REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Średni wiek samochodów na portalach ogloszeniowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dwanaście lat to średni wiek auta w Polsce Fot. Fotolia
Dwanaście lat to średni wiek auta w Polsce Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce przeciętny wiek używanego auta wystawionego w ogłoszeniu internetowym to 12 lat. Jak wypadamy pod tym względem na tle innych Państw europejskich?

Przeciętny wiek auta w Polsce

Wystawiane na sprzedaż samochody mają średnio 12 lat. W Czech czy na Słowacji jest to o 2–3 lata mniej – wynika z obserwacji AAA Auto. Co z tym związane, w Polsce średnia wartość używanego auta jest nieco niższa niż u południowych sąsiadów. W rankingu najpopularniejszych modeli liderami są Opel Astra, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Audi A4 i BMW serii 3.

REKLAMA

REKLAMA

– Analizujemy wszystkie portale z ogłoszeniami motoryzacyjnymi, więc mamy faktycznie przegląd całego rynku. Co ciekawe, w tym roku w porównaniu do 2015 r. top 5 się właściwie nie zmieniło. Na pierwszym miejscu jest wciąż Opel Astra, potem Volkswagena Passat, Golf, Audi A4 i BMW serii 3. To są samochody, które najczęściej widzimy jako wystawiane na sprzedaż przez Polaków. Mniej więcej to się pokrywa też ze strukturą sprzedaży – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Vonau, dyrektor generalny AAA AUTO w Polsce.

Zobacz też: Jakie używane auta są najczęściej poszukiwane przez Polaków?

Zimą 2015/2016 według raportu Grupy AAA AUTO Polacy poszukiwali najczęściej używanych fordów oraz opli. Te pierwsze wybierało 12 proc. kupujących. Za oplami i skodami rozglądało się natomiast po 10 proc., a 7 proc. za odrobinę mniej popularnymi w tym czasie volkswagenami i toyotami. Także wśród nabywców nowych aut te właśnie marki cieszyły się największą popularnością. W 2015 roku rynek używanych samochodów obejmował niemal 2,5 mln ofert sprzedaży.

REKLAMA

– To, co wyróżnia rynek polski spośród innych, to fakt, że kupowane są u nas starsze samochody. W Polsce średni wiek samochodów w portalach ogłoszeniowych wynosi 12 lat. Gdy porównamy to z Czechami czy ze Słowacją, to od razu widać, że tam jest nieco mniej, między 9 a 10 lat. Również wartość kupowanych u nas aut jest mniejsza. Średnio te samochody w Polsce mają wartość 21 tys. zł, w Czechach i Słowacji około 25–26 tys. – twierdzi Przemysław Vonau.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polacy jednak w odróżnieniu od południowych sąsiadów mają bardziej zróżnicowany gust. Kierując się pragmatyzmem, zwracają dużą uwagę na ekonomiczny silnik, pojemny bagażniki oraz sprawdzoną trwałość auta. Szukając trwałego i niedrogiego w użytkowaniu auta, wybierają jednak wśród rozmaitych marek.

Zobacz też: Nissan wykupi Mitsubishi

– Czechy i Słowacja to są kraje, gdzie absolutnie rządzi Škoda. U nich zawsze na pierwszym miejscu we wszelkich rankingach są modele tej marki: Octavia i Fabia. Polacy mają gusta dużo bardziej zróżnicowane. W rankingu top 5, tak naprawdę poza Passatem i Golfem mamy różnych producentów, co też wpływa na naszą działalność. Musimy mieć odpowiedni stock samochodów w Polsce, podczas gdy w Czechach i Słowacji wiemy, że jak mamy 40 proc. aut marki Škoda, to na pewno trafimy w gusta klientów – mówi Przemysław Vonau.

Wybierając wśród modeli samochodów, Polacy stawiają na klasykę i stonowane kolory. Stąd na polskich ulicach przeważają srebrne, czarne, niebieskie i szare auta. Według wspomnianego już raportu także zimą 2015/2016 te kolory zajmowały pierwsze miejsca. Czerwony znalazł się tuż za nimi, na 5. pozycji, a żółty dopiero na czternastej. Polacy kupowali też częściej auta z silnikiem benzynowym. Taką decyzję podjęło 55 proc. nabywców.

Zdecydowanie preferujemy też samochody hatchback. Aż 42 proc. osób zdecydowało na pojazd z tego typu nadwoziem. Kombi wybrało 21 proc., a sedany – 13 proc. klientów. Mniejszym powodzeniem cieszyły się auta typu SUV, offroad lub kabriolet.

Grupa AAA Auto prowadzi sieć ponad 40 salonów samochodowych w Czechach, Polsce, na Słowacji i Węgrzech. Specjalizuje się w samochodach po pierwszym lub drugim właścicielu, z udokumentowaną historią serwisową.

Źródło: materiały prasowe Newseria.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA