REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które inwestycje drogowe w Opolskiem zostaną zrealizowane w 2016 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Które inwestycje drogowe w Opolskiem zostaną zrealizowane w 2016 r? Fot. Fotolia
Które inwestycje drogowe w Opolskiem zostaną zrealizowane w 2016 r? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Remont odcinka autostrady A4 oraz budowa nowego mostu w Opolu to jedne z głównych inwestycji drogowych planowanych w 2016 r. w Opolskiem.

Budowa obwodnicy podopolskiej miejscowości Czarnowąsy oraz obwodnicy Malni i Choruli; w Opolu budowa nowego mostu na ul. Niemodlińskiej – to jedne z większych inwestycji, które będą miały miejsce na Opolszczyźnie w 2016 r.

REKLAMA

Zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Remigiusz Widera powiedział PAP, że budowa obwodnicy Czarnowąs nie tylko ruszy w 2016 r., ale też na koniec tego roku powinna być bardzo zaawansowana. Ma potrwać do końca 2017 r., a szacowany jeszcze przed rozstrzygnięciem przetargu koszt całkowity przedsięwzięcia to 160 mln zł. „Liczymy na oszczędności poprzetargowe” – zaznaczył Widera.

Zobacz też: Dodatkowa tablica rejestracyjna na bagażnik rowerowy od stycznia 2016 r.!

REKLAMA

Według planów w 2016 r. na obwodnicę Czarnowąs wydatkowanych ma być 85 mln zł, czyli połowa. Takie też powinno być zaangażowanie prac na koniec roku. Obwodnica ma mieć 5,3 km. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. pięć rond, cztery wiadukty – w tym np. nad linią kolejową i istniejącą drogą oraz most nad rzeką Mała Panew. Obwodnica jest elementem korytarza transportowego północ-południe biegnącego przez Opolszczyznę, ale ma też pomóc rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole. Będzie dofinansowana z UE.

Widera poinformował, że w 2016 r. ma być także budowana obwodnica Malni i Choruli w ciągu drogi wojewódzkiej 423. Wartość całej inwestycji szacowana jest na 50 mln zł; termin jej zakończenia to 2018 r., w 2016 r. na ten cel ma być wydatkowane 10 mln zł. „To również jest inwestycja związana z poprawą dojazdu do terenów inwestycyjnych z ominięciem zabudowy Malni i Choruli” – tłumaczył Widera i dodał, że obwodnica ta ma też przyczynić się do poprawy dojazdu do południowych dzielnic Opola, głównie do przemysłowej dzielnicy Metalchem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak powiedział PAP zastępca dyrektora departamentu infrastruktury opolskiego urzędu marszałkowskiego, wydatki samorządu województwa na wszystkie zaplanowane na 2016 r. inwestycje drogowe – w tym wspomniane obwodnice - mają wynieść prawie 137 mln zł. Na tę pulę złożą się zarówno środki z budżetu woj. opolskiego, jak i unijnej puli dla regionu.

Oprócz obwodnic planowana jest też np. przebudowa drogi wojewódzkiej nr 901 na odcinku Kocury – Dobrodzień, w ramach której powstanie estakada. Całość inwestycji szacowana na 30 mln zł, w 2016 r. wydatkowana ma być połowa - 15 mln zł. Prowadzony będzie też remont drogi Piotrówka – Zawadzkie na drodze wojewódzkiej 426, gdzie jest duże natężenie ruchu. „To jest inwestycja w ramach kontynuacji wcześniejszych zadań na drodze wojewódzkiej 426” – wyjaśnił PAP Widera. Całość zadania ma według szacunków kosztować 35 mln zł; w 2016 r. zaplanowano wydatkowanie na ten cel 7 mln zł.

Zobacz też: W które drogi zainwestuje Świętokrzyskie w 2016 r?

Dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Bartłomiej Horaczuk powiedział PAP, że w 2016 r. - w ramach podpisanej już w 2015 r. z firmą Newag umowy - dostarczone mają być trzy pierwsze pociągi elektryczne, czyli tzw. elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Łączna wysokość wydatków w 2016 r. na te pociągi to 28,3 mln zł. „Pierwszy nowy skład elektryczny powinien dotrzeć na Opolszczyznę w czerwcu. Będzie obsługiwał trasę Kędzierzyn – Opole – Brzeg. Kolejne dwa pojazdy dostarczone mają być we wrześniu 2016 r.” – wyliczał Horaczuk.

W sumie w ramach umowy firma Newag dostarczy woj. opolskiemu siedem pociągów elektrycznych za ponad 88 mln zł.

W kolejnych latach w woj. opolskim mają być prowadzone trzy duże remonty linii kolejowych na trasach Opole – Nysa, Opole – Kluczbork i Nysa – Brzeg. Horaczuk poinformował, że w 2016 r. ma zacząć się przygotowanie dokumentacji tych zadań.

Które inwestycje drogowe w Opolskiem zostaną zrealizowane w 2016 r?

REKLAMA

Inwestycje drogowe na 2016 r. zaplanował też opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Rzecznik oddziału Michał Wandrasz wymienił, że wśród zaplanowanych działań jest przede wszystkim kontynuacja budowanej od 2015 roku obwodnicy Nysy. Ma ona mieć 16,5 km długości, będzie kosztowała blisko 307,5 mln zł, a oddana do ruchu zostanie w październiku 2017 r.

GDDKiA będzie też remontowała kolejny odcinek autostrady A4 – tym razem o długości ok. 27 km na nitce w kierunku Wrocławia, między węzłami Brzeg – Opole Zachód. Wandrasz zapowiedział, że remont ma być prowadzony tak, by nie powodować utrudnień w ruchu w wakacje. Planowana jest też budowa rond – np. na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 46 i 94, na tzw. grzybku pod Opolem, oraz na drodze krajowej nr 45 w Praszce.

Zobacz też: Winiety elektroniczne w Słowacji od stycznia 2016 r.

Prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski wyjaśnił z kolei w rozmowie z PAP, że w 2016 roku w stolicy województwa zacznie się kilka inwestycji wieloletnich. Jedną z nich będzie np. długo oczekiwany remont mostu na ul. Niemodlińskiej. Będzie to właściwie budowa nowego mostu. Ogłoszono już przetarg. Według szacunków sam most może kosztować ok. 35 mln zł i ma powstać do września 2017 r. Stary most, stojący w tym miejscu Opola od 1980 r., jest w złym stanie i ma zostać rozebrany. Wiśniewski przyznał, że w związku z tym, iż stary most będzie musiał być wyłączony z ruchu – według Miejskiego Zarządu Dróg dwukrotnie, na okres ok. 3 miesięcy – mieszkańcy muszą przygotować się na spore utrudnienia.

Prezydent Opola zaznaczył, że budowa mostu będzie elementem większej, kompleksowej inwestycji, związanej z ograniczeniem tzw. niskiej emisji. W jej ramach planowana jest także modernizacja oświetlenia miejskiego na dużą skalę oraz np. budowa ścieżek rowerowych przy ul. Budowlanych i Marka z Jemielnicy. Całość – wraz z szacowanym kosztem mostu – ma być warta 70 mln zł.

Wiśniewski zapowiedział też, że w 2016 r. ma ruszyć budowa obwodnicy południowej od obwodnicy północnej do ul. Wrocławskiej, a rozpoczną się przygotowania do budowy kolejnej przeprawy przez Odrę, której koszt szacowany jest obecnie na ok. 100 mln zł; a także do budowy węzła przesiadkowego Opole Wschód. Na dokumentację tego zadania w 2016 r. według budżetu ma być wydatkowane 2,6 mln zł. Do połowy 2016 r. w Opolu ma powstać także wystawa stała Muzeum Polskiej Piosenki. Zaplanowano też rozbudowę działającego już Parku Naukowo-Technologicznego. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA