Jakie auta najczęściej kupują Polacy?
REKLAMA
REKLAMA
Średnia cena używanego auta zakupionego w 2010 roku wynosiła 12 400 złotych, a w większości przypadków zakupu auta z drugiej ręki dokonano od osób prywatnych. W ubiegłym roku na zakup auta zdecydowało się 10% Polaków. Jak wynika z wyników badań przedstawionych przez TNS OBOP „Intencja zakupu samochodu”, odsetek ten pozostaje na niezmienionym poziomie od 5 lat (od 2006 roku).
REKLAMA
Wśród zakupionych samochodów dominują auta pochodzące z drugiej ręki (w 2010: 92%). Dodatkowo, udział fabrycznie nowych pojazdów wśród ogółu kupionych w 2010 roku samochodów (8%) nieznacznie spadł w porównaniu z latami 2009 i 2008, kiedy to wynosił odpowiednio 11% i 12%. Warto podkreślić, że ponad połowa kupionych w minionym roku aut (55%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.
Zobacz również: Volkswagen zgarnął nagrodę "Silnik roku". Po raz szósty z rzędu
REKLAMA
W 2010 roku Polacy przeznaczyli na zakup samochodu nieco mniejszą kwotę niż rok wcześniej. Średnia cena auta (średnia dla aut nowych i używanych) kupionego w 2010 roku wynosiła około 15 500 zł, z kolei w 2009 roku było to około 16 700 zł. Natomiast na auto używane statystyczny kupujący przeznaczył w 2010 roku średnio 12 400 zł.
Od trzech lat najczęściej wybieraną formą kupna samochodu używanego jest bezpośredni zakup od osoby prywatnej. W 2010 r. z takiego sposobu skorzystała ponad jedna trzecia badanych (35%). Stosunkowo popularnym miejscem zakupu samochodu są także komisy samochodowe. W 2010 r. roku auto w komisie kupiło 17% Polaków, tyle samo co w 2009 roku. Nieco mniej, bo 13% badanych, kupiło samochód przez internet, korzystając z ogłoszeń na portalach oraz portali aukcyjnych. Obserwuje się w tym zakresie tendencję wzrostową: było to o 3% więcej niż rok wcześniej.
Zobacz również: Volkswagen zgarnął nagrodę "Silnik roku". Po raz szósty z rzędu
„Wyniki badania nie nastrajają optymistycznie. Martwi spadek udziału zakupu nowych samochodów w stosunku do lat ubiegłych oraz fakt, że ponad połowa kupionych w 2010 roku samochodów to auta ponad dziesięcioletnie. Szczególnie smutne jest to, że sytuacja opisana powyżej nie ulega istotnym zmianom od kilku lat - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, lider sektora badań rynku motoryzacyjnego TNS OBOP.
REKLAMA
REKLAMA