REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Starszy Specjalista ds. Podatków, MDDP Outsourcing Polska
MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
samochód, podatek, leasing
Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku
Materiały zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

rozwiń >

Od 1 stycznia 2026 roku zaczną obowiązywać zmiany w limitach kosztów uzyskania przychodów związanych z samochodami osobowymi. Wynikają one z ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, przygotowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

REKLAMA

REKLAMA

Niższy limit dla samochodów o wyższej emisji CO₂

Najistotniejsza zmiana dotyczy obniżenia limitu odpisów amortyzacyjnych oraz rat leasingowych – z obecnych 150 tys. zł do 100 tys. zł w przypadku samochodów osobowych, których emisja CO₂ przekracza 50 g/km. Limity, które pozostaną bez zmian, to:

  • 150 tys. zł – dla samochodów, których emisja CO₂ nie przekracza 50 g/km;
  • 225 tys. zł – dla samochodów elektrycznych.

Nowe wartości limitów znajdą odzwierciedlenie w art. 23 ustawy o PIT oraz art. 16 ustawy o CIT.

Cel zmian – wymiana flot na niskoemisyjne

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzasadnia zmiany chęcią stworzenia zachęt podatkowych dla przedsiębiorców, aby stopniowo wymieniali floty pojazdów spalinowych na niskoemisyjne. Ma to przyczynić się do walki z zanieczyszczeniami na naszej planecie.

REKLAMA

Konsekwencje dla różnych rodzajów pojazdów

Gdyby nowe przepisy obowiązywały już dziś, limit 100 tys. zł obejmowałby wszystkie samochody benzynowe, wysokoprężne (diesle), a także klasyczne hybrydy (HEV), których emisja zazwyczaj wynosi co najmniej 80–90 g/km. Z kolei limit 150 tys. zł obejmowałby tylko pojazdy o bardzo niskiej emisji CO₂, czyli głównie hybrydy plug-in (PHEV), które emitują ok. 30–40 g/km CO₂. Informacje o poziomie emisji CO₂ można uzyskać w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyższy koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodów

W praktyce omawiane tu zmiany limitów oznaczają, że większa część odpisów amortyzacyjnych lub rat leasingowych dotyczących pojazdów, które przekroczą nowe limity wartości (np. samochodów spalinowych czy klasycznych hybryd), będzie stanowiła koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodów (!).

Samochody kupione do końca 2025 roku – korzystniejsze zasady

Ustawodawca przewidział jednak przepisy przejściowe dla środków trwałych. Dla samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji przed wejściem w życie nowych przepisów, stosowane będą dotychczasowe limity. Oznacza to, że pojazdy kupione i wprowadzone do ewidencji najpóźniej do końca 2025 roku będą mogły być amortyzowane na obecnych, korzystniejszych zasadach.

Ustawa nie przewiduje przepisów przejściowych dla umów leasingowych, natomiast od 2026 r. przepisy dotyczące możliwości zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów będą bezpośrednio powiązane z nowymi limitami obowiązującymi przy amortyzacji. Oznacza to więc, że również samochody osobowe kupione w leasingu przed końcem 2025 roku będą korzystały z limitu na „starych” zasadach.

Wnioski dla przedsiębiorców

Od 2026 r. dotychczasowy, korzystniejszy limit podatkowy (150 tys. zł) dla samochodów osobowych będzie dotyczył jedynie samochodów kupionych przed 2026 r. oraz nowych, wybranych hybryd plug-in (których emisja CO2 nie przekroczy 50 g/km). Dla pozostałych, nowych pojazdów – w tym klasycznych hybryd, benzynowych czy diesli – limit zostanie obniżony do 100 tys. zł (z uwagi na przekraczanie przez nie limitu emisji 50 g/km CO2). Limit dla samochodów elektrycznych (225 tys. zł) pozostaje bez zmian. W praktyce zmiany w limicie będą oznaczały dla księgowych konieczność dokładnego weryfikowania emisji CO₂ nowych pojazdów firmowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA