REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen XL1: najoszczędniejszy VW w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Volkswagen XL1 - przód
Volkswagen XL1 - przód
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen zaprezentował w Poznaniu najoszczędniejszy samochód seryjny w swojej ofercie. 100 km pokonuje zużywając zaledwie 0,9 l paliwa. Jak to możliwe?

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1 ze zużyciem paliwa wynoszącym 0,9 l/100 km jest najoszczędniejszym seryjnie produkowanym samochodem świata. Dzięki systemowi hybrydy plug-in to dwuosobowe auto może pokonać nawet 50 kilometrów tylko na prąd, czyli bez emisji substancji szkodliwych. Pod względem konstrukcji XL1 realizuje w stu procentach zasady obowiązujące w odniesieniu do samochodów sportowych: niewielka masa (795 kg), perfekcyjna aerodynamika (Cw 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość samochodu 1.153 mm). Dlatego temu efektywnemu Volkswagenowi wystarczy tylko 6,2 kW/ 8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h. W trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra Volkswagen zużywa poniżej 0,1 kWh.

REKLAMA

Efektywność i przyjemność jazdy. Supernowoczesna, lekka konstrukcja, perfekcyjna aerodynamika i system hybrydowy plug-in, składający się z dwucylindrowego silnika TDI (35 kW / 48 KM), silnika elektrycznego (20 kW / 27 KM), 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej (DSG) i baterii litowo – jonowej (pojemność: 5,5 kWh) sprawiają, że nowy Volkswagen XL1 emituje tylko 21 g/km CO2. Rozwijający prędkość maksymalną 160 km/h (ograniczoną elektronicznie) XL1 może w razie potrzeby przyspieszyć od zera do 100 km/h w zaledwie 12,7 sekundy.

Trzeci stopień ewolucji. Pod względem koncepcyjnym XL1 to trzeci etap ewolucji strategii 1-litrowych samochodów Volkswagena. Obecny Przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG, prof. dr Ferdinand Piëch na początku wieku sformułował wizjonerski cel, zakładający doprowadzenie do produkcji seryjnej pełnowartościowego, nadającego się do codziennej eksploatacji samochodu zużywającego jeden litra paliwa. Wraz z dwuosobowym XL1 wizja ta stała się rzeczywistością. Mimo nadzwyczajnej efektywności XL1, udało się stworzyć koncepcję nadwozia lepiej przystosowaną do codziennego użytku, niż w przypadku dwóch wcześniejszych prototypów. W zaprezentowanym w 2002 roku 1-litrowym samochodzie oraz w L1 z 2009 roku, ze względu na aerodynamikę pasażer siedział za kierowcą. W nowym XL1 ich fotele umieszczone są prawie jak w normalnych autach, jeden obok drugiego, z lekkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krótszy niż Polo, niższy niż Porsche Cayman. XL1 ma długość 3.888 mm, szerokość 1.665 mm i wysokość tylko 1.153 mm. Według standardów dla samochodów osobowych, są to ekstremalne wymiary. Dla porównania: aktualny Polo ma podobną długość (3.972 mm) i szerokość (1.682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1.453 mm). Nawet rasowy samochód sportowy, jak aktualny Porsche Cayman, jest o 141 milimetrów wyższy (1.294 mm). Odpowiednio spektakularny jest też wygląd XL1 – to samochód jutra budowany dzisiaj.

Dominują CFK i aluminium. Przyszłościowe są nie tylko zastosowane technologie, lecz także fakt, że Volkswagen buduje XL1 w przeważającej części z lekkiego i wytrzymałego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK). Z tworzywa tego wykonany jest monocoque z lekko przesuniętymi względem siebie fotelami kierowcy i pasażera oraz wszystkie części dołączane do karoserii, a także elementy funkcyjne, takie jak stabilizatory. Volkswagen preferuje elementy z CFK produkowane metodą RTM (Resin-Transfer-Moulding). Gęstość materiału, względnie ciężar właściwy wynosi tylko około 20 procent porównywalnego nadwozia stalowego. Jednocześnie części z CFK wykazują sztywność i obciążalność nie ustępującą w niczym porównywalnym częściom ze stali lub aluminium, a elementy stanowiące powłokę zewnętrzną XL1 mają grubość zaledwie 1,2 mm.

REKLAMA

O tym, dlaczego CFK jest idealnym materiałem na nadwozie nowego XL1, świadczy jego masa. XL1 waży zaledwie 795 kilogramów. Z tego 227 kilogramów przypada na całą jednostkę napędową, 153 kilogramy na zawieszenie, 80 kilogramów na wyposażenie (wraz z dwoma fotelami kubełkowymi) i 105 kilogramów na elektrykę. Pozostaje 230 kilogramów i dokładnie tyle waży nadwozie z CFK wraz z podnoszonymi drzwiami, przednią szybą ze specjalnego cienkiego szkła oraz znaną ze sportu motorowego, bardzo bezpieczną kabiną typu monocoque. Łącznie 21,3 procent nowego XL1, czyli 169 kilogramów to CFK. Do produkcji 22,5 procent wszystkich części (179 kilogramów) Volkswagen zastosował metale lekkie. Tylko 23,2 procent (184 kilogramy) nowego XL1 to stal i stopy żelaza. Pozostałe kilkanaście procent rozdziela się na różne inne tworzywa sztuczne (np. boczne szyby z poliwęglanu), metale, włókna naturalne oraz płyny robocze i elektronikę.

Dzięki CFK Volkswagen XL1 jest nie tylko lekki, lecz także bardzo bezpieczny. Jest to między innymi zasługa wytrzymałej i jednocześnie lekkiej kabiny monocoque z CFK. W razie wypadku zapewnia ona niezbędną przestrzeń do przeżycia dla kierowcy i pasażera. Gwarantuje to odpowiedni układ dróg przenoszenia obciążeń oraz zastosowanie w monocoque struktur sandwiczowych. Ponadto elementy konstrukcyjne przedniej i tylnej części pojazdu, wykonane z aluminium, przyjmują na siebie większą część energii. Zasada ta została zrealizowana także w drzwiach z CFK, gdzie zastosowano belkę z aluminium, przejmującą energię zderzenia, a sztywna rama drzwi minimalizuje ryzyko intruzji w klatkę bezpieczeństwa. Duży nacisk położony został także na możliwość ratowania pasażerów: w przypadku, gdy XL1 po koziołkowaniu będzie leżał na dachu, pirotechniczne śruby ułatwią otwarcie podnoszonych w górę drzwi.

REKLAMA

XL1 jest ucieleśnieniem aktualnych możliwości technicznych. Nowy XL1 jest obecnie najoszczędniejszym seryjnie produkowanym samochodem na świecie. Samochód ten udało się stworzyć tylko dlatego, że zarówno pod względem zastosowanych technologii jak i samej produkcji zdefiniowane zostały na nowo granice możliwości technicznych. Na przykład technologie zastosowane w XL1: Volkswagen wykorzystuje najbardziej innowacyjne pod względem efektywności systemy i materiały, jakie są obecnie dostępne. I produkcja XL1: największy europejski producent samochodów stworzył w północnych Niemczech dla nowego XL1 całkowicie nowy, pracujący na zasadzie manufaktury zakład produkcyjny.

Manufaktura w Osnabrück. XL1 jest produkowany przez Volkswagen Osnabrück GmbH. W byłych zakładach Karmanna, około 1800 pracowników produkuje obecnie między innymi Golfa Cabriolet i nowego Porsche Boxster. Specjaliści z Osnabrück przy wytwarzanym w małej serii XL1 nie pracują jednak tak samo, jak przy samochodach wielkoseryjnych, lecz raczej jak w tradycyjnej manufakturze. Tak jak przy pojazdach z produkcji wielkoseryjnej, na przykład Golfie Cabriolet, także w przypadku XL1 wiele komponentów, jak monocoque, silniki, osie czy akumulatory, są dostarczane z innych zakładów i przez poddostawców. Jednocześnie produkcja XL1 w Osnabrück jest w najwyższym stopniu innowacyjna i niespotykana w tej formie w żadnych innych zakładach. Z licznych, zastosowanych przy XL1 innowacji będą w przyszłości korzystać także inne marki koncernu.

Źródło: materiały prasowe Volkswagen

Volkswagen XL1 - przód
Volkswagen
Volkswagen XL1 - tył
Volkswagen
Volkswagen XL1 - tył
Volkswagen
Volkswagen XL1 - bok
Volkswagen
Volkswagen XL1 - kokpit
Volkswagen
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA