REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Zaremba
Katowice, 07.12.2023. Prezes ElektroMobility Piotr Zaremba podczas spotkania prasowego, 7 bm. w Katowicach. Spotkanie dotyczyło efektów dotychczasowych prac, a także planów związanych z budową fabryki Izery w Jaworznie. (sko) PAP/Zbigniew Meissner
Zbigniew Meissner
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

Prezes Zaremba podkreślił znaczenie partnerstwa technologicznego z koncernem Geely i współpracy z biurem stylistycznym Pininfarina, podsumował ostatni rok działalności i przedstawił plany na kolejne miesiące. Szczegółowo omówił postępy projektowania SUV-a, który będzie flagowym produktem spółki.

REKLAMA

Kiedy fabryka Izery?

W listopadzie 2023 roku Spółka nabyła grunty w Jaworznie pod budowę fabryki, a jeszcze w tym roku zostanie zakończony przetarg na generalnego wykonawcę tej fabryki.
„W tym miesiącu będzie też decyzja środowiskowa, w styczniu spodziewamy się pozwolenia na budowę i to oznacza, że na początku 2024 r. mogą ruszyć prace nad fabryką: najpierw ziemne, makroniwelacja terenu, a za chwilę też budynki” - poinformował prezes Zaremba.

Pierwszy będzie SUV Izera

Okazuje się, że jako pierwszy będzie produkowany SUV pod marką Izera. Zostały już przyjęte główne założenia tego samochodu i jego design. SUV będzie zaprezentowany po raz pierwszy opinii publicznej pół roku przed jego premierą. A jego homologacja ma zakończyć się w 2025 roku. Produkcja samochodów ma ruszyć w fabryce pod koniec 2025 roku.

ElectroMobility Poland planuje też stworzenie innowacyjnego modelu sprzedaży, opartego na salonach online i mobilnych punktach sprzedaży. Zwykłych stacjonarnych salonów sprzedaży ma być niewiele.
Spółka liczy na finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy oraz wsparcie Polskiego Funduszu Rozwoju.

Spółka zaczyna kupować systemy IT, niezbędne i do wdrożenia produkcji i sprzedaży Izery. Tworzy też łańcuchy dostaw części, komponentów i innych elementów potrzebnych do produkcji. Są już potwierdzone warunki i cena zakupu baterii, która stanowi ok. 30 proc. ceny samochodu.

Finanse

ElectroMobility Poland wydała do tej pory 277 mln zł - 78 proc. tej kwoty kosztowały działania techniczno-projektowe. Dalsze środki na kontynuowanie inwestycji mają być pozyskiwane:
-  z Krajowego Planu Odbudowy (z Funduszu Elektromobilności), 
- z rynku komercyjnego - także w postaci długu.

Wzrost zatrudnienia 

Wiceprezes EMP, Sławomir Bekier przedstawił plany rekrutacyjne, prognozując zwiększenie zatrudnienia do 2 tysięcy pracowników po uruchomieniu produkcji w 2026 roku. Aktualnie w EMP jest zatrudnionych 130 osób, w 2024 roku ma zostać przyjętych ok. 100 nowych pracowników, a w 2025 roku kolejnych 500.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ElectroMobility Poland - akcjonariat

Spółka EMP, powstała w 2016 roku. Jej właścicielem jest Skarb Państwa (90,8 proc. udziałów), PGE, Energa, Enea i Tauron (po 2,3 proc. udziałów).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA