REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Starszy Specjalista ds. Podatków, MDDP Outsourcing Polska
MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
samochód, podatek, leasing
Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku
Materiały zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

rozwiń >

Od 1 stycznia 2026 roku zaczną obowiązywać zmiany w limitach kosztów uzyskania przychodów związanych z samochodami osobowymi. Wynikają one z ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, przygotowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

REKLAMA

REKLAMA

Niższy limit dla samochodów o wyższej emisji CO₂

Najistotniejsza zmiana dotyczy obniżenia limitu odpisów amortyzacyjnych oraz rat leasingowych – z obecnych 150 tys. zł do 100 tys. zł w przypadku samochodów osobowych, których emisja CO₂ przekracza 50 g/km. Limity, które pozostaną bez zmian, to:

  • 150 tys. zł – dla samochodów, których emisja CO₂ nie przekracza 50 g/km;
  • 225 tys. zł – dla samochodów elektrycznych.

Nowe wartości limitów znajdą odzwierciedlenie w art. 23 ustawy o PIT oraz art. 16 ustawy o CIT.

Cel zmian – wymiana flot na niskoemisyjne

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzasadnia zmiany chęcią stworzenia zachęt podatkowych dla przedsiębiorców, aby stopniowo wymieniali floty pojazdów spalinowych na niskoemisyjne. Ma to przyczynić się do walki z zanieczyszczeniami na naszej planecie.

REKLAMA

Konsekwencje dla różnych rodzajów pojazdów

Gdyby nowe przepisy obowiązywały już dziś, limit 100 tys. zł obejmowałby wszystkie samochody benzynowe, wysokoprężne (diesle), a także klasyczne hybrydy (HEV), których emisja zazwyczaj wynosi co najmniej 80–90 g/km. Z kolei limit 150 tys. zł obejmowałby tylko pojazdy o bardzo niskiej emisji CO₂, czyli głównie hybrydy plug-in (PHEV), które emitują ok. 30–40 g/km CO₂. Informacje o poziomie emisji CO₂ można uzyskać w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyższy koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodów

W praktyce omawiane tu zmiany limitów oznaczają, że większa część odpisów amortyzacyjnych lub rat leasingowych dotyczących pojazdów, które przekroczą nowe limity wartości (np. samochodów spalinowych czy klasycznych hybryd), będzie stanowiła koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodów (!).

Samochody kupione do końca 2025 roku – korzystniejsze zasady

Ustawodawca przewidział jednak przepisy przejściowe dla środków trwałych. Dla samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji przed wejściem w życie nowych przepisów, stosowane będą dotychczasowe limity. Oznacza to, że pojazdy kupione i wprowadzone do ewidencji najpóźniej do końca 2025 roku będą mogły być amortyzowane na obecnych, korzystniejszych zasadach.

Ustawa nie przewiduje przepisów przejściowych dla umów leasingowych, natomiast od 2026 r. przepisy dotyczące możliwości zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów będą bezpośrednio powiązane z nowymi limitami obowiązującymi przy amortyzacji. Oznacza to więc, że również samochody osobowe kupione w leasingu przed końcem 2025 roku będą korzystały z limitu na „starych” zasadach.

Wnioski dla przedsiębiorców

Od 2026 r. dotychczasowy, korzystniejszy limit podatkowy (150 tys. zł) dla samochodów osobowych będzie dotyczył jedynie samochodów kupionych przed 2026 r. oraz nowych, wybranych hybryd plug-in (których emisja CO2 nie przekroczy 50 g/km). Dla pozostałych, nowych pojazdów – w tym klasycznych hybryd, benzynowych czy diesli – limit zostanie obniżony do 100 tys. zł (z uwagi na przekraczanie przez nie limitu emisji 50 g/km CO2). Limit dla samochodów elektrycznych (225 tys. zł) pozostaje bez zmian. W praktyce zmiany w limicie będą oznaczały dla księgowych konieczność dokładnego weryfikowania emisji CO₂ nowych pojazdów firmowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA