REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie obowiązywała zerowa stawka VAT na pojazdy elektryczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy będzie obowiązywała zerowa stawka VAT na pojazdy elektryczne?
Czy będzie obowiązywała zerowa stawka VAT na pojazdy elektryczne?
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy w Polsce w 2025 r. będzie zarejestrowanych 1 mln samochodów elektrycznych? Ministerstwo Energii dąży do tego, by w Polsce do 2025 r. było zarejestrowanych milion samochodów elektrycznych. W planach wspomina się m.in. o zerowej stawce VAT na pojazdy elektryczne.

Plan rozwoju elektromobilności

Ministerstwo Energii kieruje do konsultacji Plan rozwoju elektromobilności i Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Celem strategicznym projektu jest m.in. stworzenie warunków do pojawienia się 1 mln pojazdów elektrycznych w 2025 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród celów projektu jest także rozwój przemysłu elektromobilności. Zakłada się, że co najmniej 30 proc. wartości dodanej związanej z produkcją pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w kraju w 2025 roku powstanie w Polsce.

W Planie proponuje się wdrożenie systemu zachęt, które doprowadzą do upowszechnienia pojazdów elektrycznych do poziomu 1 mln w 2025 roku. Resort proponuje m.in. likwidację akcyzy na pojazdy elektryczne, opłatę rejestracyjną uzależnioną od emisyjności i ceny oraz zerową stawkę VAT na pojazdy elektryczne, ale ten punkt wymaga przedyskutowania z Komisją Europejską.

Zobacz też: Co to jest wartość rezydualna samochodu?

REKLAMA

Dopłaty do pierwszych 100 tys. samochodów elektrycznych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W późniejszej fazie przewidziane jest wprowadzenie dopłat do pierwszych 100 tys. samochodów elektrycznych. Zakup nowych pojazdów wesprzeć miałby Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, jego uruchomienie planowane jest na 2018 rok.

Korzyścią dla użytkowników miałyby być także m.in. możliwość bezpłatnego parkowania w centrach miast, korzystania z buspasów, wprowadzenie tzw. taryfy "doliny nocnej" itd.

Innowacje z obszaru elektromobilności miałyby być wspierane finansowo. Z Planu wynika, że powstać mógłby fundusz, który zainteresowany byłby projektami w fazie "venture" i "growth". W stworzenie funduszu mogą być zaangażowane państwowe spółki energetyczne, jeśli "takie działanie będzie wynikać z ich strategii biznesowych". Fundusz mógłby być jednym z narzędzi realizacji przez nie polityki innowacji.

W pierwszym etapie Planu rozwoju elektromobilności, przewidzianym na lata 2016-2018, resort chce wprowadzić program pilotażowy, który spowoduje wzrost zainteresowania elektromobilnością. Przewiduje się, że w tym okresie powstawać będą pierwsze prototypy pojazdu elektrycznego.

Kto zbuduje pierwszy polski pojazd elektryczny?

Z Planu wynika, że jeden z prototypów może być opracowany i zbudowany przez dedykowaną spółkę celową podmiotów sektora energii. W ubiegłym tygodniu PGE, Tauron, Energa i Enea złożyły wniosek do UOKiK w sprawie zgody na utworzenie spółki ElectroMobilityPoland (EMP), której celem spółki ma być m.in. stworzenie podstaw do rozwoju elektromobilności.

Plan zakłada, że w latach 2019-2020 w wybranych aglomeracjach ma powstać infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych i napędzanych gazem ziemnym. Resort liczy na synergię między tymi paliwami. Zakłada się też, że uruchomiona zostanie produkcja krótkich serii pojazdów elektrycznych na podstawie opracowanych wcześniej prototypów.

W trzecim etapie rozwoju elektromobilności, czyli w latach 2020-2025, ma zapanować moda na ekologiczny transport, co stymulować będzie popyt. Sieć ma być w tym czasie w pełni przygotowana na dostarczenie energii dla 1 mln pojazdów. Polski przemysł ma wytwarzać podzespoły i same pojazdy, oprzyrządowanie i elementy infrastruktury.

Resort energii podał, że niezbędnym uzupełnieniem zapisów Planu są rozwiązania dotyczące budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, które zostały zdefiniowane w Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA