REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja sejmowa za wprowadzeniem możliwości sprawdzania punktów karnych przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
Komisja sejmowa za wprowadzeniem możliwości sprawdzania punktów karnych przez internet. Fot. Fotolia
Komisja sejmowa za wprowadzeniem możliwości sprawdzania punktów karnych przez internet. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowa komisja spraw wewnętrznych poparła projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, który wprowadza m.in. możliwość sprawdzenia stanu przyznanych punktów karnych przez internet. PiS był przeciwko.

PiS przeciwko wprowadzeniu nowych e-usług dla kierowców

Sejmowa komisja spraw wewnętrznych poparła w środę rządowy projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, który wprowadza m.in. nowe e-usługi dla kierowców. W ocenie posłów PiS regulacja narusza konstytucję oraz przepisy o ochronie danych osobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowane przez MSW nowe przepisy mają pozwolić na udoskonalenie danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) oraz na uruchomienie od stycznia 2016 r. nowych e-usług, m.in. możliwość sprawdzenia w internecie informacji o własnych punktach karnych, czy badaniach technicznych pojazdów.

Jerzy Polaczek (PiS) apelował o zawieszenie prac do czasu uzyskania opinii Biura Analiz Sejmowych oraz dwóch komisji: infrastruktury oraz samorządu terytorialnego, w zakresie zgodności projektu z konstytucją. Złożył też wniosek o odrzucenie projektu w całości. Gdy jego propozycje zostały odrzucone w głosowaniu Polaczek oświadczył, że PiS nie będzie brał udziału "w skandalicznej procedurze prac nad tym szkodliwym projektem".

Zobacz też: Kara za spóźniony przegląd techniczny

REKLAMA

Projekt - zdaniem Polaczka - narusza konstytucję, przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, a przede wszystkim sparaliżuje prace starostw od stycznia 2016 r. "Wydziały komunikacji będą musiały posiadać dwa systemy teleinformatyczne. Brakuje w tym zakresie czasu" - ocenił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister spraw wewnętrznych - jak mówił poseł PiS - chce dodatkowo pozyskiwać dane wrażliwe od kierowców, w tym m.in. fotografie i skany podpisów kierowców, a także informacje o skierowaniu kierowcy na badanie lekarskie czy psychologiczne.

Według Polaczka sprzeciw budzą też zapisy projektu dotyczące udostępniania "każdemu zainteresowanemu" danych zgromadzonych w CEK. W szczególności - jego zdaniem - nie można się zgodzić na rozwiązanie polegające na udostępnianiu danych z CEK spółkom prawa handlowego, jakimi są zakłady ubezpieczeń.

Według Krzysztofa Lipca (PiS), rząd na etapie procesu legislacyjnego nie zasięgnął opinii dwóch konstytucyjnych organów państwa: GIODO i Krajowej Rady Sądownictwa. Lipiec dodał, że regulacja narusza prawo kierowców do prywatności.

Zobacz też: Projekt nowych e-usług dla kierowców

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych konsultowało projekt z GIODO

MSW - odnosząc się do zarzutów PiS - podkreśliło, że zaproponowane w projekcie rozwiązania wprowadzają szereg udogodnień dla kierowców. Rzeczniczka resortu Małgorzata Woźniak powiedziała PAP, że założenia do projektu były konsultowane m.in. z GIODO.

Podkreśliła, że wszystkie szczegóły nowych rozwiązań, m.in. dostęp do danych kierowców, będą szczegółowo uregulowane w rozporządzeniu do ustawy, którego projekt także będzie konsultowany. Zapewniła, że nie będą udostępniane wszystkie dane kierowców, tylko te niezbędne.

Rzeczniczka powiedziała też, że każdy kierowca będzie mógł sprawdzić przez internet liczbę swych punktów karnych po wcześniejszym zweryfikowaniu. "Będziemy sprawdzać zasadność zaproponowanych rozwiązań" - powiedziała PAP Woźniak.

Projekt wprowadza kilka e-usług m.in. "Sprawdź moje uprawnienia" oraz "Sprawdź informację o punktach karnych", czyli dostęp online dla kierowców do własnych danych. Kierowca będzie mógł w ten sposób sprawdzić np., ile ma już punktów karnych i jakie popełnił naruszenia. Przyszłościowo e-usługi mają pozwolić np. na opłacenia online mandatu.

Z kolei usługa "Mój pojazd" pozwoli właścicielom na dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe.

Kolejną usługą dostępną elektronicznie ma być "Udostępnij dane pracodawcy". Przedsiębiorcy będą mogli tą drogą weryfikować uprawnienia kierowców, tak by uniknąć sytuacji, w której udostępnią służbowe samochody pracownikom nieposiadającym ważnych uprawnień.

Zobacz też: Punkty ładowania samochodów elektrycznych na stacjach Orlen

Uruchomiona ma być też e-usługa "Sprawdzenie szkoły jazdy", pozwalająca na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych. Według MSW zwiększy to konkurencję między szkołami i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług.

Planowane jest również utworzenie usług powiadamiania kierowców oraz właścicieli pojazdów o ważnych terminach związanych z pojazdami lub prawami jazdy.

Przewidziano także rozszerzenie zakresu danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. W rezultacie gromadzone będą w niej informacje dotyczące np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC). (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA