkich serii pojazdów elektrycznych na podstawie opracowanych wcześniej prototypów.
W trzecim etapie rozwoju elektromobilności, czyli w latach 2020-2025, ma zapanować moda na ekologiczny transport, co stymulować będzie popyt. Sieć ma być w tym czasie w pełni przygotowana na dostarczenie energii dla 1 mln pojazdów. Polski przemysł ma wytwarzać podzespoły i same pojazdy, oprzyrządowanie i elementy infrastruktury.
Resort energii podał, że niezbędnym uzupełnieniem zapisów Planu są rozwiązania dotyczące budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, które zostały zdefiniowane w Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA