Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz
REKLAMA
REKLAMA
- Benzyniaki nadal nadają tempo choć gonią je hybrydy
- Samochody w styczniu: Toyota nadal liderem, ale większym zaskoczeniem jest jej marka premium
- Samochody w styczniu: Corolla wciąż najpopularniejszym modelem kupowanych nowych aut
- Na rynku samochodów dostawczych Ford przełamał długie rządy Renault
- Samochody w styczniu: w Superauto.pl średnie ceny aut niższe niż przed rokiem
Styczeń rozpoczął się zaskakująco dobrze dla polskiego rynku motoryzacyjnego. Pomimo zaostrzenia norm emisji spalin i związanym z tym reakcji importerów, w Polsce zarejestrowano łącznie 44 248 nowych samochodów osobowych i 4 924 nowe samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W obu przypadkach były to wyniki lepsze niż w styczniu 2024 roku, co spowodowało wzrost całego rynku o 3,7 proc. Kto był najlepszy na poszczególnych rynkach?
REKLAMA
Benzyniaki nadal nadają tempo choć gonią je hybrydy
Nadal najpopularniejsze są samochody benzynowe, które stanowią 32,8 proc. rynku nowych samochodów osobowych. Drugim najpopularniejszym napędem w Polsce są obecnie hybrydy (HEV), stanowiące 26,9 proc., a trzecim miękkie hybrydy (MHEV) – 23,8 proc.
Co ciekawe, znaczący wzrost popularności zaliczył Diesel, który w styczniu 2025 roku stanowił 8,3 proc. rynku (wobec 6,8 proc. rok wcześniej). Zauważalny wzrost odnotowały także hybrydy plug-in (PHEV) – o 1 p.p. do 3,5 proc.
Samochody elektryczne pomimo symbolicznego wzrostu rejestracji odnotowały spadek udziału w rynku (obecnie 2,5 proc.), a jednym z większych przegranych w nowym roku są samochody na LPG, które straciły 1 p.p. i mają obecnie 2,2 proc.
Samochody w styczniu: Toyota nadal liderem, ale większym zaskoczeniem jest jej marka premium
Nowy rok rozpoczął się trendami znanymi z końca 2024 roku, choć w niektórych przypadkach przybrały one nieoczekiwany rozmach. Liderem rynku niezmiennie jest Toyota, która notując 9 006 rejestracji objęła ponad 20 proc. udziału w rynku. Za jej plecami znalazły się Skoda (4 067 rej.) i Volkswagen (3 438), a pierwszą piątkę uzupełniły Kia (2 912) i Hyundai (2 611).
Najciekawsze rzeczy działy się jednak w segmencie premium, któremu przewodzi Audi (2 444 rejestracje, 6. miejsce ogółem), za którego plecami znajduje się jednak Lexus (2 046, 7.). Japońska marka premium wyprzedziła Mercedesa (1 945) oraz BMW (1 762), co jest pierwszą taką sytuacją w historii. Co więcej, Lexus jest najpopularniejszym wyborem wśród klientów indywidualnych.
W czołowej piętnastce z 985 rejestracjami znalazło się MG (14.), które rzecz jasna może pochwalić się największym wzrostem rok do roku. Zadowoleni mogą być także w Fordzie, który po 53-procentowym wzroście znalazł się na 10. miejscu z 1 327 rejestracjami. Wśród największych przegranych można wskazać marki Stellantisa – zarówno sprzedaż Peugeota, jak i Citroena spadła o ponad 20 proc. rok do roku, to Opel wypadł w ogóle z TOP 20 producentów.
Samochody w styczniu: Corolla wciąż najpopularniejszym modelem kupowanych nowych aut
Najpopularniejszym modelem w Polsce pozostaje Toyota Corolla, która w styczniu odnotowała 2 257 rejestracji. W czołowej piątce znalazła się jednak jeszcze tylko jeden model japońskiego producenta – Toyota C-HR na drugim miejscu, a TOP 5 uzupełniły Skoda Octavia, Kia Sportage i Hyundai Tucson.
Najpopularniejszym modelem z segmentu premium był natomiast Lexus NX z 986 rejestracjami, który zajął 7. Miejsce w ogólnym rankingu. Poza tym w TOP 20 znalazły się także Audi Q5 (12.), Volvo XC60 (15.) i Cupra Formentor (18.). W czołowej dwudziestce znalazło się także miejsce dla przedstawiciela chińskiej marki – MG HS zajął 11. Miejsce.
Na rynku samochodów dostawczych Ford przełamał długie rządy Renault
Nowy rok na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej najlepiej rozpoczął Ford. Amerykański producent odnotował 820 rejestracji, co wystarczyło na zajęcie pierwszego miejsca. Tuż za jego plecami niespodziewanie znalazła się Toyota (790 rej.), która odnotowała wzrost o 48 proc. rdr. Renault tym razem zajęło dopiero 4. miejsce, przegrywając jeszcze z Volkswagenem.
Zmiany nie ominęły także rankingu modeli, w którym Renault Master (361 rejestracji) musiał uznać wyższość Mercedesa Sprintera (377). Czołową piątkę uzupełniły Volkswagen Crafter, Toyota Proace City i Toyota Proace Max. Tuż za nią znalazł się Ford Ranger – najpopularniejszy w segmencie pick-upów.
Samochody w styczniu: w Superauto.pl średnie ceny aut niższe niż przed rokiem
REKLAMA
Jak wyglądała sytuacja w Superauto.pl w styczniu? Najpopularniejszą marką wolumenową był Hyundai (13 proc.), który wyprzedził Kię i Skodę (po 12 proc.). Średnia cena samochodu marki popularnej w Superauto.pl wyniosła 132 081 zł, będąc niższą o ponad 13 tysięcy złotych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Podobny trend ma miejsce w segmencie samochodów premium, gdzie średnia cena samochodu w Superauto.pl wyniosła 255 639 zł, podczas gdy rok temu było to 266 576 zł. Najpopularniejszą marką premium w styczniu w Superauto.pl był Mercedes (38 proc.) przed BMW (25 proc.) i Audi (15 proc.).
W segmencie samochodów dostawczych klienci Superauto.pl najczęściej decydowali się na Forda (29 proc.), Renault (28 proc.) i Fiata (15 proc.). Podobnie jak w pozostałych segmentach, średnia cena samochodu dostawczego kupionego na platformie sprzedażowej Superauto.pl spadła względem stycznia 2024 r. – z 137 182 zł do 133 577 zł netto.
– Pierwszy miesiąc po zaostrzeniu norm emisji spalin przyniósł wzrost względem ostatniego roku, co jest dobrym prognostykiem, zwłaszcza, że niektóre marki rejestrowały wiele samochodów w grudniu, aby nie były one wliczane w ich emisję już pod nowymi regulacjami – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.
– Wgłębiając się w dane widać wyraźnie, że w dużej mierze o wzrost zadbali klienci indywidualni, którzy zarejestrowali 18 proc. samochodów więcej niż rok wcześniej. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na Lexusa, który z dość ograniczoną gamą modelową pobija kolejne rekordy sprzedażowe, wyprzedzając uznanych konkurentów z Niemiec – dodaje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA