REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Na torze w Monaco zabrakło efektownych manewrów wyprzedzania ale wyścig okazał się rekordowym.
Na torze w Monaco zabrakło efektownych manewrów wyprzedzania ale wyścig okazał się rekordowym.

REKLAMA

REKLAMA

Mark Webber wykorzystał start z pierwszego pola startowego i po raz drugi w swej karierze zwyciężył na torze w Monaco . Po sześciu wyścigach w tym sezonie, mamy też sześciu różnych triumfatorów.Tego w Formule 1 jeszcze nie było!

Tor Monaco, będący królestwem Ayrtona Senny, znany jest z tego, że aby na nim zwyciężyć trzeba wcześniej wygrać kwalifikacje. Wyprzedzanie na tym obiekcie jest prawie niemożliwe. W ciągu ostatnich trzech lat, na tym najkrótszym autodromie w całej serii F1, zawsze triumfowali zawodnicy startujący z „pole position”.  W tym roku, podczas sobotnich kwalifikacji do GP Monaco, najlepszy czas uzyskał Michael Schumacher, jednak w związku z nałożoną na niego karą za spowodowanie kolizji z Bruno Senną podczas GP Hiszpanii, został on cofnięty na starcie do wyścigu o pięć miejsc. W rezultacie pierwsze pole startowe na torze w Monte Carlo przypadło Markowi Webberowi z RedBulla. Tuz za nim znalazł się Nico Rosberg z Mercedesa, triumfator wyścigu w Chinach.  W drugiej linii do rywalizacji przystąpili Lewis Hamilton z McLarena oraz Romain Grosjean z zespołu Lotusa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Maldonado zwycięża pod Barceloną-GP Hiszpanii

Start okazał się bardzo widowiskowy. Sprzęgło w swoim pojeździe świetnie wyczuł Michael Schumacher, który błyskawicznie nabrał prędkości tuż przed pierwszym, prawym zakrętem. Niestety, plany na zyskanie kilku pozycji pokrzyżował mu po raz kolejny Romain Grosjean, który zajechał mu częściowo drogę(Romain zderzył się z Schumacher również podczas GP Malezji). W wyniku kontaktu obu zawodników, bolid młodego Francuza stanął w poprzek toru, przez co cześć zawodników, aby uniknąć kolizji, zmuszona była nieregulaminowo ściąć pierwszy zakręt. Sędziowie uznali jednak, że było to konieczne i nie nałożyli kar na kierowców. Grosjean nie powrócił jednak do walki i po raz trzeci w tym sezonie musiał wycofać się z wyścigu(wcześniej nie ukończył też GP Australii i Malezji). Bolid Schumachera nie doznał większych uszkodzeń, przez co Niemiec nadal liczył się w wyścigu, zajmując w tym momencie ósme miejsce. Aby uporządkować tor, na drugim okrążeniu pojawił się samochód bezpieczeństwa(Mercedes SLS AMG), który wykonał na nim jeden pełny przejazd i powrócił do strefy napraw. Początek wyścigu obfitował też w liczne awarie bolidów, które wyeliminowały z rywalizacji kilku kierowcy. Najpierw odpadł Maldonado, chwilę później Pedro de la Rosa(obaj uszkodzili bolidy w wyniku wypadku Grosjeana). Na 17-tym okrążeniu, usterka instalacji elektrycznej wyeliminowała także Pietrowa.

Zobacz też: Alonso triumfuje w deszczowym GP Malezji

REKLAMA

Ze względu na charakterystykę autodromu Monaco, widzowie mogli czuć się zawiedzeni mała ilością efektownych manewrów wyprzedzania. Pomimo silnych starań, nawet tak utytułowany kierowca jak Jenson Button, który zwyciężył tu w 2009 roku ścigając się dla zespołu Brawn GP, nie był wstanie zademonstrować swojego talentu przed kibicami. Mimo usilnych prób, przez cały wyścig Brytyjczyk nie zdołał wyprzedzić Heikki Kovalainena, dysponującego znacznie słabszym bolidem Cathermana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Walka o punktowane miejsca zależała więc od strategii jaką przyjęły poszczególne stajnie wyścigowe oraz umiejętnego dbania o stan opon przez kierowców. Pierwszy do pit-stopu zjechał Nico Rosberg, który zdołał pokonać 27 okrążeń na „kwalifikacyjnym” komplecie opon. Dwa okrążenia później u swoich mechaników pojawili się Mark Weber, Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen , Nico Hulkenberg i Bruno Senna. Opony w bolidzie Fernando Alonso wytrzymały trudy sportowej rywalizacji przez 30 okrążeń.  Zawodnicy opóźniali jak tylko mogli wymianę opon na nowe, bowiem wcześniej zapowiadano opady deszczu.  Zużycie opon w większości bolidów było jednak na tyle duże, że zawodnicy zmuszeni byli porzucić plany wyczekiwania na deszcz i po prostu założyć świeże "slicki". Sebastian Vettel jako jedyny kierowca z pierwszej dziesiątki startował do wyścigu na oponach z twardszej mieszanki(Soft a nie Super Soft) przez co po  31 okrążeniach był liderem wyścigu.  Niemiec przyjął podobną strategię jak w ubiegłym roku, kiedy to udało mu się przejechać na jednym komplecie opon aż 62 okrążenia. Tym razem zdołał przejechać trasę toru dokładnie 46-razy,  po czym zjechał do pit-stopu i otrzymał drugi komplet opon, tym razem już z super miękkiej mieszanki .

Zobacz też: Alonso triumfuje w deszczowym GP Malezji

Wyścig w Monaco pokazał, że pech nie opuścił Michaela Schumachera.  Na 60-tym okrążeniu Niemiec przekazał informację swoim mechanikom  o spadku mocy w jego pojeździe. Zespół poinformował go, że dostrzega problem na telemetrii ale zalecił mu dalszą jazdę licząc, że problem jest przejściowy i minie. Niestety, bolid Schumachera był coraz wolniejszy, zwłaszcza na prostych, na których osiągał prędkość nie przekraczającą 210km/h, a jego straty na poszczególnych okrążeniach przekraczały ponad 5 sekund. W rezultacie tego Schumacher postanowił zjechać do strefy serwisowej i zakończyć udział w tym wyścigu. Dla 7-krotnego Mistrza Świata w F1 było to już czwarte Grand Prix w tym sezonie, którego nie ukończył(poprzednie to GP Australii,  Chin i Hiszpanii). Gdy wydawało się, że na tym etapie wyścigu problemy techniczne są już mało realne, te uderzyły ze zdwojoną siłą. Najpierw awaria wykluczyła Daniela Ricciardo, który podczas wizyty w boksie, nie wyjechał już ze strefy serwisowej. Chwilę później pech dopadł debiutującego w tym sezonie w Formule 1 Charlesa Pica, który nie zdołał nawet dojechać swoim bolidem do strefy napraw i zmuszony był pozostawić go w zakręcie nr 11.

Zobacz też: i-MiEV wystartuje w Pikes Peak!

Kulminacyjny moment wyścigu przypadł w okolice 70-tego okrążenia.  Czołową szóstkę a więc Webbera, Rosberga, Alonsa, Vettela, Hamiltona i Massę dzieli zaledwie ułamki sekund. Mimo usilnych prób, nikomu z tej szóstki nie udało się zmienić losów wyścigu. Emocje próbował podnieść Vergne z ekipy Toro Rosso, który zmieniając opony na przejściowe sygnalizował pojawienie się deszczu, jednak pozostali kierowcy wytrzymali presje i dojechali na oponach typu slick do samej mety. Jak się okazało, opady były bardzo niewielkie przez co Vergne doszczętnie zniszczył  „przejściówki” i stracił na każdym okrążeniu około 10 sekund. Jenson Button nie zaliczy wyścigu w Monte Carlo do udanych. Nie dość, że próby wyprzedzenia Kovalainena spełzły na niczym, to dodatkowo jego bolid odmówił współpracy pod koniec wyścigu(najprawdopodobniej w wyniku uszkodzeń poniesionych przy próbie wyprzedzenia Kovalainena w zakręcie nr 15).

Zobacz też: Jenson Button zwycięzcą GP Australii

Zwycięstwo Marka Webbera w jubileuszowym, 70. Grand Prix Monaco to jego drugi triumf w tych zawodach. Równa i bezbłędna jazda zapewniła mu upragnione zwycięstwo. Po raz kolejny potwierdziła się stara zasada, mówiąca o tym, że aby wygrać z w  Monte Carlo trzeba startować z „pole position”.  Co więcej, Webber ustanowił nowy rekord w dziejach Formuły 1. Pierwsze sześć  wyścigów w tym sezonie zakończyło się zwycięstwem sześciu różnych kierowców. Takiej sytuacji nie było nigdy w historii „królowej sportów motorowych”. Obrazuje to wyjątkową nieprzewidywalność tegorocznych mistrzostw oraz wyrównany poziom poszczególnych  stajni wyścigowych.

W wyścigu udanie zaprezentował się także Massa, który w końcu utrzymywał tempo pokrewne jego zespołowemu koledze, czyli  trzeciemu na mecie Alonso. Kolejne podium Hiszpana zapewniło mu prowadzenie w klasyfikacji generalne Mistrzostw Formuły 1 i realne szanse na kolejny tytuł mistrzowski. Jednak czy tak będzie pokażą kolejne Grand Prix.

Poz.

  Kierowca

Zespół

Czas

  1

  M.Webber

Red Bull

1:46:06,557

  2

  N.Rosberg

Mercedes

+ 0,6 s.

  3

  F.Alonso

Ferrari

+ 0,9 s.

  4

  S.Vettel

Red Bull

+ 1,3 s.

  5

  L.Hamilton

McLaren

+ 4,1 s.

  6

  F.Massa

Ferrari

+ 6,1 s.

  7

  P. di Resta

Force India

+ 41,5 s.

  8

  N.Hulkenberg

Force India

+ 42,5 s.

  9

  K.Raikkonen

Lotus

+ 44,0 s.

  10

  B.Senna

Williams

+ 44,5 s.

  11

  S.Perez

Sauber

+ 1 okr.

  12

  J.E.Vergne

Toro Rosso

+ 1 okr.

  13

  H.Kovalainen

Caterham

+ 1 okr.

  14

  T.Glock

Marussia

+ 1 okr.

  15

  N.Karthikeyan

HRT F1

+ 2 okr.

  16

  J.Button

McLaren

n/u

  17

  D.Ricciardo

Toro Rosso

n/u

  18

  C.Pic

Marussia

n/u

  19

  M.Schumacher

Mercedes

n/u

  20

  W.Pietrow

Caterham

n/u

  21

  K.Kobayashi

Sauber

n/u

  22

  P.de la Rosa

HRT F1

n/u

  23

  P.Maldonado

Williams

n/u

  24

  R.Grosjean

Lotus

n/u

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA